نمایش همزیستی دینی با جشن تولد رهبر مسلمانان غنا در کلیسا
کد خبر: 3807339
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

نمایش همزیستی دینی با جشن تولد رهبر مسلمانان غنا در کلیسا

گروه بین‌الملل ـ امام کل مسلمانان غنا با هدف نمایش همزیستی اسلامی مسیحی با حضور در کلیسای آکرا، یکصدمین سال تولد خود را در این کلیسا جشن گرفت.

به گزارش ایکنا؛ شیخ عثمان نوح شربتو، امام کل مسلمانان غنا با همراهی گروه قابل توجهی از روحانیون برجسته و رهبران جوامع اسلامی در یک اقدام نادر و تماشایی با حضور در کلیسای کاتولیک«چرست دِ کینگ»( Christ The King) آکرا جشن یکصدمین سالگرد تولد خود را برگزار کرد.

وی مردی است که صلح طلبی‌اش موجب کسب احترام متقابل برای وی و مسیحیان غنا شده است. حضور شیخ شربتو در کلیسای Christ The King در روز عید پاک که در راستای تقویت و همزیستی دو دین الهی صورت گرفت، چنان بازتابی داشت که شبکه بی بی سی در برنامه آفریقایی خود از آن با عنوان «نوری در تاریکی» یاد کرد.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در غنا؛ امام کل مسلمانان با ورود به کلیسا مورد استقبال کشیشان منطقه و پدر اندرو کمپ بل قرار گرفت و همزمان سرود «تولدت مبارک» از سوی پدران روحانی حاضر برای مهمان خوانده شد.

همچنین یکی از خادمان کلیسا سرودی مذهبی با این مضمون بیان کرد: «خدا نمی‌گوید ما باید با کسانی که به ایمان ما تعلق ندارند مبارزه کنیم؛ همانطور که این مرد روحانی در سخنان خود بیان کرد، مشوق‌های زیادی در سخنان ایشان وجود داشت. ما یکسان هستیم و باید با هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشیم. بگذارید دیگران نیز (در خارج از غنا) از این حرکت ما تقلید کنند». در پایان سرود نیز خواننده به انتقاد از حمله تروریستی در کلیساهای سریلانکا پرداخت که موجب کشته شدن تعداد زیادی از مسیحیان شده بود.

نمایش همزیستی دینی با جشن تولد رهبر مسلمانان غنا در کلیسا

پس از این دیدار، بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی که در کلیسا حضور داشتند، اذعان کردند که این حرکت به همبستگی و همزیستی پیروان دو دین بزرگ غنا منجر خواهد شد. بسیاری دیگر اقدام شیخ شربتو را تحسین کردند و از آن به عنوان چراغ صلح در ارتقای روابط بین مذاهب یاد کردند.

با این وجود، منتقدان زیادی نیز با این استدلال که وی به عنوان رهبر یک جامعه اسلامی که در تضاد با جهان مسیحیت است، انتقاد و اقدام فوق را یک نقطه منفی برای ایشان قلمداد کرده و این عقیده را که وی در یک مناسبت دینی به دعا و نیایش با مسیحیان بپردازد، غیر قابل قبول دانستند.

این در حالی است که امام کل مسلمانان در مصاحبه به TV3 درباره اقدام خود تصریح کرد : «نه، من برای دعا به آنجا نرفتم، این صرفاً یک ملاقات دوستانه بود. هدف دراز کردن دست دوستی به سوی مذاهب مختلف بود تا با ارسال این سیگنال به جهانیان نشان دهم، زندگی در صلح و دوستی با دیگر ادیان امکانپذیر است».

گفتنی است؛ یکی از افتخارات دولتمردان و جامعه غنا همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و فرق مختلف در این کشور است که طی سالیان متمادی در کنار یکدیگر زندگی صلح آمیزی داشته‌اند. دی ماه سال گذشته بود که به دنبال پیشگویی کشیش «ایزاک اوسو بمپاه» مبنی بر فوت شیخ عثمان نوح شربتو در سال جاری میلادی، جوانان مسلمان خشمگین با حمله به کلیسا اقدام به تخریب ساختمان و اموال آن کردند.

پس از این حادثه شیخ شربتو طی یک پیام ویدیویی از این جوانان خواست، ضمن حفظ خونسردی از حمله به کلیسا خودداری کنند. این حادثه بالقوه می‌توانست، موجب تفرقه میان مسلمانان و مسیحیان شده و حوادث ناگوار دیگری را به دنبال داشته باشد که با کوشش و درایت شیوخ اسلامی و بزرگان مسیحی در مذمت و سرزنش هر دو طرف، آب بر آتشی ریختند که شعله‌های آن می‌توانست دامنگیر جامعه شود. حضور شیخ شربتو در کلیسا و برگزاری یکصدمین سالگرد تولدش را نیز می‌توان در جهت همبستگی هرچه بیشتر پیروان دو دین بزرگ این کشور قلمداد کرد.   

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha