فاطمه(س)، شخصیتی متعالی و انسانی چندبعدی
کد خبر: 3874870
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

فاطمه(س)، شخصیتی متعالی و انسانی چندبعدی

گروه معارف- مدرس حوزه و دانشگاه زاهدان گفت: حضرت فاطمه(س) شخصیتی متعالی، ممتاز و انسانی چند بعدی است؛ دختری صبور و ایثارگر در کنار پیغمبر(ص)، همسری ایده‌آل در کنار علی(ع)، مسلمانی ولایتمدار در رکاب امیرالمؤمنین(ع)، بنده‌ای مخلص در محراب عبادت و دانشمندی ممتاز در عرصه حکمت و در عین حال، مجاهدی است که تا آخرین نفس، دست از جهاد برنمی‌دارد.

زهرا محمدپور، مدرس حوزه و دانشگاه زاهدان، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: حضرت فاطمه(س) از جمله شخصیت‌های بی‌نظیری هستند که در محدوده زمان و مکان نمی‌گنجند؛ این چنین انسان‌هایی فراتر از یک دوره زمانی بوده و در همه اعصار می‌توانند الگو و نمونه باشند.

وی ادامه داد: برای شناخت هر شخصیتی، باید عملکرد، رفتار و گفتار او را مورد بررسی قرار داد. متأسفانه منابع ما در خصوص شخصیت حضرت فاطمه(س) چندان زیاد نیستند، اما می‌توان به یک شناخت اجمالی دست پیدا کرد.

مدرس حوزه و دانشگاه زاهدان بیان کرد: نکته‌ای که در ابتدا باید مورد توجه قرار گیرد، این است که انتساب خونی این بانوی بزرگوار به رسول خدا(ص) و یا اینکه ایشان همسر امام علی(ع) هستند را نباید آن‌قدر برجسته کنیم که ابعاد شخصیتی خود ایشان نادیده گرفته شود؛ این‌ها همه ارزش است و بسیار اهمیت دارد، اما خود ایشان هم به درجه بسیار بالایی از انسانیت، بندگی و مسلمانی رسیدند.

وی گفت: رسول اکرم(ص) می‌فرمایند «اگر علی(ع) نبود، کسی همتای زهرا(س) پیدا نمی‌شد»، این جمله نشان می‌دهد که خود فاطمه(س) نیز یک شخصیت عظیم است و حتی اگر همسر علی(ع) نبود هم باز بزرگ و بی‌نظیر بود.

محمدپور اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) شخصیتی متعالی، ممتاز و انسانی چند بعدی است؛ دختری صبور و ایثارگر در کنار پیغمبر(ص)، همسری ایده‌آل در کنار علی(ع)، مسلمانی ولایتمدار در رکاب امیرالمؤمنین(ع)، بنده‌ای مخلص در محراب عبادت و دانشمندی ممتاز در عرصه حکمت و در عین حال، مجاهدی است که تا آخرین نفس، دست از جهاد برنمی‌دارد.

وی افزود: بعد از ظهور اسلام، پیامبر(ص) از سوی مشرکان و کافران بارها مورد اهانت قرار گرفتند و در تمام آن شرایط دشوار، فاطمه(س) که دختری کم‌سن و سال بود، ایشان را همراهی می‌کرد، غمخوار پدر بود و لقب «امّ ابیها» گرفت. بعد از رحلت رسول خدا(ص) هم ایشان در راه ولایت جان‌فشانی‌ها کرد، بطوری که در این راه از بذل جان خویش و فرزندانش نیز دریغ نکرد.

این مدرس حوزه به شخصیت حضرت زهرا(س) در نقش همسر و مادر اشاره و بیان کرد: حضرت فاطمه(س) آن‌چنان به وجود آرامش و نشاط در خانه اهمیت می‌داد که حتی برای تلطیف روحیه همسر و فرزندان، شعر می‌سرود که در واقع نوعی ابراز علاقه و عشق بود؛ مسأله‌ای که امروزه مورد تأکید روانشناسان است.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های ممتاز یک زن «قناعت» است، چون به اقتصاد خانواده کمک می‌کند. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است « بهترین درآمد زن، قناعت‌اش است» و فاطمه(س) در این زمینه، سرآمد بود.

محمدپور عنوان کرد: در منابع معتبر روایت شده است که ایشان حتی در سخت‌ترین لحظات، از جمله در آخرین لحظات عمر شریفشان، زمانی که از مسمار در، زخم به پهلو داشت و بدنش به‌دلیل وارد آمدن ضربه دچار کبودی شده بود، با این حال ابراز ناراحتی جلوی همسر و فرزندان نکرد.

وی افزود: ایشان در عین‌حال که درون خانه یک بانوی ایده‌آل و در محراب عبادت، یک بنده خالص خدا بود، هیچگاه از فعالیت اجتماعی باز نماند؛ ایشان با حفظ حجاب و در نهایت حیا، فعالیت می‌کرد، حتی نمونه سخنوری ایشان را در خطبه‌هایشان می‌توان مشاهده کرد.

این کارشناس دینی اظهار کرد: نباید تصور کنیم که فاطمه(س) مربوط به گذشته است و در ایام فاطمیه حرف تازه‌ای نداریم. این شخصیت‌ها به عنوان انسان‌هایی که در همه ارزش‌ها سرآمد هستند، تعلق به زمان ندارند. همه وقت باید تکرار شوند تا راهشان را گم نکنیم.

انتهای پیام
captcha