مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه زابل برگزار شد
کد خبر: 4106122
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه زابل برگزار شد

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه زابل امروز، ۲۰ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی، امام‌جمعه زابل برگزار شد.

حجت الاسلام عزیزی امام جمعه زابلبه گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی، امام‌جمعه زابل، امروز، 20 آذرماه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه زابل، گفت: ذات اقدس الهی به اقتضی حکمتش آیاتی را برای ما نازل فرموده است تا ما تدبر کنیم، که یکی از دستورات مسلم در قرآن دستور به تدبر در آیات است.
 
وی با بیان اینکه آیات قرآن هم آفاقی است و هم انفسی، مراد از آیات آفاقی را همان تدبر دانست و افزود: منظور این آیات، رشته‌هایی است که نوعاً شما در آن تخصص دارید و شما متخصصین آیات آفاقی هستید.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی ادامه داد: تدبر پژوهش در دنیای تطبیق و تطابق است و پژوهشگر ارتکاز ذهنی را تبدیل به یک مسئله اعتباری می‌کند تا به آن یک واقعیت علمی بدهد اما آن واقعیت علمی اگر قرار است  در جایگاه خود باشد این دیگر وظیفه یک پژوهشگر نیست، پژوهشگر تا ارائه به واقعیت وظیفه دارد و دقیقاً مشکل ما در همین جاست. به اندازه کافی پژوهشگر دارای تراز علمی وجود دارد که هم دلسوزند و هم مرتباً کار می‌کنند و نوع به نوع مقالات متعددی از آنها منتشر می‌شود و خروجی‌های مبارکی در همه دانشگاه‌ها تولید و به خارج از دانشگاه صادر می‌شود.
 
امام‌جمعه زابل با بیان اینکه چرا با وجود تلاش پژوهشگران هنوز برخی مسائل در جامعه حل نمی‌شود، تصریح کرد: بعضی‌ها مشکلات را برعهده دانشگاه می‌اندازند و می‌گویند تحقیق دانشگاه واقعی نبوده و با واقعیت موجود قابل تطبیق نیست، جواب این است که نه، اتفاقاً تحقیقی که دانشگاه ارائه می‌دهد واقعی است ولی این باید جایی بنشیند که باید باشد، به نظر می‌آید اینکه گاهی پژوهش‌ها در کتابخانه‌ها و ویترین‌ها می‌ماند و فقط در حد گزارش است این اشکال نه به دانشگاه، بلکه بیشتر به اجرا برمی‌گردد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی با اشاره به زحمتی که پژوهشگران می‌کشند و کاری که انجام می‌دهند با این وجود باز در مقام اجرا واقعاً مشکل داریم، گفت: زمان اجرا، سلایق سیاسی مقدم بر تکلیف می‌شود به این معنی که چون فلان مدیر اصلاح طلب است و ما اصولگرا و یا اینکه چون آن مدیر اصولگراست و ما اصلاح طلب، اصلاً مهم نیست که درست می‌گوید، مهم این است که در خط آن مدیر نیست.
 
وی با بیان اینکه یک مشکل در پژوهش و یک مشکل در اجرا وجود دارد که باعث شده برخی از مشکلات جامعه هنوز حل نشود، افزود: در بحث اجرا سلایق جای تکلیف را می‌گیرند، عدم تَمَکُن علمی گاهی اوقات اساساً محصول را نابود می‌کند این نکته خیلی مهم است که وقتی یک محقق، تحقیق خود را به مدیر اجرایی تحویل می‌دهد این مدیر، باعث دلسردی محقق شود.
 
امام‌جمعه زابل ادامه داد: در پژوهش هم یک اشکال وجود دارد و آن این است که پژوهشگر ما دست به آینده‌پژوهی نمی‌زند، پژوهش، برای زمان حال آغاز می‌شود یعنی ما برای مشکل امروز کار می‌کنیم و فردا، محصول‌مان برای معضل دیروز می‌آید، درحالی‌که محصول ما، فردا بدست‌مان می‌رسد که دیگر معضل، موضوعیت ندارد.
 
حجت‌الاسلام عزیزی با اشاره به خطبه‌های نماز جمعه در خصوص خشکسالی سیستان، گفت: این خشکسالی حداقل 20 سال است که مسئله است، سال 47 همین تجربه الان اتفاق افتاده، جالب است بدانید خارجی‌ها تا سال 51 مطالعاتی انجام دادند و راهکاری هم ارائه دادند، شما ببینید یکسری اتفاقات می‌افتد ولی بازهم مشکل سرجایش باقی است چون ما امروز برای 10 سال دیگر فکر نمی‌کنیم، در پژوهش‌ها باید آینده‌نگر باشیم و براساس آنچه که در فردای ما اتفاق می‌افتد کار کنیم.
 
وی در پایان گفت: اساساً پژوهشگر جلوتر از زمان است و زمان را پشت سرخودش می‌کشاند، پژوهشگر با زمان حرکت نمی‌کند پژوهشگر دیده‌بان است و این دیده‌بان زمان را با خودش می‌آورد، حال اگر یک پژوهشگر در زمان خودش بماند و فرزند زمان خودش باشد فردا که محصولش به بازار بیاید فایده‌ای ندارد مثل کسی خواهد بود که لباس زمستانی خیلی خوب درست می‌کند و وسط مردادماه برای فروش می‌آورد درست است که زمستانی در پیش است اما اقتضای لحظه‌ای و حال حاضر مردم این را نمی‌پذیرد برخی از این تحقیقات که انجام شده، مثل پالتوی مردادماه است.
 
یادآور می‌شود، در این مراسم، از 17نفر پژوهشگر برتر دانشگاه زابل تجلیل به‌عمل آمد.
انتهای پیام
captcha