امر به معروف، ضامن اجرای احکام الهی در جامعه است
کد خبر: 3839027
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

امر به معروف، ضامن اجرای احکام الهی در جامعه است

گروه معارف ــ مدرس حوزه و دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: امر به معروف و نهی از منکر در واقع دو فریضه هستند که نظارت عمومی بر حسن اجرای احکام الهی را بر عهده تک تک افراد جامعه می‌نهند و بدین ترتیب، قوانین اسلام ضمانت اجرایی پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدرضا حسینی، مدرس حوزه و دانشگاه سیستان‌‌‌وبلوچستان، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: هر مکتبی برای آن‌که حداکثر تأثیرگذاری را در جامعه داشته باشد، باید احکام و قوانین آن اجرایی شود؛ بنابراین باید احکام، ضمانت اجرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر در واقع دو فریضه هستند که نظارت عمومی بر حسن اجرای احکام الهی را بر عهده تک تک افراد جامعه می‌نهد و بدین ترتیب، قوانین اسلام ضمانت اجرایی پیدا می‌کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: این دو فریضه از امت اسلامی می‌خواهد تا همه به‌عنوان چشمانی بیدار، جامعه را نظارت کنند، که اگر این مهم تحقق پیدا کند، هیچگاه جامعه به سمت فساد و انحراف کشیده نمی‌شود؛ هر فردی با اندک فسادی، رسوا می‌شود.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منكر به‌طور مفصل در قرآن آمده است و از واجباتی است كه در فروع اسلام بعد از نماز، روزه و خمس ذكر شده و از نظر اهمیت نیز در ردیف فرایضی همچون جهاد در راه خدا و پرداخت زكات قرار دارد.

حسینی اظهار کرد: نظارت مردم با امر به معروف و نهی از منكر نه تنها نیروی عظیم اجرایی است بلكه اگر همه مردم به این فریضه مهم اجتماعی و سیاسی عمل كنند، هیچکس جسارت فساد و ظلم پیدا نمی‌کند.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر اصول و قواعدی دارد که باید به افراد آموزش داده شود؛ به‌طور مثال، نباید تذکر لسانی ما همراه با خشونت و ناسزا گفتن باشد؛ نباید با توهین، افتراء، ضرب، جرح و قتل همراه شود؛ برخورد قانونی بر عهده ما نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه گاهی افراد به‌دلیل ناآگاهی مرتکب خلاف می‌شوند و تذکر لسانی می‌تواند جلوی این‌گونه خلاف‌ها را بگیرد، بیان کرد: انتخاب افراد با انگیزه، از درون هر دستگاه و نهاد به‌عنوان شورای امر به معروف و نهی از منكر ایده خوبی است که می‌تواند آمار جرایم اداری را کاهش دهد.

حسینی گفت: وقتی کارکنان یک نهاد، خود را معرض چشمان بیدار آمرین به معروف ببینند، کمتر انگیزه خطا کردن در آنان ایجاد می‌شود؛ در این صورت، معضلات و منکرات در جامعه و نظام اداری کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

captcha