سیستان‌وبلوچستان ۵ هزار موقوفه دارد
کد خبر: 3857441
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱

سیستان‌وبلوچستان ۵ هزار موقوفه دارد

گروه اجتماعی ـ مدیرکل اوقاف سیستان‌وبلوچستان گفت: در حال حاضر، پنج هزار موقوفه و ۵۰۰ رقبه در سطح استان وجود دارد که بیشترین موقوفات در شهرستان زاهدان است.

حجت‌الاسلام محسن مؤمنی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در حال حاضر، پنج هزار موقوفه و 500 رقبه در سطح استان وجود دارد که بیشترین موقوفات در شهرستان زاهدان است.

وی ادامه داد: از این تعداد، حدود چهار هزار و ۵۰۰ موقوفه اماکن عمومی بوده و درآمدی ندارند؛ مانند مساجد و اماکن عبادی؛ بنابراین سهم سیستان و بلوچستان از موقوفات منفعتی بسیار ناچیز است و از این منظر، در سطح کشور در رده آخر قرار دارد.

مدیرکل اوقاف استان بیان کرد: منفعتی بودن موقوفات یکی از مؤثرترین راه‌های استفاده بهینه از سنت حسنه وقف به‌شمار می‌رود و امیدواریم با همراهی خیران این سهم افزایش یابد.

وی افزود: وقف‌های منفعتی در رفع مشکل نیازمندان، کمک به فقرا و تأمین جهیزیه، درمان و مسکن نیازمندان نقش بسزایی داشته و موجب ایجاد عدالت در جامعه می‌شود؛ اما متأسفانه فرهنگ وقف علی‌رغم تبلیغات صورت گرفته در سال‌های اخیر، هنوز به نحو مطلوب در جامعه نهادینه نشده و باید این سنت حسنه بیشتر در جامعه رواج یابد.

مؤمنی‌مقدم اظهار کرد: وقف مصداق کامل انفاق است؛ اگر بخواهیم به اوج انفاق برسیم، باید واقف باشیم؛ تنها وقف است که نام انسان را ماندگار می‌کند و در احادیث آمده است که با وقف که مصداق صدقه جاریه است، حتی پس از مرگ هم پرونده اعمال گشوده است و ثواب به پای واقف نوشته می‌شود.

به گفته این مسئول، از ابتدای سال تاکنون 42 موقوفه در سیستان‌و‌بلوچستان ثبت شده که بیشترین آن در ایرانشهر و زاهدان بوده است.

انتهای پیام
captcha