اولین سند ملی راهبرد مدیریت بحران کشور تصویب شد
کد خبر: 3905947
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
رحمانی‌فضلی خبر داد:

اولین سند ملی راهبرد مدیریت بحران کشور تصویب شد

وزیر کشور در نشست پیشگیری و مدیریت فرماندهی مدیریت بحران کشور از تصویب اولین سند ملی راهبرد مدیریت بحران خبر داد.

اولین سند ملی راهبرد مدیریت بحران کشور تصویب شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست پیشگیری و فرماندهی مدیریت بحران، امروز یکم تیرماه، در وزارت کشور برگزار شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در حاشیه این نشست از تصویب سند ملی راهبرد مدیریت بحران کشور خبر داد. در این سند پنج هدف عمده دیده شده است که زیر مجموعه آن‌ها راهبردها و شیوه‌های اقدام تعریف شده است و از جمله شیوه‌های اقدام آموزش و اطلاع‌رسانی است.

رحمانی‌فضلی با ذکر اینکه امروز ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و طبق قانون جدید مدیریت بحران، باید سند راهبردی بحران تدوین و تصویب می‌شد، گفت: ۲۰ تا ۲۱ آیین‌نامه، برنامه و دستورالعمل اقدام برای همه حوادث و اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی در این سند قید شده است. سند راهبردی مدیریت بحران امروز تصویب شد و برای تصویب نهایی به شورای عالی مدیریت بحران ارجاع خواهد داده شد.

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از مهمترین کمیته‌های این سند کمیته آموزش، اطلاع‌رسانی و تبلیغ است، یادآور شد: قرار شد با پیش‌بینی، پیشگیری بحران را قبل از وقوع داشته باشیم؛ با تدوین مجموعه اقدامات می‌توانیم به این اهداف برسیم. موضوع دیگر مورد بحث، شرایط ویژه تهران و مدیریت کلان‌شهر تهران است که وزیر کشور مسئول تهران است و قرار شد جانشینی آن به شهردار تهران داده شود و این موضوع حل و فصل شود.

اسماعیل نجار، رئیس ستاد مدیرت بحران کشور، نیز با بیان اینکه قانونگذار کلیات قوانین را تصویب کرده است، بیان کرد: بسیاری از دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های این قوانین باید در ادامه تدوین و تصویب شوند. با توجه به اهمیت موضوع امروز سند ملی مدیریت بحران کشور در جلسه‌ای به ریاست وزیر کشور و دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌های مذکور نهایی شد و پس از تصویب برای اجرا به شورای عالی مدیریت بحران کشور ارسال و پس از تأیید نهایی، اجرا می‌شود.

نجار با بیان اینکه ایران کشوری حادثه‌خیز است، گفت: باید همواره در برابر بحران‌های مختلف آماده باشیم. امکان وقوع زلزله‌‌‌ای مهیب در کشور ما وجود دارد و طبق آمار‌های روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ زلزله در کشور رخ می‌دهد که البته اکثر آن‌ها قدرت بسیار کمی دارد. به طور متوسط هر سال یک زلزله بین ۶ تا ۶.۲ ریشتر رخ می‌دهد و هر ۱۰ سال یک بار نیز یک زلزله با بزرگی حدود ۷ ریشتر اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به سیلاب‌هایی که سال گذشته در کشور رخ داده است، افزود: سال گذشته علاوه بر زلزله، شاهد جاری شدن سیلاب در ۲۵ استان کشور نیز بودیم که خسارات زیادی را وارد کرد.  قانون جدید مدیریت بحران، نگاهی فرابخشی دارد و می‌تواند کارایی خوبی در هماهنگی دستگاه‌ها داشته باشد.

مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در حاشیه این جلسه با بیان اینکه ۱۷ نهاد و دستگاه در این سند دارای مسئولیت شده‌اند، گفت: در راستای تعیین نقش شهرداری‌ها در مدیریت بحران قرار شد تا شهرداری‌ها به دو بخش کلانشهر‌ها و شهر‌های دیگر تقسیم شوند.

وی با بیان اینکه در قانون جدید مدیریت بحران نقش شهرداری‌ها در مدیریت بحران به خوبی پیش‌بینی شده است، افزود: در مورد اکشن پلن باید بگویم که ۱۷ مجموعه در شهرداری‌ها در حوزه بحران و مدیریت بحران دارای مسئولیت هستند. همچنین دو حوزه مدیریت بحران و آتش‌نشانی نیز در تمام شهرداری‌ها فعال هستند.

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به سطوح منطقه‌ای، محلی و ملی برای مدیریت بحران، اظهار کرد: در سطوح ملی مسئولیت هماهنگی‌های سیاسی، امنیتی و نظایر آن بر عهده وزیر کشور است و مسئولیت هماهنگی‌ها نیز بر عهده شهرداری‌ها خواهد بود. این امر سبب می‌شود که هماهنگی و یکپارچگی در مدیریت بحران ایجاد شود.
انتهای پیام
captcha