چالش‌های دشوار اجتماعی و شغلی زنان مسلمان ژاپن
کد خبر: 4211769
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵

چالش‌های دشوار اجتماعی و شغلی زنان مسلمان ژاپن

هرچند بر اساس قانون اساسی ژاپن پیروان ادیان آزادند اما در محیط‌های کاری چالش‌های بسیاری پیش روی مسلمانان این کشور، به‌ویژه زنان مسلمان وجود دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از amust، قانون اساسی ژاپن آزادی مذهب را تضمین کرده است اما چالش‌های بسیاری پیش روی مسلمانان در این کشور، به‌ویژه زنان مسلمان وجود دارد.

جونکو هایاشی، کارآموز  36 ساله رشته وکالت، سال گذشته در یک اتاق خالی در مؤسسه آموزشی و تحقیقات حقوقی ژاپن (محل تحصیل افرادی که در آزمون سراسری وکالت شرکت کرده‌اند) اجازه پیدا کرد نماز بخواند. او همچنین اجازه داشت حجاب داشته باشد. ظاهراً این اولین بار بود که چنین اجازه‌ای داده می‌شد.

هایاشی که ساکن توکیو است امسال پس از پایان دوره آموزشی خود در مؤسسه واکو، استان سایتاما، وکیل خواهد شد. تصمیم او برای ورود به حرفه وکالت ناشی از تجربیات فراموش‌نشدنی گذشته بود.

در پاییز 2002، هایاشی که در آن زمان دانشجوی دانشگاه بود، به دنبال کار بود. پس از مصاحبه برای کار در یک شرکت لوازم‌التحریر، مسئول استخدام به او گفت: شما در ارزیابی نمره بالایی دریافت کرده‌اید. اما اگر به پوشیدن روسری ادامه دهید، ممکن است این کار مقررات شرکت ما را نقض کند.

هایاشی با حجاب بود. او گفت: من فقط به عنوان یک تعهد شخصی آن را می‌پوشم. شرکت دیگر با او تماس نگرفت.

هایاشی زمانی که در ایالات متحده تحصیل می‌کرد، مسلمان شدن را انتخاب کرد. او قرآن را مطالعه و احساس کرد که این کتاب برای او بسیار جذاب است.

هنگامی که او در سال 2001 به خانه بازگشت، والدینش چیزی نگفتند، اما در آن سال حملات تروریستی 11 سپتامبر به ایالات متحده رخ داد و نگرش آنها تغییر کرد. آنها به او گفتند: اسلام را رها کن. شغلی پیدا نمی‌کنی و نمی‌توانی ازدواج کنی.

اما هایاشی تردید نکرد. او در تمام رزومه‌های خود هنگام جستجوی کار از عکس‌های باحجاب خود استفاده کرد. او برای حدود 40 شرکت که در زمینه انرژی و کشتیرانی متمرکز بودند و اغلب با کشورهای مسلمان تجارت می‌کنند رزومه فرستاد. با این حال، تنها چند شرکت او را به مصاحبه دعوت کردند و هیچ پیشنهاد شغلی دریافت نکرد.

یکی دیگر از ساکنان توکیو که 33 ساله است و در یک شرکت مخابراتی کار می‌کند در دوران دانشجویی به مطالعه قرآن پرداخته و جذب اسلام شده است. او در سال 2009 مسلمان شد. یک مسلمان ژاپنی که او را می‌شناخت به او گفت که روابطش با غیرمسلمانان خوب پیش نمی‌رود. او از ترس انزوا، آخر هفته‌ها مخفیانه حجاب می‌پوشید و در طول هفته با کلاه بافتنی سر کار می‌رفت. او نمازهای یومیه خود را فقط در خانه می‌خواند.

حدود دو سال پیش، رئیس او در گردهمایی شرکت متوجه شد که مشروبات الکلی نمی‌نوشد یا گوشت خوک  که در اسلام ممنوع است نمی‌خورد. او اعتراف کرد که مسلمان است و از او خواست که اجازه داشته باشد حجاب داشته باشد. اما رئیسش موافقت نکرد و به او گفت: زندگی شخصی و عمومی خود را جدا کنید. دین، شخصی است.

وی می‌گوید: ژاپنی‌ها در ظاهر می‌گویند که تبعیض قائل نمی‌شوند، اما نسبت به اعتقاد به یک دین خاص حساسیت دارند. آنها نباید در مورد کسانی که معتقد به دین دیگری هستند، تبعیض قائل شوند.

هایاشی قبل از قبولی در آزمون سراسری وکالت ابتدا در شرکتی که توسط والدینش در خانه اداره می‌شد کار می‌کرد. از طرفی، او به یک سازمان غیرانتفاعی که در فعالیت‌های حمایتی بشردوستانه فعال بود کمک کرد.

در همان زمان، هایاشی پس از آشنایی با یک وکیل متوجه شد که امکان تغییر جامعه از طریق قانون و دادگاه وجود دارد. او بالاخره مسیر زندگی‌اش را پیدا کرده بود. او در رشته حقوق تحصیل خود را شروع کرد.

در روز آزمون وکالت، مسئولان داخل روسری او را بررسی کردند. این امر او را ناراحت کرد. وی گفت: این بخشی از لباس من است. آیا داخل لباس دیگران را چک می‌کنند؟ وی پس از قبولی در آزمون وکالت می‌گوید: به‌عنوان یک وکیل، می‌خواهم به آرامی از طریق فعالیت‌های روزمره درک اطرافیانم از اسلام را تقویت کنم.

طبق گزارش آژانس امور فرهنگی، تا پایان سال 2013 در ژاپن حدود 91.3 میلیون نفر پیرو شینتو، حدود 2.9 میلیون پیرو مسیحیت و 9.1 میلیون نفر پیرو سایر ادیان وجود داشت. اکنون جمعیت مسلمانان این کشور در حدود 230 هزار نفر برآورد می‌شود. 

بنابر برخی گزارش‌ها، از شروع حمله رژیم اسرائیل به غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، احساسات ضد مسلمانان در کشور ژاپن افزایش یافته است.

انتهای پیام
captcha