تغییرات هرساله، مسابقات سراسری قرآن را فاقد هیجان کرده است
کد خبر: 3850488
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
رضا گلشاهی، حافظ کل قرآن در مسابقات بین‌المللی ایران در سال 99:

تغییرات هرساله، مسابقات سراسری قرآن را فاقد هیجان کرده است

گروه مسابقات ــ دارنده رتبه اول حفظ کل قرآن در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: تغییراتی که طی سال‌های اخیر در مسابقات قرآن شکل گرفته باعث شده است تا هیجان مسابقات از بین برود.

چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که اوایل مهرماه در استان اصفهان برگزار شد، شاهد حضور چهره‌های جوان اما با تجربه‌ای بود که در عین جوانی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. رضا گلشاهی از جمله این افراد است، در حالی که بسیاری از چهره‌های قرآنی متولد دهه 60 هنوز هم منتظر رسیدن به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران هستند، او با حدود 21 سال سن توانسته به این موقعیت برسد.

رضا گلشاهی در دوران نوجوانی و تا سال 1391 در رشته قرائت تحقیق در مسابقات حضور می‌یافت و موفقیت‌های خوبی هم در این راه به دست آورد که دریافت رتبه در مسابقات تونس و کویت از جمله آنها بوده است. هنوز هم کار قرائت را انجام می‌دهد، اما به لحاظ مسابقه‌ای آخرین مسابقاتی که در رشته قرائت شرکت داشت سال 1391 و در مسابقات کویت بود. بعد هم مسابقات را در رشته حفظ کل شروع کرد؛ بعد از اینکه در سال 93 موفق به حفظ کل قرآن کریم شد. حضور در مسابقات حفظ را شروع کرد، در سال 1393 در رتبه بیست جزء شرکت کرد و رتبه دوم را به دست آورد از 94 تا امسال که پنج دوره می‌گذرد در رشته حفظ کل شرکت کرد. در سال 94 دوم شد، 95 چهارم و این رتبه‌ها ادامه داشت تا اینکه امسال رتبه اول را به دست آورد. در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با این حافظ و قاری قرآن از نظر می‌گذرد.

ایکنا ـ آقای گلشاهی، گفت‌وگو را با سوالی در مورد بازماندن شما از سفر به کشور کویت برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن این کشور شروع می‌کنم، کشوری که پیش از این یک بار دیگر در آنجا حضور یافته و موفق به کسب رتبه نیز شده بودید، چه شد که از حضور در این مسابقات بازماندید؟ هیچ وقت توضیحی در مورد این مسئله داده نشد؟
بله، مشکلی که در این زمینه وجود داشت، بیشتر به بحث خدمت سربازی بر می‌گردد، روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین امسال،  برای حضور در این مسابقات در فرودگاه امام خمینی(ره) حاضر شدم، اما در نهایت و پس از رایزنی‌های مختلف موفق به خروج از کشور برای حضور در این مسابقات نشدم.

تغییرات، هیجان را از مسابقات گرفت / اصفهان ضعیف‌ترین میزبان دوره‌های اخیر
ایکنا ـ حضور شما در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پنجمین حضور شما در این مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم، بود، مطمئناً پس از پنج دوره حضور می‌توانید ارزیابی جامعی از این مسابقات داشته باشید.
موضوع اصلی که وجود دارد و مسئولان بارها به بهانه‌های مختلف در مورد آن حرف زده‌اند، بحث بودجه مسابقات قرآن است. همیشه اگر کم کاری وجود داشته است، تلاش شده است تا به موضوع کاهش بودجه ربط داده شود. یکی از مسئولان پیش از این گفته بود تلاش می‌کنیم تا با حفظ کیفیت، هزینه‌های مسابقات را کاهش دهیم، در صورتی که به اعتقاد من چنین چیزی ممکن نیست و در حد یک شعار است. این حرف که زده شد در دو دوره قبل، ثابت شد که این کار شدنی نیست و نمی‌شود هم هزینه‌ها را کاهش داد و هم کیفیت را از دست نداد.
در این دوره از مسابقات به لحاظ اسکان و پذیرایی شاهد دوره بسیار ضعیفی بودیم و اکثر دوستانی که در این دوره حضور داشتند هم موافق این نظر بوده و هستند. بسیاری از دوستانی که سابقه بسیار بیشتری از من در مسابقات داشته و دارند و سابقه‌شان به 20 سال هم می‌رسد نیز بر این موضوع اذعان دارند که مسابقات اصفهان ضعیف‌ترین دوره تا کنون بوده است.

ایکنا ـ فکر می‌کنید چه چیزی باعث شده است تا در این دوره شاهد ضعیف‌ترین دوره باشیم؟
البته استدلال مسئولان همان بحث بودجه است و باز هم از آنها بپرسید، خواهند گفت که بودجه‌ها محدود شده و چاره‌ای جز این نبوده است.

ایکنا ـ امسال برای دومین سال متوالی مسابقات با شیوه‌ای متفاوت‌تر از گذشته برگزار شد؛‌ شیوه‌ای که بیشتر تکیه بر برگزاری استودیویی مسابقات داشته و دارد؛ نظر شما در مورد این شیوه برگزاری چیست؟ آیا مطلوب‌ترین شیوه برگزاری همین شیوه است یا می‌توان روش‌های دیگری را نیز در دستور کار قرار داد؟
تغییرات امسال و سال گذشته در روال مسابقات باعث شده تا از شور و شوق مسابقات و هیجاناتی که به متسابقان وارد می‌شد کم شود. از این جهت که مخاطبان و مستمعان در سالن کم‌رنگ هستند، بسیار بد است. این حضور کم هم شاید به خاطر اطلاع‌رسانی ضعیف است. برخلاف سال‌های گذشته زمانی که مسابقات می‌خواست در یک استان برگزار شود، کل استان درگیر می‌شد و از کل شهرستان‌های استان میزبان برای تماشای مسابقات در سالن حضور می‌یافتند. در این دوره شاهد تبلیغات آنچنانی‌ای نبودیم، نه تبلیغات محیطی و نه هیچ چیز دیگر؛ در گذشته همیشه شاهد بودیم که زمان برگزاری فینال رشته قرائت جمعیت بسیار زیادی در سالن حضور می‌یافت، به طوری که جا برای نشستن نبود؛ همین حضور پررنگ باعث جذاب شدن مسابقات و هیجان بیش از پیش شرکت‌کننده می‌شد اما اکنون از این خبرها نیست.

ایکنا ـ‌ مطمئناً برگزاری مسابقات دارای یک سری نقاط قوت نیز بوده است، از دید شما نقاط مثبت مسابقات به شیوه فعلی چه چیزی بود؟
اضطرابی که متسابقان در ایام مسابقات با آن مواجه بودند کم شده است. در گذشته که مسابقات از مرحله مقدماتی تا فینال در یک هفته برگزار می‌شد، همه 60 یا 70 شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن کریم، با هم حشر و نشر داشتند و در حضور هم به تمرین می‌‌پرداختند، همین باعث ایجاد یک رقابت سنگین و اضطراب بسیار زیاد متسابق می‌شد.
برداشته شدن قرنطینه هم از ویژگی‌های مسابقات به سبک جدید است. قرنطینه همیشه باعث می‌شد تا کار شرکت‌کننده سخت شود. یقیناً در قرنطینه کسی که نفر اول یا دوم اجرا می‌کند با کسی که نفر دهم اجرا دارد، از شرایط متفاوتی برای اجرا برخوردار خواهد بود و برای همین نوبت اجرا در کیفیت بسیار تأثیر می‌گذارد. بنابراین طی این دو سال که قرنطینه برداشته شده، بسیار خوب شده است.

ایکنا ـ سطح رقبا چطور بود؟ از نظر شما در رشته حفظ کل قرآن کریم برترین حفاظ کل قرآن کشور حضور داشتند؟ یعنی مسابقات، محلی برای حضور برترین حافظان قرآن کریم هست یا صرفاً آنهایی که علاقه به حضور در مسابقه دارند، حضور می‌یابند؟
با توجه به اینکه رشته حفظ کل قرآن کریم قله مسابقات در رشته حفظ است و حافظان پنج جزء تا 20 جزء راه خود را از طریق مسابقات برای رسیدن به حفظ کل قرآن کریم ادامه می‌دهند،‌ برای همین هر سال شاهد حضور افراد زیادی در رشته حفظ کل قرآن کریم هستیم و افراد و استعدادهای جدید در رشته حفظ کل در مسابقات حضور می‌یابند تا محفوظات خود را در معرض داوران قرار دهند. طبیعتاً هر سال رقابت سنگین‌تر می‌شود و من این را در طی پنج دوره‌ای که در مسابقات حضور یافته‌ام، احساس کرده‌ام.
در این دوره 17 فینالیست در رشته حفظ کل حضور داشتند که همه آنها در آمادگی کامل بودند و هر کدام از آنها توانایی اینکه به رتبه اول برسند، داشتند اما قسمت هست که قرعه اول شدن به نام تنها یک نفر بخورد. به اعتقاد من اشتباهات بسیار بسیار کوچک است که رده‌بندی رتبه‌ها را مشخص می‌کند، بنابر این اگر مسابقات تکرار شود، شاید جای افرادی که این اشتباهات ریز را داشته‌اند یا نداشته‌اند، تغییر کند.

ایکنا ـ یعنی اگر مسابقات تکرار شود این احتمال را می‌دهید، رتبه برتر را کسب نکنید؟
بله همینطور است، همانطور که سال قبل با اختلاف پنج صدم درصد رتبه دوم را کسب کردم؛ امسال هم نزدیک به یک نمره کامل اختلاف بین نفر اول و دوم وجود داشت.

ایکنا ـ هر ساله در حاشیه مسابقات سراسری قرآن کریم، برنامه‌های جنبی متعددی از برگزاری محافل انس گرفته تا بازدیدهای شهری و ... اجرا می‌شد، امسال اما چنین موضوعی بسیار کم رنگ بود، نظر شما در مورد حذف این برنامه‌ها از حاشیه مسابقات چیست؟
به یاد دارم در حاشیه مسابقات کشوری همیشه محافل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته کشوری و بین‌المللی از ایران و مصر برگزار می‌شد، همین حضور به تنهایی شور و هیجان خاصی را در حاشیه مسابقات و در بین مردم ایجاد می‌کرد. اما در این دوره همه چیز تحت‌الشعاع بودجه قرار گرفت.

ایکنا ـ همیشه در مسابقات سراسری قرآن کریم شاهد اعتراضات زیادی به بحث داوری بوده‌ایم، اعتراضاتی که از چینش هیئت داوران تا سلیقه‌ نمره‌دهی و ... را شامل می‌شود، نظر شما در مورد هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم چیست؟ آیا چنین نقدهایی به آنها وارد است؟
در این دوره داورانی که هر سال شاهد حضور آنها در مسابقات هستیم، حضور داشتند. شاید مهم‌ترین نکته در بخش تیم داوری حضور داوران جوان بود. اینکه در هر رشته چند داور جدید اضافه شده بود و تلاش شده بود تا این افراد چهره‌های جدید باشند، از نکات قابل توجه بود.

ایکنا ـ آقای گلشاهی، شما با کسب رتبه اول در رشته حفظ کل قرآن به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال آینده انتخاب شدید؛ موقعیتی که بسیاری سال‌هاست منتظر رسیدن به آن هستند، احساس خودتان را در مورد این موقعیت بگویید.
مطمئناً رسیدن به این مسابقات آرزو و هدف بسیاری از افرادی است که در مسابقات شرکت می‌کنند. من و آقای «غفران‌نیا» که حدود 20 سال پیش صاحب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شدیم، جزء جوان‌ترین شرکت‌کننده‌ها خواهیم بود و از این بابت نیز خدا را شاکر هستم.

تغییرات، هیجان را از مسابقات گرفت / اصفهان ضعیف‌ترین میزبان دوره‌های اخیر
ایکنا ـ شما در رشته تلاوت تا قبل از رسیدن به سن بلوغ فعالیت حرفه‌ای داشتید، به این تصمیم که پس از مسابقات بین‌المللی فعالیت مسابقه‌ای خود را در رشته تلاوت ادامه دهید، رسیدید؟
بله حتماً در رشته تلاوت نیز حضور می‌یابم، اما اینکه از چه زمانی این فعالیت شروع شود، بعداً مشخص خواهد شد. یکی از اهداف من از حفظ قرآن کریم آماده شدن برای قرائت قرآن کریم از حفظ بود. در واقع قرآن را حفظ کردم تا بهتر بتوانم قرائت داشته باشم.

ایکنا ـ فکر می‌کنید بتوانید در تلاوت نیز به این جایگاه برسید؟
طی این مدت تمرینات خاص خودم را داشته‌ام و با توکل به خدا به این موقعیت خواهم رسید.

ایکنا ـ در پایان اگر صحبت خاصی باقی مانده است، بفرمایید.
در دهه هفتاد و هشتاد که مسابقات قرآن برگزار می‌شد رویکرد بسیار بهتری از سوی مسئولان به مسائل قرآنی وجود داشت. شاهد بودیم در برخی دوره‌ها بالاترین مقام اجرایی کشور هر سال در مسابقات حضور می‌یافت، اما در برخی دوره‌های دیگر حتی وزرا نیز راضی به حضور در مسابقات نمی‌شوند. مردم وقتی می‌بینند مسئولشان به مسابقات قرآن توجه نمی‌کنند، آنها نیز رفتاری همچون آنها نشان می‌دهند، وقتی مسئولان توجهی نکنند دیگر نمی‌توان انتظار چندانی از مردم داشت.

انتهای پیام
captcha