پیام مدیرکل آیسسکو به همایش «آینده جهان اسلام در افق 1414»
کد خبر: 3807058
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

پیام مدیرکل آیسسکو به همایش «آینده جهان اسلام در افق 1414»

گروه بین الملل ـ پیام عبدالعزیز عثمان التویجری، مدیرکل سازمان آیسسکو و دبیرکل اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام در همایش بین المللی «آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی» در دانشگاه تهران قرائت شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ متن این پیام که امروز(هشتم اردیبهشت ماه) که توسط غلامرضا کریمی، دبیرکل کمیته ملی آیسسکو در ایران در همایش بین المللی «آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی» در دانشگاه تهران قرائت شد، بدین شرح است:

عالیجنابان، فرهیختگان گرامی، مقامات محترم، رؤسا و اساتید محترم دانشگاه ها

برگزارکنندگان محترم همایش بین المللی جهان اسلام در افق 1414 شمسی

شرکت کنندگان در همایش خانم ها و آقایان

بسیار مایه خرسندی و مباهات است که در جنین روزهای فرخنده ای در آستانه ماه مبارک رمضان، چنین رویداد مهمی در یکی از دانشگاه های برجسته جهان اسلام یعنی دانشگاه تهران رخ داده است.

سازمان آیسسکو همواره این افتخار را دارد که در جهت رشد و شکوفایی علمی، آموزشی و فرهنگی جهان اسلام و رویارویی با مخاطرات پیش روی امت اسلامی در زمینه های مختلف در تلاش و تکاپو بوده و از هر حرکت علمی ـ پژوهشی کشورهای عضو در این خصوص مشتاقانه حمایت و پشتیبانی نماید.

یکی از اولویت های مهم دانشگاه ها و محافل علمی جهان اسلام در حال حاضر تلاش برای هموارکردن زمینه های توسعه پایدار و همه جانبه کشورهای اسلامی و شناسایی و پاسخگویی مناسب به نیازهای امت اسلامی در این خصوص است. به همین دلیل ایجاد پایگاهی محکم در جامعه علمی و دانشگاهی برای بهره گیری از توانمندی های دانشگاهیان عزیز در زمینه های علمی و پژوهشی، امری مهم و قابل تقدیر است. من یقین دارم که این همایش پربار و ارزنده و پنل های تخصصی آن، گامی بسیار مهم در این راستا خواهد بود.

همانگونه که استحضار دارید امروز امت اسلامی و به نوعی آحاد بشریت با فرصت ها و تهدیدهای گوناگونی مواجه است که توجه به آن ها در حوزه آینده پژوهی  از ضروریات است. در خصوص فرصت ها باید گفت که تلاش برای ارتقاء ارزش های مشترک فرهنگی، تمدنی و انسانی و گسترش این ارزش ها میان جوامع اسلامی و سایر ملل برای تقویت همبستگی، صلح و همزیستی مسالمت آمیز از اولویت های جامعه علمی ما مسلمانان به شمار می رود و اندیشمندان و صاحبان دانش و خرد در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارند که امیدوارم این همایش بستری برای تبادل افکار و اندیشه های فرهیختگان در این زمینه باشد.

در خصوص چالش ها باید گفت که امروز بر یک از شما بزرگواران پوشیده نیست که موضوع دامن زدن به اسلام هراسی، مسئله خشونت و تروریسم و ایجاد تفرقه میان مسلمانان و سایر جوامع از جمله مسائلی است که متأسفانه دامنگیر ماست و برای پرداختن به این چالش ها و تهدیدها و چاره جویی برای زدودن آن ها از جهان اسلام، منطقی ترین و عاقلانه ترین راه، یاری خواستن از عالمان و فرهیختگان امت اسلامی است و یکی از ابزارهای مؤثر در این زمینه، برگزاری این نوع گردهمایی و آینده پژوهی است که نه تنها به حل این چالش ها کمک می کند؛ بلکه تبادل آرا و اندیشه های عالمان امت اسلامی و همدلی، وحدت و همگرایی جهان اسلام را در پی خواهد داشت.

در شرایط جاری علی رغم وجود اشتراکات حداکثری میان مسلمانان، وجود اختلافات و تفرقه بین کشورها در جهان اسلام، یک تهدید جدی برای آینده هویت اسلامی است و متأسفانه بازیگران خارجی جهان اسلام نقش بزرگی در تشدید این تفرقه دارند، لذا باید با بررسی های نوآورانه و خلاقانه در صدد کاهش اختلافات و افزایش انسجام و همکاری ها میان امت اسلامی باشیم.

اینجانب از صمیم قلب برای موفقیت این همایش دعا می کنم و از خداوند متعال می خواهم که تلاش های شبانه روزی و ارزنده شما را منشأ خیر و برکت برای امت اسلام قرار دهد و امیدوارم حاصل این همایش، اندوخته ارزشمندی برای مسیر آینده اسلام و مسلمانان فراهم آورد و ابعاد جدیدی را فراروی پژوهشگران و سیاستگذاران جهان اسلام بگشاید.

بر خود لازم می دانم از دولت محترم جمهوری اسلامی ایران که زمینه برگزاری این اجلاس بین المللی را فراهم نموده و همچنین از برگزارکنندگان این همایش به ویژه مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و دانشگاه تهران، کمیسیون ملی آیسسکو در ایران و همچنین همه مسئولان عالیقدری که در این خصوص همکاری و مساعدت نموده اند، صمیمانه قدردانی نمایم.

از اینکه به دلیل فشردگی برنامه های کاری سازمان آیسسکو، امکان حضور و بهره گیری از محضر شما بزرگواران برایم میسر نگردید، پوزش می خواهم و آمادگی کامل آیسسکو و اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام را برای هر گونه همکاری و همراهی در زمینه پیشبرد اهداف امت اسلامی و ایجاد یک افق روشن برای جهان اسلام اعلام می نمایم و پیشاپیش فرارسیدن ماه میارک رمضان را تبریک عرض می کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

عبدالعزیز عثمان التویجری، مدیرکل سازمان آیسسکو و دبیرکل اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام

گفتنی است،همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ هجری شمسی» از صبح امروز(هشتم اردیبهشت‌ماه) به همت مؤسسه آینده ‌پژوهی جهان اسلام در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.

انتهای پیام

captcha