پدیده قتل ناموسی نماد بارز تعصّب افراطی است
کد خبر: 3819608
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

پدیده قتل ناموسی نماد بارز تعصّب افراطی است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: پدیده قتل‌های ناموسی نماد بارز تعصّب افراطی و یک الگوی رفتاری ـ اجتماعی خشونت‌بار است؛ قتل‌های ناموسی، جنایتی علیه زنان بوده که به نام دفاع از ناموس صورت می‌گیرد و بسته به میزان تعصب، میزان این جنایت‌های هولناک متفاوت است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، فاطمه فاضلی، مدیرکل بانوان و خانواده‌ استانداری سیستان و بلوچستان، شب گذشته، 25 خردادماه در نشست شورای اجتماعی - حقوقی زنان استان گفت: تعصب ناموسی تقريباً در تمام جوامع وجود دارد، اما شدت و ضعف آن متفاوت است؛ متأسفانه این تعصب در جامعه به انحراف کشیده شده و موجب اعمال خشونت می‌شود.
وی ادامه داد: پدیده قتل‌های ناموسی نماد بارز تعصّب افراطی و یک الگوی رفتاری ـ اجتماعی خشونت‌بار است؛ قتل‌های ناموسی، جنایتی علیه زنان بوده که به نام دفاع از ناموس صورت می‌گیرد و بسته به میزان تعصب، میزان این جنایت‌های هولناک متفاوت است.
مدیرکل بانوان و خانواده‌ استانداری بیان کرد: قتل‌های ناموسی، قتل عمد محسوب می‌شوند و کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی از راهکارهای اساسی پیشگیری از وقوع چنین قتل‌هایی است.
وی با اشاره به اتفاق اخیر که منجر به قتل سه زن در جنوب استان شد، افزود: این خبر وحشتناک جامعه زنان منطقه را در شوک و بهت فرو برد و بسیار تلخ است که سه زن هر کدام از نسلی مختلف که مادر، فرزند و نوه بودند به ضرب گلوله کشته شده‌اند؛ گویا قاتل از نزدیکان مقتولان بوده و قصد به قتل رساندن دختر نوجوان ۱۶ ساله‌ای را داشته که مادر و مادربزرگ برای نجات وی نیز قربانی شده‌اند.
فاضلی اظهار کرد: مشکلات دختران نوجوان در سن حساس ۱۶ سالگی باید از منظر جامعه‌شناسی و روانشناسی مورد بررسی قرار گیرد و متولیان و والدین که مسئولیت فرزند را بر عهده دارند باید در‌‌صدد رفع آسیب‌های اجتماعی برآیند، نه اینکه ناهنجاری و کج‌فهمی به آنجا رسد که مردان یک طایفه دست به قتل و جنایت بزنند و جان یک انسان را بگیرند.
وی عنوان کرد: در مملکت اسلامی که قانون وجود دارد، اینکه فردی سلاح به‌دست بگیرد و اینگونه فاجعه‌ای رقم زند، بسیار غم‌انگیز است و خود یک آسیب جدی است که جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد.
این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به عدل، مساوات و پیگیری ویژه‌ای که مجموعه قضا در سیستان و بلوچستان دارد، این اتفاق تلخ را به‌طور ویژه از این منظر پیگیری خواهیم کرد، هرچند نیروهای خدوم نیروی انتظامی در همان ساعات اولیه نسبت به دستگیری قاتل اقدام کردند.
مدیرکل بانوان و خانواده‌ استانداری با بیان اینکه باید جامعه را نسبت به قبح قتل‌های ناموسی آگاه کرد و از تمامی تریبون‌های مهم محلی این قبح را مطرح کرد، افزود: تریبون‌های مهم و مؤثر جامعه باید بر مبارزه با خشونت علیه زنان تأکید کنند.

انتهای پیام

captcha