تهدیدات فضای مجازی برای کودکان، نیازمند مدیریت است
کد خبر: 3862836
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

تهدیدات فضای مجازی برای کودکان، نیازمند مدیریت است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بر لزوم توجه به فضای مجازی تأکید کرد و گفت: فضای مجازی به‌عنوان یک تهدید برای کودکان، نیازمند مدیریت است؛ باید شبکه اجتماعی پاک و بی‌خطر برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حسین عرفانی‌مقدم، مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک امروز دوشنبه، 18 آذرماه در نشست شورای اداری شهرستان سراوان گفت: کودکان نسل آینده جامعه را تشکیل می‌دهند، لذا باید از آنان مراقبت کرد تا در معرض آسیب‌های روحی و جسمانی قرار نگیرند.

وی با بیان این‌که چالش‌های ۳۱ استان کشور در حوزه حقوق کودک شناسایی شده است، افزود: حل برخی چالش‌ها مانند کودک‌همسری، کودکان بی‌هویت، کودکان جامانده از تحصیل، کودک‌آزاری و کودکان کار به‌صورت ملی قابل پیگیری است و برخی مسائل نیز به‌صورت استانی دنبال می‌شود.

مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بیان کرد: با توجه به برنامه عمل جامع سند ۱۴۰۴ یک‌سری راهبردها و اهداف و برنامه‌های اجرایی از جمله ارتقای وضعیت حقوق بنیادین کودکان، تقویت فرهنگ دوستدار کودک، تقویت برنامه‌های پرورشی، فرهنگی و ورزشی به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های مربوط به کودکان در دست پیگیری است.

وی افزود: کودکان در خانواده‌های در معرض مواد مخدر، از هم گسیخته، در شرف طلاق، کودکان مهاجر و همچنین خانواده‌هایی که سرپرست خانوار زندانی هستند، نیاز به حمایت دارند زیرا در اینگونه خانواده‌ها کودکان در معرض خشونت هستند.

عرفانی‌مقدم بر لزوم توجه به فضای مجازی تأکید کرد و گفت: فضای مجازی به‌عنوان یک تهدید برای کودکان، نیازمند مدیریت است؛ باید شبکه اجتماعی پاک و بی‌خطر برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم.

وی در ادامه به شرح وظایف و ظرفیت‌های کنوانسیون حقوق کودک پرداخت و افزود: مسائل مربوط به حقوق کودک در چهار کارگروه مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ این کارگروه‌ها به‌منظور شناسایی وضعیت حقوق کودکان تشکیل شده و در سطح استان‌ها نیز راه‌اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به این‌که حقوق کودک نیازمند حمایت خاص است، اظهار کرد: در سند توسعه حقوق کودک، به‌طور مبسوط به وظایف دستگاه‌ها در قبال حقوق کودک اشاره شده است.

فریبا برنایی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این نشست بر لزوم اهتمام ویژه دستگاه‌ها بر حقوق کودک تأکید کرد و افزود: برای رفع آسیب‌های اجتماعی این حوزه نیازمند تدوین یک برنامه جامع عملیاتی هستیم.

وی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی پیش روی کودکان سیستان‌وبلوچستان در مرجع ملی حقوق کودکان کشور به‌طور ویژه در حال بررسی است و در تلاش هستیم ظرفیت‌ها، توانمندی و مشکلات کودکان را در استان به‌طور تخصصی شناسایی و در کارگروه‌های مرتبط پیگیری کنیم.

مدیر‌کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گفت: کنوانسیون سازمان ملل در حوزه حق و حقوق کودکان معمولاً کنوانسیون حقوق کودک نامیده می‌شود. این کنوانسیون می‌گوید که همه کودکان در تمام کشورها باید از حق و حقوق خود برخوردار باشند و دولت هر کشوری موظف است از کودکان حمایت کند و مسئولیت دارد که کودکان به حق و حقوق خود دست یابند.

انتهای پیام
captcha