اهمیت رأی دادگاه ویژه روحانیت درباره طب اسلامی/ شفافیت مرز فعالیت عطار تا پزشک
کد خبر: 3835660
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
عسگری تبیین کرد:

اهمیت رأی دادگاه ویژه روحانیت درباره طب اسلامی/ شفافیت مرز فعالیت عطار تا پزشک

گروه سلامت ــ مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با اشاره به رأی قطعی دادگاه ویژه روحانیت در مورد یکی از افرادی که در پوشش روحانیت به فعالیت در حوزه طب سنتی می‌پرداخت، گفت: این رأی کم‌نظیر بوده و ضمن هشدار به متخلفانی که بدون مجوز در درمان مردم دخالت می‌کنند، می‌تواند به جایگاه اصلی طب ایرانی کمک کند.

اهمیت رأی دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با طب اسلامی/ حدود و مرزهای فعالیت در طب ایرانی مشخص استبه گزارش ایکنا؛ در روز‌های اخیر نامه‌ای از سوی دادگاه ویژه روحانیت خطاب به مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت در رابطه با رأی قطعی این دادگاه در مورد عباس تبریزیان از فعالین موسوم به طب اسلامی و تعطیلی کلیه مراکز درمانی، معاینات و داروخانه‌های وابسته به وی، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
پیش از این نیز چندین بار ابلاغیه‌هایی از سوی وزارت بهداشت به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه در رابطه با ممنوعیت فعالیت افراد منتسب به این فرد در حوزه‌های درمانی و طب اسلامی صادر شد. در یک مورد علیرضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، در بهمن‌ماه ۹۶ خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داد تا بر تمامی فعالیت‌های آقای تبریزیان در حوزه سلامت نظارت کرده و نامبرده را به مراجع قضایی معرفی کنند.
وی فعالیت‌های آقای تبریزیان و شاگردان وی را غیرمجاز اعلام کرد و آن را مصداق صریح دخالت در امر درمان و تهدید علیه سلامت جامعه خواند.
 
اهمیت رأی دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با طب اسلامی/ حدود و مرزهای فعالیت در طب ایرانی مشخص است
در بخشی از نامه علیرضا عسگری آمده است: افراد مذکور در برخی موارد در پوشش لباس روحانیت و با استفاده از اماکن مقدس نسبت به ارائه خدماتی به نام طب اسلامی با فروش کتاب و دارو‌های ساختگی اقدام می‌کنند و تبلیغات محیطی خود را به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گسترش و با ترفند درمان رایگان و ارائه طب اسلامی، بیماران را جذب و از اعتماد جامعه به روحانیت و طب غنی ایرانی سو‌ء استفاده می‌کنند و این در شرایطی است که اقدامات و مداخلات درمانی نامبرده به استناد نامه شماره ۱۸۳/د/۱۲۲ مورخ ۲۵/ ۲/ ۹۶ مشاور وزیر و مدیرکل دفترطب ایرانی به هیچ‌وجه مورد تایید نیست.
در نامه‌ای دیگر در ۱۸ آذرماه ۹۷ دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، فعالیت‌های تبریزیان را مصداق عینی تخلف از آیین‌نامه وزارت بهداشت در رابطه با نحوه فعالیت فعالان حوزه طب سنتی و فروش گیاهان دارویی دانست و خواستار معرفی متخلفان به دادگاه ویژه روحانیت شد.
 
اهمیت رأی دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با طب اسلامی/ حدود و مرزهای فعالیت در طب ایرانی مشخص است

دی‌ماه ۹۷ نیز نامه‌ای از سوی حسین مرادی دهنوی، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی قم خطاب به سید حسن عادلی، معاون آموزشی این دانشگاه منتشر شد که در آن مرادی دهنوی رأی شعبه ششم دادگاه ویژه روحانیت مشهد را برای این مقام دانشگاهی تشریح کرد، سه سال حبس تعزیری، ۵۰ میلیون تومان جریمه، ضبط کلیه داروها، ممانعت از ویزیت، درمانی سخنرانی و فعالیت در فضای مجازی و ممانعت از انتشار کتب طبی مگر با مجوز از دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله نتایج دادگاه ویژه روحانیت در مورد عباس تبریزیان بود.
اهمیت رأی دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با طب اسلامی/ حدود و مرزهای فعالیت در طب ایرانی مشخص است

سر انجام طی روز‌های گذشته نامه‌ای از سوی دادسرای ویژه روحانیت خطاب به دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت صادر شد و در آن رأی قطعی صادره از سوی شعبه دوم دادگاه تجدید نظر روحانیت در مورد فعالیت‌های این فرد روحانی در حوزه درمان صادر شد.
 
اهمیت رأی دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با طب اسلامی/ حدود و مرزهای فعالیت در طب ایرانی مشخص است
علیرضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، در گفتگو با ایکنا، در رابطه با اهمیت این نامه و رأی صادره گفت: به صورت کلی افراد و مؤسساتی که در حوزه طب ایرانی به درمان مردم می‌پردازند مکلف هستند که مجوز‌های لازم را از وزارت بهداشت، اخذ کنند این موضوع مطابق با آیین‌نامه‌ها کاملا شفاف بوده و هرگونه اشتغال در هر سطحی تبیین شده است.
وی افزود: وظیفه ذاتی وزارت بهداشت در حوزه نظارت، حفظ سلامت مردم بوده و به هرگونه دخالت غیر مجاز در درمان که برای مردم خطر آفرین است ورود کرده و این افراد و مؤسسات را به مراجع قضایی معرفی کند.
عسگری ادامه داد: در همین رابطه یکی از افرادی به صورت وسیع و بدون تحصیلات و مهارت لازم مورد تأیید وزارت بهداشت در سراسر کشور به دخالت در درمان مردم به نام طب اسلامی فعالیت می‌کرد و بر اساس گزارش‌های واصله موجب مشکلاتی در روند درمان و سلامت مردم شده بود را به قوه قضاییه معرفی کردیم.
وی افزود: ضمن تقدیر از اقدام قوه قضاییه و رأی قطعی دادگاه ویژه روحانیت، تمامی معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف به اجرای نامه بوده و در رابطه با فعالیت‌های غیر قانونی دیگر نیز باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.
 
مردم زمینه ایجاد درمان‌های غیر منطقی را فراهم نیاورند
عسگری یادآور شد: انتظار داریم که همه رسانه‌ها مردم را نسبت به اخذ درمان از مسیر مشخص و مجاز آن آگاه کنند و مردم نیز با مواردی که درمان غیر منطقی را فراهم می‌کنند همکاری نداشته تا زمینه رشد این افراد فراهم نشود.
مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار تجمیعی در رابطه با تخلف در حوزه طب سنتی وجود ندارد، گفت: شکایت‌ها در حوزه درمان به چهار مرجع مختلف شامل وزارت بهداشت عودت داده می‌شود، دسته قابل مشخصی از شکایت‌ها مستقیم به دادگاه‌ها می‌روند که تا به نتیجه نرسد اصلا آماری منتشر نمی‌شود.
وی با بیان اینکه این اقدامات سلبی مانند معرفی متخلفان به دادگاه‌ها می‌تواند به جایگاه اصلی طب ایرانی کمک کند؛ گفت: این اقدامات همچنین می‌تواند به فعالیت‌های غیر قانونی در طب سنتی پایان یا آن را کاهش دهد.
عسگری با اشاره به سیز انجام فعالیت‌های اینچنینی تصریح کرد: این اقدامات سلبی پس از یکسری اقدامات ایجابی مانند تدوین آیین نامه نحوه فعالیت در حوزه طب ایرانی انجام شده است؛ خدمات درمانی طب ایرانی یک آیین‌نامه مشخص و یک نقشه راه دارد، از یک عطار گرفته تا فردی که در سطوح دانشگاهی در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کند در این آیین‌نامه جایگاه و هویت آن مشخص و تعریف شده است؛ کسی بهانه ندارد که بگوید شفافیتی در این حوزه وجود ندارد این‌ها اقدامات ایجابی هستند که مرز این فعالیت‌ها را تبیین کرده است.
وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم صبر کنیم فردی با سلامت مردم بازی کند و بیمار سرطانی درمان خود را رها کرده و دچار مرگ شود تا کار ایجابی به نتیجه برسد، باید کار سلبی نیز در کنار آن باشد که در این زمینه اقدام قوه قضاییه کم نظیر و هشداری بسیار جدی به متخلفان دیگر بود.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۱ - ۱۹:۲۱
14
6
احتمالا دوستان پزشک توان رقابت با طب اسلامی رو نداشتن و بازارشون از رو رونق افتاده.اگه کار طب نوین درسته چرا مردم به طب اسلامی رو روی آوردن.بنده چیزهایی که از ایشون شنیدم و خوندم توی کتاب های معتبری مثل حلیه المتقین و احادیث ائمه اومده نمیدونم شما دین رو قبول ندارید کاش کمی در این زمینه آزادی بود.ان شالله که این اخبار درست نباشه و گرنه فاتحه دادگاه روحانیت رو باید خوند البته از وزارت بهداشت که انتظاری جز این نیست
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۱۰:۴۸
6
6
یعنی اگه تبریزیان رو ممنوع کنند، انقلاب می‌کنیم.
مگه سوسیس و کالباس ممنوعه؟!
آبلیمو (آب کاه و اسید) و رب گوجه کارخونه‌ای ممنوعه؟
پاسخ ها
امیر
| Germany |
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۱۲:۰۷
سوسیس و کالباس مریضی که سیروز کبدی داره یا سرطان داره رو تشویق نمیکنه که درمان انجام نده.
رهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۲۲:۰۲
چون پول ندارن و طب معمولی گرونه
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۸:۳۰
3
4
خیلی خوب شد این بیسواد اخباری با دیدگاه طالبانیسم محکوم شد .اون و طرفدارانش دریغ از یک مقاله علمی فقط فقط شعار میدن
علي عبادي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۲۳:۲۵
7
7
لعنت خدا بر برخي در وزارت بهداشت
captcha