پایان کار کرونا با قطع زنجیره انتقال
کد خبر: 3886227
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷

پایان کار کرونا با قطع زنجیره انتقال

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: غلبه بر کرونا با مشارکت همگانی امکان‌پذیر است و تنها راه، قطع زنجیره انتقال است؛ به این صورت که در خانه بمانیم، مسافرت‌ها و حضور در اماکن شلوغ را حذف کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: بیماری کرونا به‌سرعت در کشور ما در حال گسترش است، بطوری که هنوز از پیک آن کم نشده و هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود؛ در این شرایط، زیرساخت‌های پزشکی کشور نمی‌تواند پاسخگوی این نیاز درمانی باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه با وجود توصیه‌های فراوان متولیان سلامت، همکاری لازم از سوی مردم صورت نگرفته و این شرایط را بحرانی‌تر می‌کند. سرعت انتقال ویروس کرونا بسیار بالاست و در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود و مردم سفرها را ترک نکنند، روز به روز بر آمار بیماران اضافه خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: بنا بر بررسی‌هایی که صورت گرفته، حدود 80 درصد ابتلای بیماران به‌صورت خوشه‌ای بوده، یعنی یک فرد بیمار، ویروس را به چندین فرد دیگر منتقل کرده است.

وی گفت: سیستم ایمنی افراد متفاوت است، احتمال دارد یک فرد مبتلا شده باشد، اما علائم آن هنوز ظهور نکرده باشد، در این‌صورت فرد می‌تواند ناقل بوده و ویروس را به چندین فرد دیگر منتقل کند، در حالی‌که کسی از آلوده بودن او خبر ندارد.

طباطبایی اظهار کرد: غلبه بر کرونا با مشارکت همگانی امکان‌پذیر است و تنها راه، قطع زنجیره انتقال است؛ به این صورت که در خانه بمانیم، مسافرت‌ها و حضور در اماکن شلوغ را حذف کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: اگر دست ما آلوده باشد و با چشم، دهان و بینی تماس داشته باشد، به‌راحتی ویروس وارد بدن می‌شود، بنابراین باید با آب و صابون دست‌ها را شستشو داده و ضدعفونی کرد تا راه‌های انتقال بسته شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید برای سلامت خود و اطرافیان اهمیت قائل شویم، اضافه کرد: افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و یا بیماران قلبی، سرطانی، دیابتی و یا افراد مسن و بانوان باردار شرایط دشوارتری دارند؛ ممکن است ویروس کرونا در فرد عادی آن‌چنان خطرناک نباشد، اما چنانچه به این گروه منتقل شود، می‌تواند حتی باعث مرگ شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: لازمه شکست کرونا این است که تا پایان همه گیری این بیماری، در خانه مانده و موارد بهداشتی را رعایت کنیم چرا که اگر مردم همکاری نکنند، به این زودی موفق به کنترل کرونا نخواهیم بود.

انتهای پیام
captcha