پیام مباهله، روشنگری و تمایز میان حق از باطل است
کد خبر: 3837532
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

پیام مباهله، روشنگری و تمایز میان حق از باطل است

گروه معارف ــ مدرس حوزه علمیه زینبیه سراوان گفت: واقعه مباهله پیام‌های بسیاری در خود نهفته دارد؛ اولین پیام آن، روشنگری مردم و تمایز میان حق از باطل است؛ همچنین این حقیقت را اثبات می‌کند که اسلام دین منطق، استدلال و صلح است.

خدیجه دهواری، مدرس حوزه علمیه زینبیه سراوان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: روز مباهله پیامبر اسلام(ص) از وقایع مهم تاریخ اسلام است که به اثبات حقانیت اسلام و ولایت امیرالمؤمنین(ع) می‌پردازد؛ در این روز آیه تطهیر بر قلب مبارک رسول خدا(ص) نازل می‌شود.

وی بیان کرد: مباهله در واقع این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفت‌وگو دارند، در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا ساخته و مجازات کند.

مدرس حوزه علمیه زینبیه سراوان ادامه داد: مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران، در روز بیست‌وچهارم ذی‌الحجه سال دهم هجری اتفاق افتاد که در آن، پیامبر اکرم(ص) طی نامه‌ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کردند.

دهواری بیان کرد: واقعه مباهله با نامه پیامبر(ص) به مسیحیان نجران و دعوت آنان به اسلام شروع شد و در نهایت با عقب‌نشستن نجرانیان و ایمان‌آوردن عده‌ای از آنان پایان یافت.

وی افزود: خداوند در آیه 61 سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ هر گاه بعد از علم و دانشى كه براى تو آمده، باز كسانى با تو در آن به محاجّه و ستيز برخاستند، به‏ آن‌ها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت مى‏‌كنيم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت مى‌کنیم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود (كسانى كه به منزله جان ما هستند) دعوت مى‏‌كنيم، شما هم از نفوس خود دعوت كنيد، سپس مباهله می‌كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار می‌دهيم».

این مدرس حوزه علمیه اظهار کرد: واقعه مباهله پیام‌های بسیاری در خود نهفته دارد؛ اولین پیام آن، روشنگری مردم و تمایز حق از باطل است؛ همچنین این حقیقت را اثبات می‌کند که اسلام دین منطق، استدلال و صلح است. پیام دیگر، اثبات حقانیت امیرمؤمنان(ع) است؛ در تاریخ آمده که بزرگ مسیحیان (اسقف) به آن‌ها گفت: شما فردا به محمد(ص) نگاه كنيد، اگر با فرزندان و خانواده‌اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسيد، و اگر با يارانش آمد، با او مباهله كنيد.

دهواری بیان کرد: روز مباهله، مسیحیان با دیدن چهره مصمم و مطمئن پیامبر(ص) و همراهانش از یک سو و شنیدن سخنان یأس‌آور اسقف نجران از سوى دیگر، تصمیم گرفتند در برابر خواسته‌هاى پیامبر(ص) تسلیم شوند؛ بنابراین خدمت پیامبر(ص) رسیده و گفتند «ما با تو مباهله نمى‌کنیم، ولى حاضریم مصالحه کنیم»، پیامبر(ص) پیشنهاد آن‌ها را پذیرفت و قرارداد صلحى بین ایشان و مسیحیان نجران بسته شد.

مدرس حوزه علمیه سراوان با بیان اینکه روز مباهله در تاریخ اسلام شیعی و سنی از جمله رخدادهای مهم است، گفت: در مفاتیح‌الجنان، اعمال مخصوصی برای این روز در نظر گرفته شده که غسل، روزه، اقامه دو رکعت نماز، خواندن دعای مخصوص و خواندن زیارت امیرالمؤمنین‌(ع) از جمله مواردی است که برای آن سفارش شده است.

انتهای پیام

captcha