دعا؛ پناه بردن بنده نیازمند به خالق بی‌نیاز
کد خبر: 3840842
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
مدرس حوزه بیان کرد:

دعا؛ پناه بردن بنده نیازمند به خالق بی‌نیاز

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی گفت: دعا، طلبکاری بنده از خدایش نیست، فقط خواستن و دریافت کردن نیست. دعا اعتراف به فقر و احتیاج و ضعف بنده به درگاه خالق غنی و بی‌نیاز است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، 16 شهریورماه در گفتمان دینی «همراهی با رهپویان نماز» که در رواق امام خمینی(ره) حرم امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: صبر بهترین سپر دفاعی است که ضربه‌های ناشیانه مهاجم را از نمازخوان صابر دور می‌کند.
وی با بیان اینکه نماز قدرت غنی شده خداوندی است که ما را کارآفرین می‌کند، اظهار کرد: برترین مقام و درجه انسانی عبد است؛ عبد یعنی بندگی تهی شده از هر ناپاکی، زود رنج نبودن، خوش‌اخلاقی و انفاق.
استاد و پژهشگر مرکز تخصصی نماز و مهدویت اظهار کرد: اذان رساترین فریاد و مؤذن امین مؤمنان است. نماز و اذان بهترین مونس و مهارکننده طوفان غرایز هستند؛ وقتی صدای اذان را می‌شنوید اذان را با مؤذن تکرار کنید.
لطفیان سرگزی با بیان اینکه حضور جوانان نمازگزار در جامعه زمینه غفلت و غرور را از بین می‌برد، ادامه داد: نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، چهار ارزش محوری در حکومت اسلامی هستند.
وی با اشاره به اینکه دعا پناه بردن بنده نیازمند به خالق بی‌نیاز است، گفت: دعا، طلبکاری بنده از خدایش نیست، فقط خواستن و دریافت کردن نیست. دعا اعتراف به فقر و احتیاج و ضعف بنده به درگاه خالق غنی و بی‌نیاز است. دعا، آموزش روش بندگی به درگاه معبود یگانه است.
مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: صحیفه سجادیه، نیایش‌نامه مکتوب امام زین‌العابدین(ع) برای نشان دادن روش بندگی و خود نگه‌داری در طوفان رفاه‌طلبی و دنیازدگی‌ها است. صحیفه سجادیه، دعایی فریادگونه برای ساختن تهذیب نفس انسان است؛ به یاری خداوند بتوانیم با بهره‌گیری از کلمات و فرازهای نورانی این نیایش نامه خود را به زیور بندگی حقیقی بیاراییم.
وی با اشاره به اهمیت و فضیلت نمازهای جمعه و جماعت، بیان کرد: نمازهای جمعه و جماعت کامل‌ترین میهمانی و ضیافت ملکوتی محسوب می‌شوند و بهترین و مفيدترین وسیله برای رسیدن به توحید هستند.
محمود لطفیان
انتهای پیام
captcha