«یعقوب لیث صفاری» از حماسه‌سازان بزرگ ایران است
کد خبر: 4194792
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
رئیس انجمن مفاخر و آثار فرهنگی کشور:

«یعقوب لیث صفاری» از حماسه‌سازان بزرگ ایران است

محمود شالویی گفت: «یعقوب لیث صفار سیستانی» از دلاورمردان و حماسه‌سازان بزرگ ایران و از نامدارانی است که از آوازه او به نیکی و ماندگاری در تاریخ این مرز و بوم یاد می‌شود.

«یعقوب لیث صفاری»به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به نقل از کمیته اطلاع رسانی اولین کنگره یعقوب لیث صفاری، محمود شالویی، رئیس انجمن مفاخر و آثار فرهنگی کشور شامگاه جمعه ۲۹ دی در حاشیه نخستین کنگره «یعقوب لیث صفاری» که با حضور رایزن فرهنگی تاجیکستان در ایران، معاون استاندار سیستان‌و‌بلوچستان، فرماندار ویژه زابل و اهالی فرهنگ و هنر ایران در زابل برگزار شد، اظهار کرد: این رادمرد دلاورمند با همیت، فتوت، مردانگی و دیانت، تقوا و ساده زیستی توانست قلمرو و حکمرانی را پدید آورد که بتواند سال‌های زیادی در این قلمرو برای مردم ارمغانی نو داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در طول تاریخ چنین سردار حماسه‌سازی توانست دلیل و انگیزه اتحاد و انسجام مردم باشد و با ایده‌ای که این دلاورمرد داشت نقش بسزا و مؤثری در فرهنگ و تمدن ما ایفا کرده است.
 
رئیس انجمن مفاخر و آثار فرهنگی کشور اظهار کرد: یعقوب لیث در راستای حفاظت و پاسداشت زبان و ادب فارسی و با بهره‌گیری از ویژگی‌های منحصر به فرد اخلاقی، دیانت و معنویت که از ویژگی‌های او به‌شمار می‌رود که امروزه مورد نیاز جامعه است و برپایی همایش‌ها و توجه به این مفاخر نقش بسزایی در ارائه هویت، اصالت و آشنایی بیشتر نسل‌های امروزی دارد.
 
شالویی ادامه داد: به منظور معرفی و شناخت هر چه بیشتر این سردار نامدار به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان پیشنهاد می‌کنیم این همایش در لایه‌های متفاوت‌تری برگزار و با استفاده از ابزارهای فرهنگی برای معرفی چنین بزرگانی که در تاریخ و فرهنگ نقش مهم و بسزایی ایفا کردند، برنامه‌ریزی شود.
 
وی با اشاره به مشترکات امیر یعقوب لیث صفاری میان سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان گفت: شخصیتی مانند یعقوب لیث می‌تواند از زمره مشترکات استانی در کشور پهناور ما مانند سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان و شهر دزفول و زابل باشد و هم می‌تواند جنبه جهانی داشته باشد.
 
رئیس انجمن مفاخر و آثار فرهنگی کشور گفت: می‌توان این کنگره را در دوره‌های بعدی به‌صورت مشترک استانی میان سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان و هم به‌صورت جهانی به‌ویژه کشورهای فارسی زبان و همسایه ایران برگزار کرد.
انتهای پیام
captcha