«سلام» حرکت از کثرت به‌سوی وحدت است
کد خبر: 3830079
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵

«سلام» حرکت از کثرت به‌سوی وحدت است

گروه معارف ــ امام‌ جمعه اهل سنت ایرانشهر با بیان اینکه «سلام کردن» نوعی حرکت از کثرت به‌سوی وحدت است، گفت: ما با سلام، ارتباط برقرار می‌كنیم، خدا و یگانگی او را مبنای رابطه قرار می‌دهیم و این ارتباط، كثرت جامعه توحیدى را به وحدت تبدیل می‌كند.

مولوی عبدالصمد کریم‌زایی، امام‌ جمعه اهل سنت ایرانشهر، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌‌وبلوچستان، گفت: در اسلام توصیه شده است که هرگاه دو مسلمان به هم رسیدند، «سلام» بگویند؛ این واژه تا قبل از اسلام رایج نبود، بلکه بعد از اسلام میان امت مسلمان رواج پیدا کرد.

امام‌ جمعه اهل سنت ایرانشهر ادامه داد: «سلام» یكى از نام‌هاى جلاله خداوند است؛ بنابراین انسان هنگام سلام کردن، خدا را واسطه میان خود و برادر دینی‌اش قرار می‌دهد؛ به عبارت دیگر، عامل این ارتباط، خداست.

وی اظهار کرد: «سلام کردن» نوعی حرکت از کثرت به‌سوی وحدت است؛ ما با سلام، ارتباط برقرار می‌كنیم، خدا و یگانگی او را مبنای رابطه قرار می‌دهیم و این ارتباط، كثرت جامعه توحیدى را به وحدت تبدیل می‌كند.

کریم‌زایی بیان کرد: سلام کردن شاید از نظر ما، ناقابل و بی‌ارزش باشد، اما در اسلام چنان اهمیت دارد که برای آن‌که اول سلام کند، ارزش خاصی قائل شده است، به‌طوری که در روایت داریم سلام کردن 70 ثواب دارد، هر کس اول سلام کند، 69 ثواب آن را برده است.

وی افزود: در روایات آمده است که رسول‌الله(ص) همواره در سلام کردن از دیگران پیشی می‌گرفتند و هیچ‌گاه کسی نتوانست در سلام کردن بر آن حضرت سبقت بگیرد. ایشان اسوه و الگوی مسلمانان هستند، بنابراین یک مسلمان باید در سلام کردن سبقت بگیرد.

این عالم اهل سنت بیان کرد: سلام کردن، انس و الفت میان امت را بیشتر می‌کند؛ دو مسلمان وقتی از کنار یکدیگر می‌گذرند، نباید بی‌تفاوت باشند؛ اسلام دین اخوت، محبت و برادری است و دستوراتی که داده، برای افزایش اتحاد و برادری مسلمانان است.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر اظهار کرد: سلام اگر با نیت الهی و در جهت افزایش مودت و الفت میان مسلمانان باشد، می‌تواند مایه آمرزش گناهان باشد، به‌طوری که رسول‌الله(ص) می‌فرمایند «از جمله عوامل آمرزش گناهان، اداى سلام و نیكو سخن گفتن است».

انتهای پیام

captcha