گردوی تویسرکان ثبت جهانی شد
کد خبر: 4181207
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹

گردوی تویسرکان ثبت جهانی شد

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکان گفت: نظام‌ میراثی باغات کشاورزی گردوی تویسرکان به عنوان ششمین نظام میراثی کشاورزی در سازمان خواربار ملل متحد (فائو) ثبت شد.

گردوی تویسرکاناسحاق ترکاشوند، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکاندر گفتگو با ایکنا از همدان، اعلام کرد: نظام‌ میراثی باغات کشاورزی گردو تویسرکان بعنوان ششمین نظامی میراثی کشاورزی در سازمان خواروبار ملل متحد (فائو) ثبت شد.

وی افزود: این فرایند از شش سال پیش آغاز و با بازدید کارشناس فائو در اواخر شهریور ادامه یافت و در نهایت در جلسه کمیته جیاس (GIAHS) در روز گذشته در شهر رم پس از ارائه گزارش بازرس فائو و با اکثریت آرا به ثبت رسید.

ترکاشوند اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام سنتی گردوی تویسرکان در فائو ثبت شده است طبیعتا کشور دیگری نمی‌توانند ادعای ثبت را داشته باشد و این برای ما خیلی حائز اهمیت است که ما اولین و تنهاترین کشور و شهری در جهان هستیم که این نظام سنتی را دارد.

وی گفت: می‌توان در آینده در حوزه‌های بسته بندی و فروش و حتی در حوزه باغداری از کمک‌های فنی مهندسی فوق استفاده کنیم و در نهایت در کنار ثبت کاروانسرای فرسفج این دو برند جهانی می‌تواند کمک شایانی به توسعه گردشگری و به طور خاص گردشگری کشاورزی شهرستان کند و باعث توسعه گردشگری و رونق اقتصادی شهرستان شود.

انتهای پیام
captcha