زن نقش بی‌بدیلی در انتقال تکامل‌گرایی به افراد خانواده دارد
کد خبر: 3862165
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

زن نقش بی‌بدیلی در انتقال تکامل‌گرایی به افراد خانواده دارد

گروه اجتماعی ــ مدرس حوزه علمیه زینبیه(س) سراوان گفت: زن به‌واسطه جایگاه تربیتی‌اش، محور خانواده است و خانواده به‌عنوان مهم‌ترین عنصر نظام اجتماعی و هسته بنیادین تحولات آن، نهاد فعال جامعه‌ساز تلقی می‌شود؛ بنابراین زن در خانواده نقش بی‌بدیلی در انتقال تکامل‌گرایی به افراد خانواده و با واسطه به جامعه ایفا می‌کند.

سیما گودرزی، مدرس حوزه علمیه زینبیه(س) سراوان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: در تاریخ اسلام زنان برجسته‌ای به چشم می‌خورند که هر یک می‌توانند الگویی کامل برای زن مسلمان شناخته شوند؛ شخصیت‌هایی همچون حضرات فاطمه(س)، خدیجه(س)، زینب(س) سمیه(س) و بانو فاطمه معصومه(س) که کشور ما افتخار میزبانی از ایشان را دارد.

وی ادامه داد: در فرهنگ عرب، به اشخاص لقب‌هایی می‌دادند که در واقع بیانگر شخصیت آنان بود و می‌توان با مطالعه این القاب، پی به شخصیت افراد برد. از جمله القاب حضرت معصومه(س) می‌توان به طاهره (‌بانویی که به مقام طهارت باطن و روح رسیده و از گناهان به دور است)، حمیده (‌بانوی ستایشگر خداوند) و البِرَّة (‌‌بانوی نیکوکار) اشاره کرد.

مدرس حوزه علمیه زینبیه(س) سراوان بیان کرد: رشیده (بانویی که به کمال و رُشد عقلانی و روحی رسیده)، تقیه (بانویی که به مقام قرب تقوی نائل گشته)، نقیه (بانویی که نظیف و برگزیده است)، رضیة (بانویی که به مقام رضای خدا رسیده و از خدای خویش رضایت کامل دارد) و مرضیه (بانویی که خداوند از او راضی است) نیز از دیگر القاب ایشان است.

وی افزود: همچنین به علت این‌که ایشان در ایام محبوس بودن پدر بزرگوارش، امام موسی کاظم(ع) و در روزگار مسافرت برادرش امام رضا(ع) در دفاع از حریم ولایت و پاسداری از خط امامت، سنگ تمام گذاشتند به «کریمه اهل بیت پیامبر» مشهور شدند؛ از دیگر دلایل این نامگذاری این است که آستان مقدس این بانوی بزرگوار منشأ هزاران کرامت بوده است.

گودرزی اظهار کرد: در خصوص مقام علمی حضرت معصومه(س) نیز مطالب بسیاری در تاریخ نقل شده است، به‌طوری که هر گاه شیعیان به امام موسی کاظم(ع) یا امام رضا(ع) دسترسی نداشتند، برای پاسخ پرسش‌های خود نزد ایشان می‌رفتند و این بانوی بزرگوار، با وجود سن‌وسال کم، جواب‌های کاملاً علمی ارائه می‌فرمودند.

وی ادامه داد: چنین شخصیت‌های برجسته‌ای می‌توانند بهترین الگو برای دختران مسلمان باشند؛ دخترانی که به‌دنبال کمال بوده و می‌خواهند در جامعه اسلامی، منشأ اثر باشند. دختران از دیدگاه قرآن کریم دارای جایگاه و مرتبت و کرامت ویژه‌ای هستند که پایه‌های اساسی تمدن بشری را تشکیل می‌دهند؛ دختران اگر ظرفیت خدادادی خود را در اختیار ارزش‌های دینی و انسانی قرار دهند، می‌توانند تمدن‌ساز باشند.

گودرزی گفت: زن به‌واسطه جایگاه تربیتی‌اش، محور خانواده است و خانواده به‌عنوان مهم‌ترین عنصر نظام اجتماعی و هسته بنیادین تحولات آن، نهاد فعال جامعه‌ساز تلقی می‌شود؛ بنابراین زن در خانواده نقش بی‌بدیلی در انتقال تکامل‌گرایی به افراد خانواده و با واسطه به جامعه ایفا می‌کند.

انتهای پیام
captcha