مافیا با بودجه کم سینمای ایران معنی ندارد
کد خبر: 3849877
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
حبیب اسماعیلی:

مافیا با بودجه کم سینمای ایران معنی ندارد

گروه هنر ــ بازیگر و تهیه‌کننده سینما با اشاره به اینکه مافیا در سینمای ایران با بودجه کم معنی ندارد، اظهار کرد: فضایی که بر اکران حاکم شده، آن را به سمتی سوق داده که تنها فیلم‌های تماشاگرپسند فرصت خودنمایی داشته باشند و موقعیت دیده شدن آثار ارزشی از بین برود.

حبیب اسماعیلی، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که باندبازی در اکران اتفاق جدیدی نیست، اظهار کرد: با عنوان‌هایی چون مافیا در سینما مخالفم، چون سینمایی که کل بودجه‌اش ۲۰۰ میلیارد تومان است، دیگر به آن مافیایی نمی‌گویند. پس بهتر است حداقل نام مافیا را خراب نکنیم، اما نمی‌توان کتمان کرد که در شبکه نمایش باندبازی وجود دارد و سال‌هاست که درباره این موضوع حرف زده می‌شود. در این باره بار‌ها حرف زده‌ام، اما متأسفم که هیچ گاه مؤثر نبوده است.

وی افزود: جالب است حتی افرادی که منتقد اکران هستند هم اقدامی در جهت بهبود آن انجام نمی‌دهند. برای مثال من چند سال پیش مطلبی درباره شرایط سنی در اکران حرف زدم که در اکران بهتر تأثیر داشت. در آن زمان همه از این موضوع دفاع و حمایت کردند، اما با تغییر وضعیت، همه افرادی که حمایت کرده بودند منتقد شدند، حتی افرادی منتقد شرایط اکران بود، اما طرح من در جهت بهبود وضعیت اکران بود.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که باندبازی حاکم بر اکران آیا موجب رواج یک شکل از سینما نشده است؟ اظهار کرد: می‌دانم منظورتان از این سوال چیست. می‌خواهید بگوید حمایت از یک شکل فیلم در اکران، باعث رواج این دست آثار شده است. این نظر درست است، ولی دلیل اصلی نیست. چون اولاً سرمایه‌گذار سعی می‌کند به موضوعاتی بپردازد که مسئولان به آن حساسیت ندارند و کارشان بدون دردسر اکران می‌شود، چون تجربه به آن‌ها ثابت کرده فیلم‌های اجتماعی با برچسب‌هایی چون سیاه‌نمایی بایکوت می‌شود. پس چرا باید سرمایه خود را به خطر بیندازند؟

بازیگر فیلم سینمایی «حریم مهرورزی» تأکید کرد: دلیل دیگری که باعث رونق تولیدات طنز در سینما شده، فضای عمومی جامعه است. در واقع مشکلات عدیده‌ اقتصادی سبب شده که دیدن آثار جدی خارج از حوصله مردم باشد. برای همین ترجیح می‌دهند وقت خود را در سالن‌هایی بگذرانند که دو ساعت در آن از ناراحتی رها باشند. بنابراین بهتر است رایج شدن اکران را به سینما ربط ندهیم و دلیلش را ریشه‌ای‌تر بررسی کنیم، اتفاقی که با وجود آن معضلات دیگری چون دلایل رواج ماهواره‌ها هم شناسایی خواهد شد.

وی درباره این‌که چرا فیلم‌هایی نظیر «تبعیدی‌ها» و «حریم مهرورزی»، که خود نیز در آن‌ها بازی کرده‌اید و به موضوعات انقلابی  می‌پردازند، کمتر تولید می‌شود؟ اظهار کرد: فیلم‌هایی که نام بردید با موانعی رو‌به‌رو شد که دیگر فردی به خود اجازه نداد به این حوزه‌ها نزدیک شود. بگذارید مثالی بزنم. وقتی حریم مهرورزی را ساختیم ایراد گرفتند که چرا فیلمی ساخته‌ایم که در آن تصویری سیاه از جنگ ترسیم کرده‌ایم؟ درصورتی‌که ما تنها واقعیت را بیان کرده بودیم. حال خود قضاوت کنید در چنین شرایطی که هزینه‌های تولید بسیار بالاست می‌توان اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس تولید کرد.

این کارگردان متذکر شد: بی‌مهری به فیلم‌هایی نظیر حریم مهرورزی در حالی  رخ داد که این فیلم سال‌ها در سالروز آزادسازی خرمشهر روی آنتن یکی از شبکه‌های سیما می‌رفت! حال باید از مدیران آن زمان سینما سؤال کرد که وقتی فیلمی سال‌ها از تلویزیون پخش می‌شود، چرا از دید آن‌ها مذموم بود؟ آیا برخورد آن‌ها نشان‌دهنده این نیست که مسئولان عقب‌تر از هنرمندان حرکت می‌کنند؟
انتهای پیام
captcha