رسالت دامپزشکی آوردن گوشت سالم و شرعی سر سفره مردم است
کد خبر: 3848074
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹

رسالت دامپزشکی آوردن گوشت سالم و شرعی سر سفره مردم است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دامپزشکی سیستان‌وبلوچستان گفت: تمام تلاش مجموعه دامپزشکی این است که گوشت سالم، بهداشتی و حلال بر سر سفره‌های مردم بیاید؛ به همین دلیل، علاوه بر کارشناسان بهداشت دام، ناظران شرعی نیز در این مجموعه فعالیت داشته و بر ذبح شرعی دام و طیور مطابق با فقه اسلامی نظارت می‌کنند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مهدی حسینی، مدیرکل دامپزشکی استان امروز، دوشنبه، 15 مهرماه در نشست خبری به‌مناسبت روز ملی دامپزشکی، گفت: دامپزشکی سازمانی است که به‌صورت مستقیم با سلامت انسان‌ها در ارتباط است؛ چراکه دام سالم، باعث تولید گوشت و غذای سالم می‌شود و در نتیجه، انسان نیز سالم خواهد بود، زیرا 49 درصد بیماری‌های عفونی انسان از طریق دام منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: تمام تلاش مجموعه دامپزشکی این است که گوشت سالم، بهداشتی و حلال بر سر سفره‌های مردم بیاید؛ به همین دلیل، علاوه بر کارشناسان بهداشت دام، ناظران شرعی نیز در این مجموعه فعالیت داشته و بر ذبح شرعی دام و طیور مطابق با فقه اسلامی نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیان کرد: تأکید ما این است که دام و طیور حتماً در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظارت ناظران ذبح شود، زیرا عمده کشتارهایی که خارج از کشتارگاه‌ها صورت می‌گیرد، شرعی نیست و مسائل فقهی آن به‌طور کامل رعایت نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر 25 ناظر شرعی، با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد حوزوی با مجموعه دامپزشکی استان همکاری دارند، این افراد علاوه بر آشنایی کامل با مسائل فقهی ذبح شرعی، دوره‌های آموزشی در این خصوص را نیز گذرانده‌اند.

حسینی اظهار کرد: 22 ضابط فعال نیز در کشتارگاه‌های دام و طیور استان حضور دارند که زیر نظر ناظران شرعی آموزش‌های لازم را دیده‌اند. این افراد هر ساله در موسم حج تمتع به مکه اعزام می‌شوند و بر ذبح دام قربانی نظارت می‌کنند.

وی در ادامه به مشکلات بهداشتی واردات دام اشاره کرد و افزود: در بحث کنترل بیماری‌های دامی با توجه به همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان، استان ما از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است؛ باید همکاران ما سد دفاعی خوبی برای جمعیت دامی کل کشور ایجاد کنند تا مشکلات به سایر نقاط کشور انتقال پیدا نکند.

این مقام مسئول عنوان کرد: در بحث کنترل بیماری‌ها باید آفندی عمل کنیم و نه پدافندی؛ بطوری که قبل از بروز بیماری، خود را برای مقابله با آن آماده کنیم.

وی همچنین به مشکل عرضه مرغ زنده غیربهداشتی در استان اشاره و بیان کرد: عرضه مرغ زنده و ذبح آن در همان محل اصلاً بهداشتی و مورد تأیید سازمان دامپزشکی نیست؛ چراکه می‌تواند موجب بروز بیماری شود؛ کشتار باید در کشتارگاه و مطابق با اصول ذبح شرعی صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: تغییر الگوی مصرف به سمت مصرف مرغ کشتار روز گرم بهداشتی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما از مردم است که امیدواریم بتوانیم با محقق شدن این مهم و کاهش تقاضا برای استفاده از مرغ زنده زمینه برای جمع‌آوری این مراکز فراهم شود.

انتهای پیام
captcha