طب سنتی و آنچه بدن را در فصل پاییز از بیماری دور می‌کند
کد خبر: 4086689
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹

طب سنتی و آنچه بدن را در فصل پاییز از بیماری دور می‌کند

یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: طب سنتی برای شروع فصل پاییز و دوری از بیماری‌ها در این فصل بیماری‌زا، توصیه‌هایی دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

مریم نواب‌زاده، متخصص و مدرس طب ایرانی در خراسان‌جنوبیمریم نواب‌زاده، متخصص و مدرس طب ایرانی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از آنجایی که پاییز فصل سرد و خشکی است، بیماری‌هایی که ناشی از افزایش خون غلیظ و باکتری و ویروس‌ها هستند، شایع‌تر می‌شود.

وی افزود: در فصل پاییز به یک ضعف عروقی در بدن مواجه می‌شویم که به‌دلیل گرمای تابستان، بدن تحلیل رفته و کم‌خونی ایجاد می‌شود و به محض اینکه به سرمای پاییز می‌رسد خون غلیظ شده، خون‌سازی کاهش می‌یابد.

نواب‌زاده ادامه داد: انواع خشکی پوست، خارش‌های پوستی، بیماری‌های سیستم اعصاب و روان مثل افسردگی، کاهش خُلق، انواع سرماخوردگی، آنفولانزا و دردهای مفاصل در سالمندان در پاییز بیشتر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه فصل پاییز اوج زمان ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ویروسی است و هوای سرد بر کاهش سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار است، تصریح کرد: در این فصل، آسیب‌پذیر بودن در برابر بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش می‌یابد.

این مدرس طب سنتی بیان کرد: اگر افراد با توجه به مزاج خود، دستورالعمل‌های مخصوص سلامتی فصل پاییز را رعایت کنند کم بیمار می‌شوند و از طرفی فصل پاییز به خاطر شرایط اقلیمی در خراسان‌جنوبی طولانی‌تر است و باید نکاتی را رعایت کرد.

نواب‌زاده با بیان اینکه در این فصل بیماری‌های خشکی بدن، غلظت خون و سکته‌های قلبی و مغزی بیشتر رخ می‌دهد، افزود: در این فصل باید از غذاهای رطوبت‌دار و گرم استفاده کرده، مصرف گوشت‌هایی که ماهیت گرم دارند و آش جوهایی که گوشت دارند توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین از نوشیدنی‌های گرم و رطوبت‌آور استفاده کرده و از پوشاننده‌هایی که مانع از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود را از یاد نبرند، بیان کرد: سرماخوردگی یکی از بیماری‌هایی است که عامل آن ویروس است و می‌تواند در هر زمان از سال برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما زمان اوج آن پاییز بوده و ممکن است تا چند روز یا هفته ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: عامل اصلی سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو ویروس هستند و علائم این دو با هم هم ریشه‌اند، اما در آنفولانزا علائم شدیدتر، طولانی‌تر و دچار عارضه شدن نیز بیشتر و همچنین آنفولانزا بیشتر دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می‌کند، اما سرماخوردگی بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و شدت علائم کمتری دارد.

نواب‌زاده با بیان اینکه شروع سرماخوردگی با آبریزش بینی، سردرد یا بدن‌‌درد، سرفه، عطسه، گلودرد، قرمزی چشم و تب خفیف همراه است، تصریح کرد: علائم آنفولانزا با خستگی بیش از حد و ناگهانی، تهوع و استفراغ، بدن‌‌درد، خس خس و احتقان سینه، لرز، سردرد، تب، سرفه مداوم، گلودرد، تنگی نفس و تعریق بیشتر همراه است.

وی بیان کرد: در پاییز به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی و تماس بدن با سرما، بسیاری از مسامات و منافذی که پنجره‌های بدن هستند، برای اینکه بتوانند گرما بدن را حفظ کنند، بسته می‌شود و بدن به خانه‌ای در بسته شباهت دارد که زمینه را برای فعال شدن ویروس‌ها فعال می‌کند.

چه غذاهایی مصرف کنیم

نواب‌زاده با بیان راهکارهایی برای مبتلا نشدن به سرماخوردگی و آنفولانزا، تصریح کرد: تأکید بر افزایش سطح ایمنی بدن بوده و استراحت کافی، مایعات کافی و گرم و دارای ویتامین c مثل آب سیب و آب لیموشیرین، کم خوردن غذای سنگین، پر چرب، فست‌فودی و پرادویه، مصرف سوپ‌های گرم و سبک توصیه می‌شود.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با اشاره به راهکارهای رفع خشکی پوست، افزود: استفاده از انواع کرم‌ها که وازلین داشته باشد، نرم‌کننده‌ها و آبرسان‌های دست، عدم مصرف چای غلیظ، قهوه، کاکائو، انواع فست‌فودها و سس‌ها، غذاهای پر ادویه، عدم مصرف آب سرد و استفاده از دستکش‌ها و کرم‌های خیار و بنفشه که رطوبت بخش پوست است.

نواب‌زاده یادآور شد: افراد لازم است سعی کنند با رعایت این نکات از ابتلای خود و دیگران به بیماری‌های ویروسی با توجه به شروع فصل پاییز جلوگیری کنید.

انتهای پیام
captcha