شرط تأثیر نماز، «اقامه» آن در جامعه است
کد خبر: 3872594
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

شرط تأثیر نماز، «اقامه» آن در جامعه است

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: آنچه خداوند در خصوص نماز به آن امر کرده، «اقامه» نماز است و نه صرفاً خواندن آن؛ «اقامه نماز» یعنی نهادینه کردن آن در زندگی، بطوری که پشتوانه همه امور انسان در زندگی، نماز باشد.

حجت‌الاسلام مصطفی محمودی‌صاحب، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: انسان برای رسیدن به آرامش نیاز به عبادت و پرستش دارد و زیباترین جلوه عبادت، نماز است؛ نماز در عین حال که یک ارتباط معنوی با خداست، فلسفه عمیقی نیز دارد.

وی ادامه داد: بعضی‌ها می‌گویند چرا خداوند نماز را واجب کرده، مگر به عبادت ما احتیاج دارد؟ قطعاً این‌طور نیست؛ خداوند نیازی به پرستش ما ندارد، اما هر آنچه که امر کرده، نتیجه‌اش به خود ما برمی‌گردد، یعنی احکام و عبادات و بایدها و نبایدهایی که خداوند تعیین فرموده، به نفع خود ماست.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: به‌عنوان مثال در اسلام، شُرب خمر حرام است، یا خوردن گوشت خوک جایز نیست، این احکام به نفع خود ماست، چون با نوشیدن مشروبات یا خوردن گوشت خوک، در واقع به سلامت جسمی و روانی خودمان لطمه می‌زنیم، و الا آسیبی به خدا نمی‌رسد.

وی افزود: آنچه خداوند در خصوص نماز به آن امر کرده، «اقامه» نماز است و نه صرفاً خواندن آن و این دو با هم تفاوت دارند. خداوند می‌فرماید «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي (طه، 14)» یعنی نماز را اقامه کن تا به یاد من باشی. صلاة به معنای نماز، همیشه در قرآن با کلمه «أقیموا»، «یقیمون» و امثال آن آمده است.

محمودی‌صاحب اظهار کرد: خداوند در آیه 45 سوره عنکبوت می‌فرماید «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» یعنی نماز انسان را از فحشاء و منکر دور نگه می‌دارد، اما شرط این تأثیرگذاری «اقامه» نماز است.

وی تصریح کرد: «اقامه» یعنی بپا داشتن و استوار ساختن و «اقامه نماز» یعنی نهادینه کردن آن در زندگی، بطوری که پشتوانه همه امور انسان در زندگی نماز باشد؛ اگر حق نماز در جامعه ادا شود، در آن‌صورت نقش بازدارندگی خواهد داشت و چنین جامعه‌ای از معضلات و آسیب‌های اجتماعی حفظ می‌شود.

این مدرس دانشگاه افزود: برای نهادینه کردن نماز باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، به این شکل که درون خانه، پدر و مادر و در مدرسه، معلم‌ها خودشان به نماز اول وقت اهتمام داشته باشند و رفتارشان به‌گونه‌ای باشد که کودکان را به نماز تشویق کند.

وی گفت: برای این‌که جوانان به سمت نماز گرایش پیدا کنند، باید کاری کرد تا آنان به عمق نماز پی ببرند؛ به این باور برسند که نماز بهترین شکل بندگی است و تأثیرات روحی عمیقی بر انسان می‌گذارد. عملکرد بزرگترها در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

محمودی‌صاحب بیان کرد: انسان نمازگزار باید به‌گونه‌ای رفتار کند که آثار و نتایج نماز در عملکردش نمایان باشد، در این‌صورت می‌تواند دیگران را هم به این فریضه الهی تشویق کند.

انتهای پیام
captcha