ایجاد نشاط اجتماعی با استفاده از ظرفیت افطار تا سحر
کد خبر: 4205924
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران مطرح کرد؛

ایجاد نشاط اجتماعی با استفاده از ظرفیت افطار تا سحر

علیرضا نادعلی گفت: در مدیریت شهری سعی کردیم تا در زمان افطار تا سحر در بسیاری از مکان‌هایی که محل اجتماعات ‌است؛ رویدادها و جشن‌هایی را برگزار کنیم تا مردم از آن استفاده کنند و در آن مشارکت داشته باشند تا از این طریق نشاط اجتماعی ایجاد شود.

علیرضا نادعلی

سبک زندگی، شیوه زندگی افراد در جنبه‌های فردی و جمعی است و تفریحات سالم می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سلامت روانی و اجتماعی اعضای خانواده بگذارد. از منظر علوم و متخصصان حوزه‌های مختلف، شادی و نشاط اجتماعی از نشانه‌های یک جامعه سالم است. وقتی نشاط اجتماعی وجود نداشته باشد، جامعه دچار افسردگی و انحرافات مختلف فردی، جمعی و فرهنگی می‌شود.

ماه رمضان یکی از ظرفیت‌های دینی است که از دیرباز با فرارسیدن خود حال‌وهوای متفاوتی را در سپهر اجتماعی و فرهنگی جامعه ایجاد می‌کرد که می‌توان آن را نشاط اجتماعی معنا کرد؛ زیرا جامعه در ابعاد خرد و کلان دچار پویایی و تحرکی می‌شد که در خاطره جمعی بسیاری از افراد این نشاط هنوز باقی مانده است و از آن به نیکی یاد می‌کنند.

ایکنا به مناسبت تقارن ماه رمضان و نوروز گفت‌وگویی با موضوع «ظرفیت‌های نشاط اجتماعی ماه رمضان» با علیرضا نادعلی، عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران انجام داده است؛ در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ایکنا- آیا می‌توان از ماه رمضان به عنوان ظرفیتی برای نشاط اجتماعی بهره برد؟

ما تقریباً به هر بهانه‌ای در طول سال می‌توانیم از ظرفیت‌ها و موضوعاتی که باعث می‌شود نشاط اجتماعی و به پیوست آن مشارکت اجتماعی ارتقا یابد بهره ببریم. زیرا جامعه‌ای که بانشاط‌تر است، مشارکت اجتماعی مردم در عرصه‌های مختلف کشور در برطرف کردن مسائل مختلف شهر و کشور بیشتر است و این جامعه موفق‌تر خواهد بود. ایام‌الله و روزهایی که خداوند به‌عنوان یوم‌الله از آن یاد می‌کند و زمان‌هایی که نگاه خاص پروردگار را به‌ دنبال خود دارد برای بشر واجد ویژگی‌های مخصوصی است که بسیار می‌توان از آنها استفاده کرد؛ مثلاً ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است، خداوند خاصیتی را به این ماه داده که معنویت در آن بیشتر است.

رشد نشاط معنوی انسان‌ها در ماه رمضان بیشتر اتفاق می‌افتد و صرفاً یک شادی زودگذر نیست بلکه بسیاری سال جدید معنوی خود را در ایام شب‌های قدر آغاز می‌کنند. با توجه به تجربه‌ای که رفته‌رفته در بعد از انقلاب کسب کردیم و تجربه سایر کشورهای اسلامی؛ ماه مبارک رمضان ظرفیتی دارد ‌که می‌تواند جشن‌ها و جشنواره‌های مختلف در این ماه اتفاق بیافتد.

ایکنا- چه اقداماتی برای ایجاد نشاط اجتماعی در ماه رمضان انجام شده است؟

در مدیریت شهری در طول این سال‌ها سعی کردیم تا در زمان افطار تا سحر در بسیاری از مکان‌هایی که محل اجتماعات ‌است؛ رویدادها و جشن‌هایی را برگزار کنیم تا مردم از آن استفاده کنند و در آن مشارکت داشته باشند تا از این طریق نشاط اجتماعی ایجاد شود.

در شب‌های قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع) فضا به سوی حزن و معنویتی می‌رود که مخصوص این ایام است و چون مردم نیز سال‌ها برگزارکننده این رویداد‌ها هستند با هماهنگی مجموعه‌ها و گروه‌های مرجع، فضای مناسبی را در شهر ایجاد می‌کنند تا روزهای پایانی ماه رمضان به گونه دیگری رقم بخورد. مجموعه این اتفاقات آن نشاط اجتماعی را که انتظار داریم فراهم می‌کند و آنچه از آن به‌عنوان زیست شبانه یاد می‌شود به‌صورت صحیح، درون چهارچوب‌های ارزشی در ماه رمضان تجربه می‌شود.

باید از تجربه‌های گذشته استفاده و با خلاقیت، افق‌های جدیدی را ترسیم کرد تا مردم حس و حال خوب پیدا کنند. سال گذشته به مناسبت تقارن ماه رمضان و نوروز و بهار قرآن در فصل بهار، کار خجسته و ویژه‌ای صورت گرفت و فضاسازی شهر با این دید که این هم‌زمانی شادی‌افزا است به آن پرداخت؛ امسال نیز قرار است تا همین‌گونه باشد.

پارسال چند پهنه شهری مانند بوستان‌ها برنامه‌های خاصی از زمان افطار داشتند که استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفت و ۱۵ روز این اقدامات ادامه پیدا کرد و امسال نیز به جهت افزایش نشاط اجتماعی شاهد این اتفاقات خواهیم بود. با توجه به اینکه نوروز، آیینی باستانی است و امضای اسلامی نیز بر آن مهر شده‌ است؛ می‌توان گفت نوروز آیینی ایرانی-اسلامی است به همین دلیل شیب تند تبلیغات شهری متوجه نوروز است و سپس به ماه رمضان پرداخته خواهد شد.

ایکنا- امسال چه اقداماتی انجام خواهد شد؟

مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران همان‌طورکه در ایام اعتکاف کارهای خیلی خوبی انجام داد در ماه مبارک رمضان نیز مانند این اقدامات را دارد که می‌توان به هم‌خوانی‌ها و جزءخوانی‌های قرآن کریم اشاره کرد که شورای عالی قرآن آن را دنبال می‌کند.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران و اداره‌کل فرهنگی در معاونت اجتماعی شهرداری تهران نیز کارهای متعددی در حوزه فضاسازی و برگزاری آیین‌ها و رویدادها دارد که در تمام بوستان‌های بزرگ شهر رویدادهایی برگزار می‌شود که از جنس نوروزی و رمضانی است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم کارهایی را دنبال می‌کند که در تکمیل یکدیگر می‌توانند فضای شهر را برای حال و احوال ماه مبارک رمضان و نوروز فراهم کند.

ایکنا- سخن پایانی؟

ایام شب‌های قدر مانند اعتکاف زمانی است که شاهد حضور همه قشرها با انواع ظاهرها هستیم که این اتفاق شرایطی است که باید از آن درس بگیریم تا بتوانیم همه قشرها و طیف‌ها را به سمت ستون محوری حکومت دینی و اسلامی دعوت کنیم تا همه برای حل مسائل کشور و جامعه پای کار نظام بیایند و ایفای نقش کنند.

انتهای پیام
captcha