سوی سیستان رفت باید کنون...
کد خبر: 3871758
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
گزارش ایکنا از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان/

سوی سیستان رفت باید کنون...

گروه اجتماعی ــ بعد از گذشت چند روز از وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، تمام ظرفیت کشور در راستای امدادرسانی و جبران خسارات وارده بسیج شده است تا ابرهای اندوه را از چهره آسمان این استان بزداید.

به گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، همزمان با شدت گرفتن بارندگی‌ها و وقوع سیلاب، راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان به طور کامل قطع شد که با تلاش شبانه‌روزی نیروهای امدادی تاکنون راه ۵۰۰ روستا باز شده، اما راه ارتباطی ۳۹۰ روستا همچنان مسدود است.

به گفته احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، براساس آخرین آمار از مجموع ۷۸۳ روستای سیستان و بلوچستان، که با قطعی برق مواجه بودند، تاکنون برق ۴۷۳ روستا وصل شده است.

وی از برقراری شبکه آب در ۵۳ روستای سیل‌زده استان خبر داد و افزود: در سیلاب اخیر آب ۲۴۵ روستا قطع شده بود که با تلاش گروه‌های شرکت آب و فاضلاب استان شبکه آب ۵۳ روستا مجدد به شبکه بازگشت.

موهبتی اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های بی‌سابقه این مدت در سیستان و بلوچستان، علاوه‌بر دستگاه‌های خدمات‌رسان هفت فروند بالگرد، ۴۶ فروند قایق و یک لنج در مناطق جنوبی استان در حال ارائه خدمات به سیل‌زدگان هستند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شب گذشته، ۲۴ دی‌ماه، در نشست بررسی مشکلات، آسیب‌ها و پیشگیری از بیماری‌های پیش‌ روی سیل‌زدگان که در چابهار برگزار شد، گفت: وقوع سیلاب معمولاً منجر به بروز یک‌سری بیماری‌ها می‌شود که می‌توان با اقدامات پیشگیرانه از میزان آن کاست و آن را به حداقل ممکن رساند.

کنار رفتن ابرهای اندوه با همدلی ملی/در دست تکمیل
وی ادامه داد: در حال حاضر کادر بهداشت و درمان آماده‌باش و در مناطق سیل‌زده در حال خدمات‌رسانی است تا بتوان حتی‌المقدور از بروز بیماری‌هایی که بر اثر سیلاب شیوع پیدا می‌کند پیشگیری کرد.

نمکی بر لزوم تحویل آب سالم و بهداشتی به سیل‌زدگان تأکید کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا مایحتاج زندگی سیل‌زدگان به‌ ویژه غذای سالم و آب بهداشتی تأمین شود و هرگونه کوتاهی در این امر، قابل جبران نخواهد بود.

جمع‌آوری لاشه حیوانات

وی با بیان این‌که باید جمع‌آوری لاشه‌های حیوانات اهلی و وحشی به قید فوریت انجام شود تا مردم با بیماری و مشکلات حاد روبه‌رو نشوند، ادامه داد: در آق‌قلا ۳۹۶ هزار قطعه مرغ بر اثر سیل تلف شدند ولی در این منطقه بهتر می‌توان برای جمع‌آوری و دفن لاشه‌های حیوانات، دام و طیور اقدام کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: بیش از ۵۵ مادر باردار در این مناطق با بالگرد اورژانس جابه‌جا شده‌اند و مراقبت‌های لازم را دریافت کرده‌اند. همچنین کارخانه‌های دارویی به اندازه کافی مواد اولیه دارند و دارو به حد کافی موجود است؛ علی‌رغم تحریم دارویی مشکلی نداریم؛ دشمن به دروغ می‌گوید که دارو تحریم نیست در حالی که نمی‌توانیم دارو از خارج تأمین کنیم.

سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که روز گذشته، 24 دی ماه، به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده به این استان آمد، درباره روند امدادرسانی سپاه بیان کرد: در حال حاضر سه فروند بالگرد نیروی زمینی سپاه به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اعزام شده‌اند و در حال امدادرسانی هستند. همچنین به زودی بالگرد نیروی دریایی سپاه نیز جهت امدادرسانی بهتر به منطقه اعزام خواهد شد.

کنار رفتن ابرهای اندوه با همدلی ملی/در دست تکمیل
وی با بیان این‌که نیروی دریایی سپاه هم‌اکنون در حال انتقال امکانات خود به مناطق سیل‌زده این استان است، افزود: پنج گروه مهندسی سپاه نیز با ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات در حال بازگشایی مسیرها و راه‌های بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

امکانات سپاه در خدمت امدادرسانی به سیل‌زدگان

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: این ماشین‌آلات علاوه‌ بر بازگشایی مسیرها، جلوی پیش‌روی سیل را در مناطقی که تحت محاصره سیلاب قرار دارند می‌گیرند.

وی گفت: نیروی دریایی سپاه پاسداران طی دو روز گذشته امکانات بسیار خوبی وارد مناطق سیل‌زده کرده است. گروه‌های جهادی و بسیجیان محلی نیز وارد عمل شده و در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب استان هستند. یک بیمارستان صحرایی با امکانات پیشرفته سی تی اسکن، در جنوب سیستان و بلوچستان مستقر خواهد شد و به‌ صورت تخصصی به درمان بیماران خواهد پرداخت.

آمادگی طلاب برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان

شامگاه سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، طی نامه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شد، رسماً آمادگی طلاب حوزه علمیه سراسر کشور را برای حضور در مناطق سیل‌زده و امدادرسانی به هم‌وطنان اعلام کرد.

کنار رفتن ابرهای اندوه با همدلی ملی/در دست تکمیل

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان‌وبلوچستان، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: بحمدالله با استقرار دو فروند بالگرد جمعیت هلال احمر و دو فروند بالگرد نیروی زمینی و همچنین باز شدن برخی از راه‌های مواصلاتی، روند امدادرسانی سرعت بیشتری گرفته، به طوری که تاکنون دو هزار و ۸۴۳ خانوار امدادرسانی شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بیان کرد: در این مدت به ۲۱۲ روستا و ۱۴ شهرستان‌ استان درگیر سیلاب و آبگرفتگی توسط یک‌هزار و ۱۸۰ نیروی نجاتگر هلال احمر در قالب ۲۸۶ تیم عملیاتی و به‌کارگیری ۱۶۳ خودرو امدادی و عملیاتی ارائه خدمات شده است.

کنار رفتن ابرهای اندوه با همدلی ملی/در دست تکمیل
وی افزود: ۶۵۰ خانوار سیل‌زده در جنوب سیستان و بلوچستان شامل دو هزار و ۵۹۰ نفر در چادرهای امدادی این جمعیت اسکان اضطراری داده شدند. همچنین ۶۳۶ دستگاه چادر امدادی، ۹۶۶ تخته موکت، سه هزار و ۶۷۷ تخته پتو و پنج هزار و ۱۳۶ کیلوگرم نایلون، ۲۱۰ شعله والور نیز بین آسیب‌دیدگان توزیع شد.

راشکی اظهار کرد: یک‌هزار و ۹۷۹ بسته غذایی، دو هزار و ۵۱۶ قوطی کنسروجات، ۵۵۰ کیلو گرم برنج و ۳۳۸ کیلو گرم قند و شکر، ۳۹۳ کیلوگرم حبوبات و همچنین چای و روغن و فانوس از دیگر اقلام توزیعی بین آسیب‌دیدگان است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha