مردم‌محوری و پرهیزدولت‌ها از دخالت اجرایی؛ تنها راهکار ارتقای کارایی راهپیمایی اربعین
کد خبر: 3850259
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
سیدافقهی مطرح کرد:

مردم‌محوری و پرهیزدولت‌ها از دخالت اجرایی؛ تنها راهکار ارتقای کارایی راهپیمایی اربعین

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش مهم مردم در ارتقای کارایی و ظرفیت‌سازی راهپیمایی اربعین، گفت: این پدیده باید به خوبی هدایت و از سوی مردم انجام شود و دولت نباید مستقیم دخالت کند بلکه فقط باید تسهیلات لازم را فراهم کند و بگذارد این جریان به صورت مردمی و خودجوش پیش رود.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با  ایکنا درباره ظرفیت‌های قدرت‌آفرین راهپیمایی اربعین، مانند تقویت وحدت یا افزایش ضریب اقتدار محور مقاومت، به مثابه امری آرمانی یا واقعی گفت: قیام امام حسین(ع) به طور ذاتی تنها یک گفتمان شیعی یا اسلامی نبوده است و ندای «هیهات منا اذله»، «هل من ناصر ینصرنی» و از همه مهم‌تر این سخن معروف امام حسین(ع) مبنی بر اینکه «یا شیعه آل ابی‌ سفیان! ان لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد، فکونوا احرارا فی دنیاکم» (ای پیروان آل ابی سفیان! اگر دین ندارید یا به معاد باور ندارید در این دنیا آزاده باشید) نداهای فراگیری است که جامعه بشری را در برمی‌گیرد.

دلیل اصلی جذابیت پیام امام حسین(ع) برای بشریت

وی ادامه داد: آزادگی و حریت قید دینی و مذهبی ندارد و همه احرار عالم که به هر نحوی متأثر از ظلم، استعمار، استکبار، استحمار، سلطه و سرمایه‌داری متوحش هستند به دنبال حریت می‌گردند و زیباترین و عمیق‌ترین مفاهیم را در این کلام و گفتمان حسینی و عاشورایی می‌یابند.

سیدافقهی بیان کرد: اگر به سخنان زوار غیر مسلمان در راهپیمایی دقت کنید غالباً اولین جمله‌ای که بیان می‌کنند این است که امام حسین(ع) برای همه انسان‌هاست. چه چیزی باعث شده مسیحی، ارمنی، ایزدی، زرتشتی، هندو و ... به خودش زحمت چنین سفر سختی را بدهد و رنج آن را تحمل کند در حالی که هیچ سازمان و نهادی از آن‌ها دعوت نکرده و امکانات ویژه‌ای در نظر نگرفته است؛ جز این است که پیام نهضت امام حسین(ع) یک پیام جهانی است که فطرت انسان‌ها را نشانه گرفته است.

اربعین؛ پیشران ظهور 

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: لذا به جرئت می‌توان گفت این یک پدیده استثنایی و الهی است که پیشران ظهور امام زمان(عج) است.اگر این به باور عمومی تبدیل شود که مردم می‌توانند به شخصه، بدون دعوت رسمی و سازماندهی خاصی قیام کنند و حرکت عدالت‌طلبانه‌ای را شکل دهند پس قیام حضرت مهدی(عج) قطعا باشکوه‌تر است و پیروزی‌ آن طبق وعده قرآن تضمین شده است. براین مبنا شکل‌گیری این باور عمومی از اربعین پدیده‌ای خواهد ساخت که می‌توان بر روی قدرت آن حساب کرد و با برنامه‌ریزی روشمند و هدفمند کارایی و ظرفیت‌های آن را ارتقا داد و آن را به منزله فراهم‌کننده زمینه ظهور و تمدن نوین اسلامی در نظر گرفت.

سیدافقهی درباره سپردن نقش برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی برای راهپیمایی اربعین به دولت یا نخبگان فکری و مردم گفت: مدیریت یک پدیده عظیم و جهانی مانند اربعین در توان یک دولت نیست و حتی دخالت و ورود دولت می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. امروز در کشور عده‌ای در سطح مسئولان مخالف این جریان راهپیمایی هستند و بعضاً این موضوع را به تمسخر می کشند و بیان می‌دارند که ملت گریه هستم. اگر این مراسم به چنین مسئولانی سپرده شود از بیخ و بن آن را می‌سوزانند. اما اگر کار به مردم سپرده شود آنها آتش به اختیار و عاشقانه‌تر نه وظیفه‌مندتر وارد میدان می‌شوند.

وی در ادامه گریزی به وضعیت این راهپیمایی در زمان صدام زد و گفت: در آن زمان حتی زائران پیاده اربعین را می‌کشتند و عشایر فرات زائران را در موضیف‌های خود پنهان می‌کردند که حتی حکومت آن‌ها را در نهایت به رگبار بست که معروف به «انتفاضه شعبانیه» شد و این نشانه نقش عشق مردم در تداوم این جریان و باشکوه‌تر شدن آن است. این پیاده‌روی اراده الهی است و لذا جن و انس نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند.

دو اقدام پلید خارجی در آستانه راهپیمایی اربعین

سیدافقهی با اشاره به مخالف بودن بسیاری از دولت‌های منطقه جز ایران وعراق با این مراسم گفت: در همین ایامی که مردم از اقصی نقاط دنیا متوجه کربلا شده‌اند دو اتفاق بزرگ و کوچک برای تحت‌الشعاع قراردادن راهپیمایی اربعین رخ داد. اتفاق بزرگ تظاهرات عراق بود که بعثی‌ها، تروریست‌ها، داعشی‌ها احمدالحسن‌ها و ... خواستند بر موج مطالبات مردمی سوار شوند و قطب‌نمای این اعتراضات را به سمت ایران و اربعین بگیرند. در یکی از پلاکاردها نوشته شده بود: «لا مسیر الی کربلا الا بی مطالبنا» (راه به سمت کربلا بسته است جز اینکه مطالبات ما برآورده شود). این اتفاقات نشان می‌داد که سفارت‌خانه‌های آمریکا، عربستان و امارات چنین طراحی را انجام دادند تا جلوی برگزاری راهپیمایی اربعین را بگیرند. اتفاق کوچک هم گزارش زشت و ننگین «بی بی سی عربی» بود که در آن خبرنگار این شبکه با حضور در کربلا بیان می‌کند که در ایام اربعین صیغه زنان رواج پیدا می‌کند. آنها فکر می‌کردند با این اقدامات می توانند اربعین را لوث کنند و مردم ایران هم به واسطه این اعتراضات کمتر حضور پیدا می‌کنند اما دقیقاً امسال ایرانی‌های بیشتری نسبت به سال گذشته دراین مراسم شرکت کردند. لذا قدرت‌های جهانی و برخی حکومت‌های منطقه به دنبال خاموش کردن نور این مراسم هستند اما هیچ کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تأکید کرد: نکته مهم آن است که این پدیده باید به خوبی هدایت شود و این هم باز باید توسط خود مردم انجام شود. برای نمونه امسال ابتکار خوبی که انجام شد این بود که مواکب ابتدا به حرم امام رضا(ع) رفتند. دولت نباید مستقیم دخالت کند بلکه فقط باید تسهیلات لازم را فراهم کند و بگذارد این جریان به صورت مردمی و خودجوش پیش رود و نباید دولت‌ها بخواهند زیاد در آن ورود کنند. این مراسم با وجود قدمت تاریخی زیاد، چند سالی است که بعد مدنی آن تقویت شده و صرفاً یک مراسم آیینی نیست و این مقدمه تحقق همان تمدن بزرگ اسلامی است که رهبر معظم انقلاب مرتب بر آن تأکید می‌کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha