تأمین آب سالم؛ اولویت نخست برای سیل‌زدگان
کد خبر: 3871745
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
وزیر بهداشت تأکید کرد:

تأمین آب سالم؛ اولویت نخست برای سیل‌زدگان

گروه اجتماعی ــ سعید نمکی بر لزوم تحویل آب سالم و بهداشتی به سیل‌زدگان تأکید کرد و گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مایحتاج زندگی سیل‌زدگان به‌ویژه غذای سالم و آب بهداشتی تأمین شود؛ هرگونه کوتاهی در این امر، قابل جبران نخواهد بود.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته، 24 دی‌ماه در نشست بررسی مشکلات، آسیب‌ها و پیشگیری از بیماری‌های پیش‌روی سیل‌زدگان که در چابهار برگزار شد، گفت: وقوع سیلاب معمولاً منجر به بروز یک‌سری بیماری‌ها می‌شود که می‌توان با اقدامات پیشگیرانه از میزان آن کاست و آن را به حداقل ممکن رساند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام کادر بهداشت و درمان ما در حالت آماده‌باش بوده و در مناطق سیل‌زده در حال خدمات‌رسانی هستند تا بتوان حتی‌المقدور از بروز بیماری‌ها پیشگیری شود.

نمکی بر لزوم تحویل آب سالم و بهداشتی به سیل‌زدگان تأکید کرد و افزود: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مایحتاج زندگی سیل‌زدگان به‌ویژه غذای سالم و آب بهداشتی تأمین شود؛ هرگونه کوتاهی در این امر، قابل جبران نخواهد بود.

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که موقعیت جغرافیایی سیستان‌وبلوچستان و همجواری با کشور پاکستان سبب شده تا مقابله با بیماری‌ها دشوارتر شود، بیان کرد: کشور همسایه با بیماری‌های زیادی مواجه است و استان سیستان‌وبلوچستان به دلیل همجواری وظیفه سنگینی برای مقابله و ارتقای سلامت دارد.

وی افزود: سیستان‌وبلوچستان باید یک استان بزرگ از نظر جمعیت و وسعت دیده شود، جمعیت پراکنده آن برای برخی امکانات به حد نصاب نمی‌رسد که نیاز است برای اختصاص امکانات و نیرو یک بازنگری جدی داشته باشیم.

نمکی در مورد مسئله شایع نیش‌زدگی عقرب در منطقه، گفت: سرم عقرب وارداتی نمی‌تواند مؤثر باشد چون نوع عقرب منطقه متفاوت است و اگر هم خریداری کنیم فایده‌ای ندارد؛ توصیه من استفاده از سرم عقرب رازی است که می‌تواند بیمار را درمان کند.

وی با بیان این‌که جمع‌آوری لاشه‌های حیوانات اهلی و وحشی به قید فوریت انجام شود تا مردم با بیماری و مشکلات حاد روبه‌رو نشوند، ادامه داد: در آق ‌قلا ۳۹۶ هزار قطعه مرغ بر اثر سیل تلف شدند ولی در این منطقه بهتر می‌توان نسبت به جمع‌آوری و دفن لاشه‌های حیوانات، دام و طیور اقدام کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: کارخانه‌های دارویی به اندازه کافی مواد اولیه دارند و دارو به حد کافی موجود است؛ علی‌رغم تحریم دارویی مشکلی نداریم؛ دشمن به دروغ می‌گوید که دارو تحریم نیست در حالی که نمی توانیم دارو از خارج تأمین کنیم.

نمکی همچنین از تلاش‌های کادر بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر برای خدمات‌رسانی در سیل قدرانی کرد و افزود: هیچ بیماری در منطقه تاکنون رخ نداده‌ است. در گذشته از هر پنج نفر ۲ نفر در سیستان‌وبلوچستان دچار بیماری‌های پرمخاطره بودند و هم‌اینک وضع بسیار بهتر از گذشته است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha