کوتاهی در مسئولیت‌های اجتماعی مصداق «خیانت در امانت» است
کد خبر: 3869283
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

کوتاهی در مسئولیت‌های اجتماعی مصداق «خیانت در امانت» است

گروه معارف ــ امام جمعه اهل سنت سراوان گفت: امانت‌داری از ویژگی‌های انسان مؤمن است، اما این امانت‌داری فقط در نگهداری از مال خلاصه نمی‌شود؛ کوتاهی در مسئولیت‌های اجتماعی نیز مصداق خیانت در امانت است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی سیدعبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان امروز، یکشنبه، 15 دی‌ماه در جمع طلاب دارالعلوم زنگیان این شهرستان گفت: یکی از ویژگی‌های انسان‌های مؤمن، امانت‌داری است، بطوری که رسول‌الله(ص) می‌فرمایند «لَیسَ مِنّا مَن خانَ بِالأمانَة؛ هر کس در امانت خیانت کند پیرو ما نیست».

وی ادامه داد: همچنین در جای دیگر نقل شده است که رسول اکرم(ص) می‌فرمایند «أَدِّ الأَمانَةَ اِلی مَنِ ائْتمَنَکَ وَ لا تَخُن مَن خانَک؛ اگر کسی تو را امین خود دانست و امانتی به تو سپرد، آن را به او برگردان و اگر کسی به تو خیانت کرد، تو به او خیانت مکن».

امام جمعه اهل سنت سراوان بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) حتی در دورانی که هنوز به پیامبری مبعوث نشده بودند، حتی در میان کفار به «محمد امین» معروف بودند؛ مردم اشیای گرانبهای خود را نزد آن‌حضرت به امانت می‌سپردند؛ حتی در شب هجرت در مورد امانت‌های مردمی که اغلب از کفار و دشمنان آن‌حضرت بودند، به سیدنا علی (رضی الله عنه) مأموریت داد که آن‌ها را به صاحبانش برگرداند.

وی افزود: امانت کلمه‌ای است که گستره معنایی زیادی دارد و تنها محدود به نگهداری از مال و کالا نیست؛ اعضای بدن انسان، راز و اسرار افراد، حتی انجام فرایض و مسئولیت‌های اجتماعی که انسان تعهد کرده باشد نیز امانت محسوب می‌شوند و باید آن را به بهترین شکل ادا کرد.

ساداتی گفت: اعضای بدن، توانایی‌ها و استعدادها، نعمت‌هایی هستند که به‌صورت امانت در اختیار انسان قرار گرفته‌اند و انسان مؤمن باید این امانت‌ها را به طریقی شایسته و نیکو در راه رضای خدا و اطاعت کردن از او به کار گیرد.

وی اظهار کرد: کوتاهی در مسئولیت‌های اجتماعی در واقع مصداق خیانت در امانت است؛ بخشی از مشکلات امروز جامعه نتیجه کوتاهی و غفلت برخی از متصدیان امور و مسئولان است که موجب بیگانه شدن مردم نسبت به دین نیز شده است.

این عالم اهل سنت افزود: پست و مقام‌های دنیایی، امانت است؛ کسانی که در جامعه اسلامی صاحب منصب هستند بدانند که حق ندارند در امانت، خیانت کنند، در غیر این‌صورت، روز قیامت رسوا شده و جز پشیمانی چیزی عایدشان نخواهد شد.

امام جمعه اهل سنت سراوان بیان کرد: دین اسلام نیز امانتی است که رسول خدا(ص) و بزرگان دین آن را با تحمل مشقت‌های فراوان حفظ کرده‌اند تا امروز به دست ما برسد؛ ما وظیفه داریم از آن حفاظت کنیم و نگذاریم از بین برود.

انتهای پیام
captcha