۲۵ درصد مساحت سیستان‌وبلوچستان بیابانی است
کد خبر: 3819936
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

۲۵ درصد مساحت سیستان‌وبلوچستان بیابانی است

گروه اجتماعی ــ معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۲۵ درصد مساحت استان، بیابانی است، گفت: سرانه بیابان استان، ۹ برابر میانگین جهانی است، به‌طوری که سرانه بیابان در جهان به ازای هر نفر، ۰.۲ هکتار بوده، در حالی که این رقم برای استان سیستان و بلوچستان ۱.۸ است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مسعود ریگی، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان امروز، 27 خرداد در نشستی به‌مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی، گفت: شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی «‌بیاییم با هم جهانی سبز را بسازیم» انتخاب شده و در راستای معرفی آن، ویژه‌برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بيابان به مناطق دارای اقلیم‌های خشک كه ميزان متوسط بارندگی ساليانه آن كمتر از 50 ميليمتر و درصد پوشش گياهی چند ساله آن كمتر از 10 درصد باشد، اطلاق می‌شود.
وی افزود: بارش کم، دامنه نوسان دمای شدید، دمای بالا و به‌دنبال آن تبخیر زیاد و همچنین پوشش گیاهی بسیار فقیر و پراکنده از ویژگی‌های اصلی بیابان است.
ریگی اظهار کرد: سرانه بیابان استان، 9 برابر میانگین جهانی است، به‌طوری که سرانه بیابان در جهان به ازای هر نفر، 0.2 هکتار بوده، در حالی که این رقم برای استان سیستان و بلوچستان 1.8 است.
وی بیان کرد: چهار میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار معادل ۲۵ درصد از مساحت استان پهناور سیستان و بلوچستان، بیابانی است؛ در بروز این شرایط، هم عوامل طبیعی و هم عوامل انسانی تأثیرگذار بوده است.
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی استان افزود: نوع مدیریت حاکم بر سرزمین، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی، نوع الگوی کشت، شخم‌زنی، تراز منفی آب و موارد متعدد دیگر از جمله عوامل مهم در ایجاد بیابان‌زایی شناخته می‌شود.
وی با بیان اینکه 9 استان جهت بیابان‌زدایی اعتبارات دریافت می‌کنند، اظهار کرد: ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه به ۹ استان درگیر تعلق گرفته که ۲۵ درصد این منابع اختصاص به سیستان و بلوچستان دارد.
این مقام مسئول عنوان کرد: این استان به لحاظ دریافت سهمیه اعتباری رتبه اول در بین ۹ استان را دارد که باید به بهترین شکل از این اعتبار استفاده کرد. استان خوزستان نیز در رتبه دوم قرار دارد.

انتهای پیام

captcha