ضرورت پیوند دانشگاه و صنعت در سال جهش تولید
کد خبر: 4211941
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
فرشته امین تأکید کرد:

ضرورت پیوند دانشگاه و صنعت در سال جهش تولید

مدیرکل اداره مهارت دانشگاه تهران با بیان اینکه به منظور تحقق شعار سال باید میان صنعت و دانشگاه پیوند برقرار شود، گفت: مهارت‌آموزی دانشجویان امری لازم و ضروری است و به همین منظور باید دانشگاه‌ها با همکاری سازمان‌‎ها و واحدهای صنعتی مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را پیش ببرند.

فرشته امین مدیرکل اداره مهارت دانشگاه تهران

فرشته امین، مدیرکل اداره مهارت دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت استعدادیابی در فضای دانشگاهی کشور به منظور تقویت فضای کسب و کار گفت: دانشگاه تهران براساس مسئولیت اجتماعی که در اختیار دارد در عرصه کارآفرینی دست به جهاد علمی زده و در این رابطه مسئولیت ویژه‌ای را در نظام آموزش عالی کشور برای خود احساس می‌کند.

وی افزود: اداره کل مهارت در دانشگاه تهران با این نگاه ایجاد شده تا بتواند در افزایش سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان اثرگذار باشد. متأسفانه مهارت‌آموزی دانشجویان به یک نقطه مفقوده در نظام آموزش عالی کشور تبدیل شده و باید این مشکل را برطرف کرد. وقتی پای صحبت‌های مدیران بخش‌های صنعتی می‌نشینیم دغدغه اصلی‌شان این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آماده ورود به صنعت و بازار کار نیستند.

لزوم مهارت‌آموزی دانشجویان

مدیرکل اداره مهارت دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه تهران با ایجاد فضای مطلوب به دنبال پر کردن چنین خلأهایی است تا مدیران صنعتی بدانند دانشگاه برای رفع این خلأ برنامه دارد. به عبارت بهتر در تلاش هستیم با مشارکت فعالان و مدیران صنعتی مهارت را به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بیاموزیم تا دانشجویان پرورش یابند و سپس در محیط کسب و کار ایفای نقش کنند و مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان برطرف شود.

فرشته امین با بیان اینکه دانشجو با هزار انگیزه و آرزو وارد دانشگاه می‌شود، تأکید کرد: ما همه باید در کنار هم باشیم تا امر مهم مهارت‌آموزی به دانشجویان تحقق پیدا کند. سازمان‌ها باید پای کار بیایند؛ موضوعی که در اداره کل مهارت دانشگاه تهران به جد پیگیری می‌شود. در نظر داشته باشیم اگر سازمان‌ها وارد این عرصه مهم نشوند و مشارکت جدی نداشته باشند چه دانشگاه تهران و چه دیگر دانشگاه‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند؛ لذا در کنار سازمان‌ها و با مشارکت آنها و با توجه به تأکیدات مکرر ریاست محترم جمهور می‌توان بحث مهارت‌آموزی دانشجویان را پیش برد.

وی ادامه داد: بحث مهارت‌آموزی و اشتغال را با مشارکت یک سری نهادهایی که قبلاً به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و دارای سبقه‌ای هستند از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای و واحدهایی که در این حوزه دغدغه دارند شروع کرده‌ایم البته معتقدیم این اقدامات کافی نیست و باید همه دانشگاه‌ها به میدان بیایند و با نهادهای اثرگذار همکاری سازنده داشته باشند.

مدیرکل اداره مهارت دانشگاه تهران با بیان اینکه باید متناسب با نیازمندی‌های دانشجویان و بازار کار اصلاحاتی انجام شود، تأکید کرد: دانشگاه تهران با افتتاح پردیس‌های علم و فناوری و پردیس‌های متفاوتی که در مجموعه‌های اشتهارد و اروند وجود دارد درصدد ایجاد فضاهایی است که بتوان از طریق آن مباحث مرتبط با مهارت‎‌آموزی و ارتباط صنعت و دانشگاه را پیش ببرد و به صورت خاص‌تر به آن پرداخته شود.

مأموریت خاص پردیس‌های علم و فناوری

فرشته امین گفت: پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه تهران فقط جذب دانشجو می‌کنند ولی پردیس‌های علم و فناوری مأموریت خاص‌تری دارند که وظیفه اصلی آنها ارتباط صنعت و دانشگاه و مهارت‌آموزی است. همچنین تلاش شده پردیس‌های علم و فناوری در مجاورت شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شود. برنامه ما این است با مشارکت سازمان‌ها فضایی را ایجاد کنیم که دانشجویانمان برای ورود به بازار کار آماده‌تر شوند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع استعدادیابی تأکید کرد: بحث استعدادیابی از آن دسته موضوعاتی است که به صورت ویژه برروی آن تمرکز شده و به همین منظور با برگزاری کانون‌های ارزیابی البته با مشارکت سازمان‌ها و با استفاده از ابزارهای متنوع می‌خواهیم در مرحله ارزیابی به سازمان‌ها کمک کنیم تا دانشجویان متناسب با توانمندی‌ها و استعدادهایشان به صنعت معرفی شوند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha