جشن ۴٠ سالگی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود
کد خبر: 4212159
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کاظم موسوی بجنوردی:

جشن ۴٠ سالگی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از برگزاری جشن ۴٠ سالگی این موسسه در مهرماه خبر داد.

جشن ۴٠ سالگی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌ عمومی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، کاظم موسوی بجنوردی؛ رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در جلسه شورای عالی علمی این مرکز از برگزاری جشن چهل‌سالگی مؤسسه پژوهشی در دهم مهر خبر داد و آن را رویدادی بسیار مهم توصیف کرد، و گفت: تلاش می‌کنیم ذخایر دیجیتالی‌مان را توسعه دهیم و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آینده‌مان همین است.
 
وی گفت: در پایان پاییز سال گذشته، مجلد بیست‌وپنجم دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شد که اثری فخیم و سنگین بود و هم‌چنین مجلد هفتم دانشنامه فرهنگ مردم ایران نشر یافت. 
 
موسوی بجنوردی با این توضیح که جلد چهارم دانشنامه تهران بزرگ، جلد هشتم دانشنامه فرهنگ مردم ایران و هم‌چنین مجلدات تازه «فهرست مقالات فارسی» و «فهرست‌واره کتاب‌های فارسی» رو به اتمام است، افزود: جلد نخست دانشنامه حقوق ایران به‌زودی و تا کمتر از دو ماه دیگر منتشر خواهد شد.
 
رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اضافه کرد: ما به فضل الهی خودکفا شده‌ایم و تحمیلی بر بودجه جاری کشور نیستیم، هرچند مسائل و مشکلاتی وجود دارد اما می‌کوشیم بر آن‌ها غلبه کنیم.
 
در بخش دیگری از این جلسه، فاطمه لاجوردی؛ دبیر شورا گزارش سالانه مرکز را قرائت کرد.
 
در ادامه ژاله آموزگار؛ خطاب به موسوی بجنوردی گفت: با وجود سوابق سیاسی و انقلابی، برترین صفت شما دلبستگی‌های ملی و وطنی شماست که باعث می‌شود همه از دل و جان در کنارتان باشیم. 
 
این استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران افزود: از این دست مراکز بسیار است و همه ما به آن‌ها دعوت می‌شویم ولی به جایی می‌رویم که تنها به فرهنگ ایران بیاندیشد و من این دلبستگی را در شما طی سالیان دراز دیدم.
 
سپس عباس سعیدی؛ سر ویراستار دانشنامه خلیج فارس، اهمیت احیا و آغاز به‌کار دوباره دانشنامه ایران را یادآور شد و گفت: شما همیشه به همه ما گفته‌اید و تأکید کرده‌اید که برای ما ایران و تمامیت ارضی و وحدت ملی مهم است. پس باید دانشنامه ایران اصل باشد و نباید نگاه منطقه‌ای داشت و به‌سراغ دانشنامه‌های منطقه‌ای رفت.
 
هم‌چنین یونس کرامتی و فاطمه لاجوردی درباره لزوم توجه به دانشمندان اسلامی در مناطقی همچون آندلس و شمال آفریقا در مجلدات پیش رو سخن به میان‌ آوردند.
 
سپس غلامرضا اعوانی؛ در باب پیشرو بودن مرکز دائرة‌المعارف در تأسیس کتابخانه و شناخت و استخدام اشخاص مناسب نکاتی را بیان کرد. 
 
سخنران آخر علی‌اکبر صالحی؛ به‌عنوان عضو جدید این شورا بود که پس از ذکر خاطره حج تمتع همراه کاظم موسوی بجنوردی و عباس انواری در سال ١٣۶٣ که این مرکز در آستانه تأسیس بود، گفت: باید توجه ویژه به جمع باشد و همین کار دانشنامه‌نگاری نباید صرفاً در سطح اهل فرهنگ و پژوهش باشد. همین کار وقتی در سازمان انرژی اتمی بودم انجام شد و تلاش کردیم مفاهیم متناسب با انرژی اتمی مانند ذرات بنیادین را به زبان ساده بیان کنیم.
انتهای پیام
captcha