وتوی آمریکا؛ تعدی به حقوق بین‌الملل و مشوق نسل‌کشی علیه فلسطینیان
کد خبر: 4211205
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۴

وتوی آمریکا؛ تعدی به حقوق بین‌الملل و مشوق نسل‌کشی علیه فلسطینیان

حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا را محکوم کردند و این اقدام دولت آمریکا را تعدی به حقوق و قوانین بین‌الملل و مشوق نسل‌کشی علیه ملت فلسطین دانستند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، در بیانیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آمده است: وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد موجب انزوای دولت آمریکا نسبت به مدیریت جهان می‌شود.
 
حماس از جامعه جهانی خواست که برای غلبه بر اراده دولت آمریکا و حمایت از مبارزه ملت فلسطین و حق مشروع آنان در تعیین سرنوشت خود فشار وارد کنند.
 
جنبش مقاومت اسلامي فلسطین همچنین با شدیدترین عبارت‌ها موضع جانبدارانه آمریکا از اشغالگران صهیونیست در وتوی این قطعنامه را به شدت محکوم کرد.
 
واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین
 
دفتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای از آمریکا به دلیل وتوی قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل انتقاد کرد.
 
در این بیانیه از سیاست آمریکا به عنوان تعدی آشکار به قوانین و حقوق بین‌الملل و مشوق نسل‌کشی علیه مردم فلسطین یاد شده است.
وتوی آمریکا؛ تعدی به حقوق بین‌الملل و مشوق نسل‌کشی علیه فلسطینیان
دفتر عباس همچنین تأکید کرد که این سیاست واشنگتن، منطقه را بیشتر به سمت آشوب پیش خواهد برد.
 
در این بیانیه همچنین از وتوی آمریکا به  اقدامی غیراخلاقی، ناعادلانه و غیرموجه یاد شده است.
 
روسیه
 
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف آمریکا در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.
 
نبنزیا بامداد جمعه اظهار کرد که آمریکا با وتوی این قطعنامه نشان داد که واقعا در مورد فلسطینی‌ها چه فکر می‌کند.
وتوی آمریکا؛ تعدی به حقوق بین‌الملل و مشوق نسل‌کشی علیه فلسطینیان
وی افزود: آمریکا فکر می‌کند که آنها شایستگی داشتن کشور خودشان را ندارند و فقط منافع اسرائیل را محقق می‌کند.
 
نماینده روسیه اظهار کرد: آمریکا چشمان خود را به روی جنایات اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی در غزه و ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری بسته است.
 
وی تأکید کرد که هدف آمریکا شکستن اراده فلسطینی‌ها و وادار کردن همیشگی آنها به تسلیم در برابر قدرت اشغالگر و تبدیل کردن آنها به نوکران و افراد افراد درجه ۲ و راندن آنها از سرزمین بومی خودشان است.
 
چین
 
چین به وتوی قطعنامه پذیرش کامل عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا واکنش نشان داد و آن را ناامیدکننده خواند.
وتوی آمریکا؛ تعدی به حقوق بین‌الملل و مشوق نسل‌کشی علیه فلسطینیان
فو کونگ، نماینده دائم چین در سازمان ملل بامداد جمعه عدم تصویب این قطعنامه را روزی غم‌انگیز و وتوی آمریکا را بسیار ناامیدکننده خواند.

توجیه آمریکا

نماینده آمریکا اقدام کشورش در جلوگیری از عضویت کامل فلسطین را توجیه کرد.
 
به گزارش الجزیره، پس از جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل که با وتوی آمریکا به بن‌بست کشیده شد، نماینده آمریکا اقدام کشورش در جلوگیری از عضویت کامل فلسطین را توجیه کرد.
 
در همین ارتباط نیز، نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که عضویت فلسطین تنها از طریق مذاکره مستقیم با اسرائیل و تحت حمایت آمریکا صورت خواهد گرفت.
وتوی آمریکا؛ تعدی به حقوق بین‌الملل و مشوق نسل‌کشی علیه فلسطینیان
به ادعای نماینده آمریکا، فلسطین عناصری را که واجد شرایط عضویت در سازمان ملل باشد، برآورده نمی‌کند و واشنگتن همچنان بر راه‌حل دو کشوری تاکید دارد.
 
همزمان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از آمریکا به دلیل استفاده از حق وتوی خود در سازمان ملل تمجید کرد و ادعا کرد: پیشنهاد به رسمیت شناختن کشور فلسطین پس از حمله هفت اکتبر پاداشی برای تروریسم است.
 
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه اظهار داشت: به ایالات متحده برای استفاده از وتوی خود در شورای امنیت در برابر پیشنهاد عضویت فلسطین در سازمان ملل تبریک می‌گویم.
 
یادآوری می‌شود، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنجشنبه در مورد قطعنامه پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رأی‌گیری کرد. ۱۲ عضو شورا به این قطعنامه رأی مثبت و سوئیس و انگلیس به آن رأی ممتنع دادند. آمریکا تنها عضوی بود که رأی منفی داد و بدین ترتیب این قطعنامه را وتو کرد.

کشور الجزایر پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود و خواستار طرح آن در نشست روز پنجشنبه این شورا شده، اما کشور مالت که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل) است، ابتدا اعلام کرد که شورای امنیت عصر جمعه به وقت محلی در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد، اما سرانجام این نشست شامگاه پنجشنبه به وقت محلی برگزار شد.
 
تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.
 
پیش از این، منابع آگاه اعلام کرده بودند که این قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار است اما احتمالا آمریکا یکی از اعضای اصلی شورای امنیت و حامی همیشگی رژیم صیهونیستی، با آن مخالفت و آن را وتو خواهد کرد. 
فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. در سال ۲۰۱۱، فلسطین برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.
 
در ماه آوریل، فلسطین نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و درخواست کرد که پیوستن آن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی را دوباره بررسی کند.
انتهای پیام
captcha