برنامه‌های آموزشی مرکز قرآنی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
کد خبر: 3882627
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

برنامه‌های آموزشی مرکز قرآنی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برنامه‌های مختلفی را طی فصول مختلف سال ویژه قرآن‌آموزان و زیر نظر مربیان مجرب قرآنی برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ اداره آموزش مرکز آموزش قرآن کریم از سال ۱۳۷۴ شروع به کار کرد و به تدریج فعالیت‌های گسترده آموزشی قرآن در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم مورد توجه کارکنان متخصص این مرکز قرار گرفت.
این اداره که متشکل از دو واحد آقایان و بانوان است، با دعوت از اساتید زبده و اهتمام ویژه به سطح کیفی آموزش‌ها در راستای اهداف مرکز فعالیت می‌کند. در حال حاضر معتز آقایی، پیشکسوت قرآنی و حافظ کل قرآن کریم مسئولیت اداره آموزش مرکز آموزش قرآن کریم را بر عهده دارد.
همچنین، در حال حاضر کلاس‌های آموزشی مرکز آموزش قرآن کریم طی دوره‌های ۱۸ تا ۲۵ جلسه‌ای در سه دوره طی سال (دوره تابستان، دوره پاییز، دوره زمستان و بهار) برگزار می‌شود. همچنین، زمان‌بندی هر دوره بنا بر شرایط موجود آن زمان تعیین شده و به عموم علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی می‌شود.
کلاس‌های این مرکز قرآنی در رشته‌های مختلف قرائت، حفظ، صوت و لحن، مفاهیم و ... برگزار می‌شود. همچنین، در پایان هر دوره نیز امتحانات منسجمی در رشته‌های مختلف برگزار شده و تمام قرآن‌‎آموزان پس از گذراندن یک دوره مورد ارزیابی آموزشی قرار می‌گیرند. افرادی که حد نصاب قبولی تعیین شده را کسب کنند، می‌توانند در سطوح بالاتر ثبت نام کنند.
حدنصاب قبولی حدوداً ۸۰% نمره کل در طرح درس سطوح مختلف قرائت است. همچنین، ملاک قبولی در رشته‌های مختلف حفظ بر اساس کسب ۵۸ نمره از مجموع ۷۰ نمره حسن حفظ برای حافظان زیر ۱۰ جزء، کسب ۵۴ نمره از مجموع ۷۰ نمره حسن حفظ برای حافظان زیر ۲۰ جزء و کسب ۵۰ نمره از مجموع ۷۰ نمره برای حافظان بالای ۲۰ جزء است.
در سطوح روخوانی و روان‌خوانی، قرائت با صوت و لحن و عربی خوانی و در سطوح فصیح‌خوانی، صوت و لحن، حداکثر ۱۰ نمره مثبت دارد که در ۸۰% نمره قبولی لحاظ می‌شود. حضور منظم قرآن‌آموزان در کلاس‌ها و نمره کلاسی (حداکثر ۵ نمره) در قبولی تأثیر نداشته و تنها در تعیین رتبه تأثیر دارد.
در رشته حفظ نیز به ازای حفظ صفحات اضافه (البته به شرط کسب حدنصاب قبولی که در بالا اشاره شد)، نیم نمره مثبت و در صورت کسب نمره ۶۳ از مجموع ۷۰ نمره در تمامی سطوح یک نمره مثبت منظور خواهد شد. نمره کلاسی (حداکثر ۵ نمره)، حضور منظم قرآن‌آموزان در کلاس‌ها و صوت و لحن (حد اکثر ۳۰ نمره) در قبولی تأثیر نداشته و تنها در تعیین رتبه تأثیر دارد.
قرآن‌آموزانی که در دوره‌های آموزشی مرکز آموزش قرآن کریم شرکت می‌کنند، در هر زمان می‌توانند با درخواست از اداره آموزش، گواهی اشتغال به آموزش قرآن دریافت کنند. البته معمولا طی دوره آموزشی تابستان و البته بسته به شرایط و امکانات، کارنامه آموزشی یا گواهی پایان دوره نیز در پایان دوره تابستانی صادر شده و تقدیم قرآن آموزان می‌شود.
همچنین، قرآن‌آموزانی که از لحاظ آموزشی در سطوح بالا رتبه‌بندی می‌شوند، در مراسم مختلف از جمله محافل انس با قرآن کریم دعوت شده و برای حضار اجرای برنامه (حفظ یا قرائت) می‌کنند. با توجه به درجه کیفی محافل انس با قرآن آستان مقدس، این نوع از تشویق نقش بسزایی در رشد توانایی قرآن‌آموزان ایفا می‌کند.
یادآور می‌شود، در چند سال اخیر برای ارتقای علمی اساتید مرکز آموزش قران کریم و آشنایی آن‌ها با متدهای مختلف آموزشی و داوری روز ، کارگاه‌هایی در زمینه‌های مختلف آشنایی با مهارت‌های زندگی قرآنی، تجوید، صوت، لحن و وقف و ابتدا با حضور اساتید زبده‌ای همچون خدام حسینی، موسوی بلده، عارف‌حسینی، شاه‌میوه و سیدجواد سادات فاطمی برگزار شده است که با استقبال اساتید مرکز و قاریان زبده شهرری و استان تهران همراه بوده است.

انتهای پیام
captcha