بزرگترین تهدید اسلام، تندروی‌های خارج از قرآن و سنت است
کد خبر: 3932713
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

بزرگترین تهدید اسلام، تندروی‌های خارج از قرآن و سنت است

رئیس دارالافتاء دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: اگر عمل ما و گفتار ما قرآنی شود، هیچگاه به اعتقادات برادر مسلمان خود توهین نمی‌کنیم، اگر سنت رسول‌الله(ص) الگوی ما باشد، شیعه و سنی را برادر خود می‌دانیم، متأسفانه بزرگترین خطری که اسلام را تهدید می‌کند، تندروی‌های خارج از قرآن و سنت است.

مفتی محمدقاسم قاسمی، رئیس دارالافتاء دارالعلوم اهل سنت مسجد مکی زاهدان، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: مسلمانان مشترکات بسیاری دارند که می‌توانند آنان را عامل وحدت قرار داده و گرد آن جمع شوند، مشترکاتی مثل قرآن مجید و وجود نازنین رسول‌الله(ص)، اما متأسفانه به اختلافات جزئی دامن زده و متفرق می‌شوند.

وی ادامه داد: عامل اصلی که باعث تفرقه در میان مسلمانان شده، دوری از قرآن است. الله تعالی در قرآن کریم می‌فرماید: « وَجَعَلنَاكُم شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» (حجرات/ 13) شما را ملت ملت و قبيله قبيله قرار دادیم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد، بنابراین وابستگی به فلان قبیله عامل برتری ما نیست، همان‌طور که در ادامه آیه، خداوند ملاک برتری انسان را تقوا معرفی می‌کند.

رئیس دارالافتاء دارالعلوم اهل سنت زاهدان بیان کرد: شیعه بودن یا سنی بودن هیچکدام نشانه برتری ما نیست، بلکه سعادت در عمل به قرآن است. این القاب و عناوین در قرآن کریم نیست، در قرآن فقط از اسلام و دین نام برده شده و به صراحت بیان شده که «إِنَّ أَكْرَمَكُم عِندَ اللَه أَتقَاكُم».

وی افزود: اگر تقوا داشته باشیم، خداوند مودت، وحدت و برادری را عنایت می‌کند، ولی اگر تقوا نداشته باشیم، گروه گروه، متفرق می‌شویم. مشکلاتی هم که امروز دنیای اسلام با آن مواجه است و اهانت‌هایی که به مقدسات ما می‌شود، نتیجه همین تفرقه و چند‌دستگی میان مسلمانان است؛ اگر کشورهای اسلامی متحد بودند، چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد.

مفتی قاسمی اظهار کرد: اگر عمل ما و گفتار ما قرآنی شود، هیچگاه به اعتقادات برادر مسلمان خود توهین نمی‌کنیم، اگر سنت رسول‌الله(ص) الگوی ما باشد، شیعه و سنی را برادر خود می‌دانیم، متأسفانه بزرگترین خطری که اسلام را تهدید می‌کند، تندروی‌های خارج از قرآن و سنت است.

وی بیان کرد: علمای شیعه و سنی باید بنشینند و برای مسائل اصلی و بنیادین دنیای اسلام هم‌فکری و چاره‌اندیشی کنند، باید همدیگر را بپذیریم و تعامل داشته باشیم، در غیر این‌صورت مسائل جزئی و فرعی، ما را فریب خواهد داد و تبدیل به مشغله‌های اصلی می‌شوند.

این عالم اهل سنت افزود: علمای مذاهب همانند قلب امت هستند، اگر این قلب تپش و تحرک داشته باشد، جامعه هم پویا خواهد بود، اما اگر این قلب از حرکت بایستد یا دچار ضعف و سستی شود، جامعه هم دچار مشکل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha