نیازمند بازنگری در علم تجوید هستیم
کد خبر: 3825423
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
احمد ابوالقاسمی:

نیازمند بازنگری در علم تجوید هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: به نظر می‌رسد علم تجوید نیازمند بازسازی است تا تازه‌های این علم در راستای ارتقا و زیباتر شدن قرائت قرآن مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، زیرا هیچ علمی نیست که با گذر زمان نیاز به تحول نداشته باشد. از این‌ رو علم تجوید هم از این قاعده مستثنا نیست.

نیازمند بازنگری در علم تجوید هستیم

احمد ابوالقاسمی، داور بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین اظهار کرد: استان قزوین زبانزد تلاوت بوده و از قدیم اساتید خوبی را تحویل ایران اسلامی داده است.

وی افزود: تمام علوم که بخشی از آن به‌ صورت تجربی به دست ما رسیده با مرور زمان کامل شده و افراد مختلف دانسته‌های خود را زمینه رشد آن علم را ایجاد کرده‌اند.

مدیر سابق شبکه رادیویی قرآن تصریح کرد: هنر تجوید کمک می‌کند قرائت قاری اثرگذارتر و زیباتر باشد. ازاین‌رو رعایت تجوید شرط و رکن اولیه قرائت و یکی از زیرمجموعه‌های صوت محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تجوید به نوع خود به‌ عنوان علمی دیرپایه است و کسانی که این علم را پایه‌گذاری کرده‌اند عملکرد بسیار خوب و کامل و جذابی را ارائه کرده‌اند. با این حال در بخشی از قسمت‌ها می‌توان ترجمه خوبی از آن مباحث داشت.

ابوالقاسمی بیان داد: به نظر می‌رسد علم تجوید نیازمند بازسازی است تا تازه‌های این علم در راستای ارتقا و زیباتر شدن قرائت قرآن مورد توجه بیشتر قرار بگیرد، زیرا هیچ علمی نیست که با گذر زمان نیاز به تحول نداشته باشد. ازاین‌رو علم تجوید هم از این قاعده مستثنا نیست.

وی با بیان اینکه می‌توان نگاه دیگری به علم تجوید داشت، گفت: می‌توان با بازنگری جدید بعضی از مباحث را به آن اضافه و علت‌یابی کرد، زیرا کسانی که علم تجوید را ارائه کرده‌اند آخر خط نبوده‌اند و می‌توانیم دانسته‌های خود را به آنها اضافه کنیم.

این داور بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: تجوید علمی کامل است. با این حال برخی از قسمت‌های علم تجوید مورد غفلت قرار گرفته و نیاز است روی برخی از موضوعات کار کنیم. برای مثال بر روی ترکیب کلمات کار نشده است هر چند در جایی به‌ عنوان فن بیان از آن صحبت شده اما در حوزه تلاوت قرآن از آن سخن گفته نشده است.

مدیر سابق شبکه رادیویی قرآن تأکید کرد: اینکه می‌توان در راستای کامل‌تر شدن آن بعضی از قسمت‌ها را بازنگری کرد، حرف نادرستی در علم تجوید نیست، اما می‌توان آن را کامل تر کرد.

ابوالقاسمی در پایان با بیان اینکه این یک پیشنهاد است و نمی‌توان در حال حاضر به‌ صورت جدی به این موضوع پرداخت، اظهار کرد: هنوز این موضوع را به‌ صورت جدی با اساتید این رشته مطرح نکرده‌ایم، اما باید این موضوع مورد بحث و تبادل‌نظر قرار بگیرد.

انتهای پیام

captcha