«نوبل اقتصاد اسلامی» به نظریه ‎پرداز برجسته اقتصاد مقاومتی اهدا شود/ معنای اقتصاد کوثری
کد خبر: 3850734
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
غلامرضا مصطفی‌پور:

«نوبل اقتصاد اسلامی» به نظریه ‎پرداز برجسته اقتصاد مقاومتی اهدا شود/ معنای اقتصاد کوثری

گروه اقتصاد ــ استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: آن چیزی که امروز در کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است مسئله اقتصاد مقاومتی است و اگر کسی‌ بتواند در این زمینه به خوبی نظریه‎پردازی کند شایسته جایزه «نوبل اقتصاد اسلامی» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصطفی‌پور، مدرس حوزه و دانشگاه و استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان دیدگاه‌های خود درباره «نوبل اقتصاد اسلامی» پرداخت و اظهار کرد: در این مورد لازم است بررسی کنیم که چه کسی باید این کار را انجام دهد؟ همچنین باید در رابطه با چه ابعادی از اقتصاد اسلامی، این جایزه پرداخت شود؟ چراکه اقتصاد دارای بخش‌های تولید، توزیع و مصرف است. همچنین باید مشخص شود که قرار است دولت در اهدای این جایزه دارای نقش باشد یا خیر؟

اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی در عرصه نظریه‌پردازی

وی ادامه داد: مسئله اقتصاد در هر کشوری از مسائل مهم است به ویژه در کشور ما که موضوع اقتصاد مقاومتی نیز از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. طبیعتاً اصل تعیین کردن جایزه نوبل اقتصاد اسلامی برای طرح‌های خوب اقتصادی یا مجریان اقتصادی و برای تشویق آنها کار بسیار مفیدی است. چنین اقدامی را هم می‎توانیم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی مطرح کنیم.

مصطفی‌پور افزود: آن چیزی که امروز در کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است مسئله اقتصاد مقاومتی است و اگر کسی‌ بتواند در این زمینه، طرح کارآمدی ارائه دهد و روشن کند که برای تحقق اقتصاد مقاومتی، چه اقداماتی لازم است انجام دهیم. برای مثال در بُعد تولید، چه کسانی باید دست به تولید بزنند و چه چیزهایی را تولید کنند.

مشکل وجود واسطه‎ها در اقتصاد کشور

این کارشناس اقتصاد اسلامی با اشاره به مشکلاتی که واسطه‎ها برای اقتصاد کشور ما پدید آورده‌اند، اظهار کرد: در بُعد مصرف هم با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و شاید نظریه‌پردازی در این زمینه مهم‎تر هم باشد. بخش دیگری که می‎توان در زمینه آن نظریه‌پردازی کرد در زمینه توزیع در اقتصاد کشور است چراکه یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور با آن مواجه هستیم، مشکلات مربوط به واسطه‎ها است.

وی گفت: مشکلاتی که واسطه‎ها برای اقتصاد کشور پدید می‎آورند عمدتاً، نه در زمینه تولید بلکه در بخش تولید است. بنابراین باید روشن شود که چه باید بکنیم که واسطه‎ها در عرصه توزیع کم شوند؛ واسطه‎هایی که عمدتاً به گرانی در اقتصاد ما دامن می‎زنند.

اگر طراح و نظریه‌پردازی پیدا شود که هم در بعد تولید و هم در زمینه توزیع، طرحی جامع و قابل اجرا ارائه دهد و جایزه‎ای همانند نوبل اقتصاد اسلامی برای وی در نظر بگیریم اقدامی ارزشمند و مفید خواهد بود

لزوم فرهنگ‎سازی برای حل مشکل مصرف‌گرایی

استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی ادامه داد: با این اوصاف، اگر طراح و نظریه‌پردازی پیدا شود که هم در بعد تولید و هم در زمینه توزیع، طرحی جامع و قابل اجرا ارائه دهد و جایزه‎ای همانند نوبل اقتصاد اسلامی برای وی در نظر بگیریم اقدامی ارزشمند و مفید خواهد بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: حل مشکلات اقتصادی مربوط به بخش مصرف نیز به فرهنگ‌سازی مربوط می‎شود. در این زمینه هم باید روشن کنیم که چگونه مصرف بهینه در جامعه ما عمومی شود؛ به گونه‌ای که همه مردم در رابطه با تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند و ضمن اینکه به همه خواسته‌های اقتصادی خودشان می‎رسند، از یک طرف از اسراف به دور باشند و از طرف دیگر، قناعت را به عنوان شیوه اصلی رفتار اقتصادی خودشان مورد توجه قرار دهند.

معنای اقتصاد کوثری

وی با اشاره به دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی درباره تولید و مصرف اظهار کرد: حضرت آیت‎الله جوادی آملی تعبیری دارند و می‎فرمایند که ما در تولید باید کوثری فکر کنیم و در مصرف نیز اهل قناعت باشم. در واقع به بیان ایشان تکاثر مربوط به تولید و صرفه‌جویی و قناعت نیز مربوط به بخش مصرف است. بنابراین لازم چنین سخنانی را در تولید و مصرف سرلوحه فعالیت اقتصادی خودمان قرار دهیم و زیاده‎طلبی را نیز از رفتار خود حذف کنیم.

استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی درباره مفهوم اقتصاد کوثری گفت: معنای اقتصاد کوثری این است که بتوانیم هرچه بیشتر تولید کنیم تا نیازهای جامعه برطرف شود و مجبور نشویم دست نیاز به سوی دیگران برطرف کنیم. لذا اگر کسی بتواند در این حوزه‎ها به خوبی نظریه‌پردازی کنیم طبیعتاً اهدای جایزه نوبل اقتصاد اسلامی به وی اقدامی خوب و پسندیده است.

مصطفی‌پور در پایان سخنان خود تأکید کرد: البته ممکن است استفاده از واژه نوبل اقتصاد برای عده‎ای خوشایند نباشد چراکه یک جایزه غربی است و ممکن است در جهان اسلام پسندیده نباشد بنابراین اگر بتوانیم اسم مناسبی که شایسته اهدای این جایزه در جهان اسلام و عنوان دینی و قرآنی هم داشته باشد بسیار مناسب‎تر است.

انتهای پیام
captcha