موفقیت یک مبلغ مذهبی در گرو شناخت علمی جامعه است
کد خبر: 4149538
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹

موفقیت یک مبلغ مذهبی در گرو شناخت علمی جامعه است

کارشناس برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: موفقیت یک مبلغ و مروج دینی اثربخش در گرو شناخت جامعه، روابط و مناسبات اجتماعی با رویکرد علمی است.

شرایط موفقیت یک مبلغ مذهبیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اردبیل، علی دژبانی، کارشناس برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اردبیل روز گذشته، ۳۱ تیرماه با تبریک فرارسیدن سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و آغاز هفته تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی گفت: تبلیغ دینی، حقیقیت را همان گونه که هست، بی‌کم و کاست بیان کرده و راهی برای تبیین حقیقت، تبلیغ قرآن، ترویج معارف و ارزش‌های مذهبی و معنوی است.

وی تبلیغ دین را رساندن واقعیت و پیام حقیقی به اذهان مردم عنوان کرد و افزود: تبلیغ دینی یعنی مهرورزی خداوند به بندگانش و صلح و آشتی مردم با خدا که حقیقت توحید و اسلام را به ذهن انسان‌ها می‌رساند.

کارشناس برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اردبیل گفت: تبلیغ دینی و مبلغ دینی شرایط، ویژگی‌ها، معیار‌ها و شاخصه‌هایی دارد. یکی از مهم‌ترین شرایط مبلغ دینی «تزکیه و تهذیب» است. مبلغ مذهبی باید خود را به فضایل و مکارم اخلاقی آراسته کند عمل او با گفتارش برابری کند، قول و سخنانش براعمالش پیشی نگیرد. مروج و مبلغ دینی و اخلاقی باید شخصیت عمل‌گرا داشته باشد.

دژبانی افزود: دومین ویژگی مبلغ دینی اخلاص است. مبلغ و مروج دینی با نیت خالص شعاع کار خود را وسیع می‌کند، برای آن ابعاد غیر قابل پیش‌بینی می‌آفریند و ره‌آوردی غیرمنتظره برای تلاش خود ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: داشتن آگاهی، دانش و اطلاعات لازم سومین ویژگی مبلغ مذهبی اثر بخش است. سواد و دانش علمی، فرهنگی و اجتماعی مناسب سطح تبلیغ از دیگر نکاتی است که مبلغ باید خود را به آن متصف کند و سپس در جامعه حضور تبلیغی بیابد. جامعه انتظار دارد که مبلغ در سطح تبلیغی که برای خود قایل است، اطلاعات و آگاهی‌های لازم را در علوم مختلف روان‌شناسی تبلیغ، جامعه‌شناسی تبلیغ، انسان‌شناسی، رسانه و فضای مجازی، تاریخ و فلسفه، علوم تربیتی، رفتاری و ... داشته باشد و به پرسش‌های مخاطبان پاسخ دهد و قدرت اقناع و اشباع را داشته باشد.

دژبانی ادامه داد: ساده زیستی و مردم‌گرایی ویژگی چهارم یک مبلغ دینی موفق است. مبلغ دینی باید مانند انبیای الهی با مردم بجوشد، مثل آنان زندگی کند ساده و بی آلایش باشد، خود را در حجاب تجمل و رفاه پناه نکند، با مردم تماس نزدیک و رودررو بیابد و هم سطح و هم‌ردیف توده مخاطب خود جلوه کند.

وی گفت: ویژگی و شرط پنجم یک مبلغ و مروج دینی خوب و اثرگذار داشتن ادب، مدارا و مهربانی با خلق است. مبلغ باید مودب و مهربان باشد، ادب اجتماعی را رعایت کند با مردم با خلق و خوی خوش مواجه شود. آنان را به معاشرت و هم‌سخنی خویش تشویق کند و با مردم مدارا پیشه کند.

انتهای پیام
captcha