سریال پایتخت و شخصیت‌هایی که دیگر محبوب نیستند
کد خبر: 3887377
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
نقدی بر مجموعه تلویزیونی نوروز شبکه اول سیما/

سریال پایتخت و شخصیت‌هایی که دیگر محبوب نیستند

مجموعه تلویزیونی «پایتخت»، سریال نوروزی شبکه سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایام نوروزی است، گذری کوتاه بر چند قسمت نخست این مجموعه گویای آن است که حالا این سریال به مثابه مهمانی ناخوانده برای بسیاری از مخاطبان در حال نمایش است.

در روزهایی که بحران کرونا گریبان‌گیر عالم شده و همگان را قرنطینه اجباری کرده است، تماشای تلویزیون یکی از راهکارهایی است که می‌تواند سبب سرگرمی افراد شود. در این میان سریال‌های نوروزی همواره از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های نوروز صداوسیما بوده‌ است. در این سال‌ها سریال «پایتخت» با فصل‌های مختلف مهمان نوروزی خانواده‌های ایرانی است. پایتختی که این روزها بیشتر به مهمان ناخوانده شبیه است و بعد از پخش چند قسمت اول این سریال سبب واکنش‌های گوناگونی در فضای مجازی و محافل فرهنگی شده است. 

سیر قهقرایی شخصیت‌ها

شخصیت‌های پایتخت که برای مخاطبان طی این سال‌ها به عنوان چهره‌های محبوب شناخته می‌شدند، سیر قهقرایی را طی می‌کنند و سریالی که می‌توانست بار آموزندگی بسیاری برای خانواده‌ها داشته باشد حالا تبدیل به ملغمه‌ای از بروز خشم و خشونت، اهانت در جمع خانوادگی، شوخی با مناسک مذهبی، ریا و دروغ، تحقیر انسان ها و ... شده است. 

هیچ کدام از شخصیت‌های خانواده معمولی دیگر معمولی نیستند و هر کدام تصویری ناخوشایند را از خانواده نشان می‌دهند. حالا نقی معمولی، پدر، الگویی نامناسب برای کودکانش است، او دیگر پدر صادق و ساده‌ای که می‌شناختیم نیست. هما که در فصل‌های ابتدایی این سریال زنی صبور و مادری معقول بود حالا از خشم در امان نمانده است و فرزندانش را مخفیانه و با دروغ‌های گوناگون به اردو می‌فرستد و سارا و نیکای نوجوان هم نمونه دو نوجوان پرخاشگرند و رفتار آن‌ها با سایر اعضای خانواده متأثر از فضای ساخت دست صاحبان اثر است.

پایتخت ۶ در همین چند قسمتی که پخش شده واکنش‌ و تعجب بسیاری را برانگیخته است، از کنایه به روحانی، خاتمی و‌ احمدی‌نژاد تا استفاده از دیالوگ‌های احمد ذوقی! و سانسور سکانس بوسه‌ «بهروز» بر گونه «هما» در بازپخش این سریال از شبکه تماشا حتی بازیگران این سریال را هم به واکنش واداشته است و از رسانه ملی خواسته‌اند تا دست از سانسور بردارد اما کاش بازیگران و عوامل پایتخت همانگونه که در مقابل سانسور حساس‌اند به تک‌تک دیالوگ‌هایشان هم حساس بودند. قطعاً باید این حساسیت‌ها در لحظه تمسخر مناسک مذهبی و عمل نیک اهدای عضو هم صورت می‌گرفت که البته نگرفت. 

غفلت رسانه ملی

علاوه بر این، تمسخر مناسک سفر معنوی حج فقط یکی دیگر از اتفاقاتی است که در غفلت رسانه ملی در مجموعه پایتخت رخ داده است. از رمی جمرات، آب زمزم و واکنش‌های ریاکارانه نقی معمولی به عنوان حاجی گرفته تا مراسم پس از بازگشت حجاج از سوی گروه پایتخت مورد تمسخر قرار گرفته است. البته در قسمت‌های اول سریال نیز اهانت‌های فراوانی به مقام پدر و سنت حسنه اهدای عضو صورت گرفت، اما شوربختانه هیچ عضوی از خانواده سیما نسبت به این کج سلیقگی‌ها سخنی نگفت. 

یکی دیگر از نکاتی که سبب‌ساز ناراحتی مخاطبان این سریال شده است؛ رفتارهای حرمت‌شکنانه کوچک‌ترها به بزرگ‌ترهاست؛ در این سریال که در بهترین و طلایی‌ترین ساعات گردهمایی خانواده‌ها در ایام نوروز پخش می‌شود؛ شاهد بی ادبی‌های کلامی و حتی عملی فوتبالیست سریال به دایی‌اش که نقش بزرگترین فرد خانواده را بازی می‌کند هستیم. بماند که دایی نقی پایتخت 6، آن دایی نقی پیش از این نیست و به کوشش نگارنده‌های این اثر تلویزیونی تفاوت‌های شخصیتی فراوانی پیدا کرده است. حتی اگر فرض بر نمایش رفتارهای نامطلوب نسل جوان امروزی باشد آیا این نمایش در نوروز که همگان پای صفحه جادویی تلویزیون هستند؛ مناسب است؟

 

خنداندن مردمی که این روزها لبخند را فراموش کرده اند، ارزشی در خور تحسین دارد و باید هنرمندان عزیز نسبت به زایش امید در دل مخاطبان ایرانی همت ببندند؛ ولی وقتی خنده به هر قیمتی جاری شود؛ مصداق خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است خواهد بود...

خنده تلخ من از گریه غم‌انگیزتر است

البته خنداندن مردمی که این روزها لبخند ساده را نیز فراموش کرده‌اند؛ ارزشی درخور تحسین است و باید هنرمندان فعال در این عرصه بتوانند بارقه‌های امید را دل مخاطبان روشن نگاه دارند، اما وقتی خندیدن به هر قیمتی باشد، مصداق آن این جمله است؛ «خنده تلخ من از گریه غم‌انگیزتر است.»

مروری بر مؤلفه‌های طنز

باید به سازندگان پایتخت پیشنهاد کرد که مؤلفه‌های طنازانه را دوباره مرور کنند. در واقع اشاره‌های نخ‌نما به موضوعاتی چون استفاده از تریاک فقط سبب عادی‌سازی این مقوله در اذهان عمومی است و کمکی به رفع این معضل نمی‌کند. 

همچنین، ظرفیت لهجه شیرین مازنی و دیالوگ‌های طنزی که می‌تواند در این زبان به زیبایی بیان شود، بیش از تکه‌کلام‌های بی‌مفهوم مانند «من دیگه رد دادم» می‌تواند در متن به‌کار رود. 

فاکتورهای شبکه ملی

نوروز امسال همه چیز در صدا‌وسیما دست به دست هم داده است تا مخاطب را برای یک سال در بهت فرو برد. از مضمون سریال که بگذریم آگهی بازرگانی پیش و پس از سریال نیز درخور توجه‌اند؛ در حالی که کادر درمانی و پزشکی کشور در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا‌ هستند، رسانه ملی در حال پخش آگهی تخفیف فرش برای کادر درمان و تشویق برای خرید آن است. این سهل‌انگاری در پخش برنامه‌های شبکه‌ یک سیما به عنوان شبکه ملی امری است که به سادگی نباید از آن گذر کرد. وظایف رسانه ملی، آن هم در شبکه‌ای که انتظار می‌رود فاخر و در شأن همه ایرانیان باشد، کاملاً مشخص است. باید گوشزد کرد که اگر قرار نیست دانشگاه باشید، اما حداقل مهمان ناخوانده هم نباشید. 

البته شاید باید امیدوار بود که قسمت‌های پخش شده پایتخت نقدی بر زوال فرهنگ است نه دامن‌زننده به آن و همه این کنش‌ها و واکنش‌ها سناریویی از پیش تعیین شده است برای هدفی مبارک و امیدواریم پایانی خوش در این سریال رقم بخورد.

مینا حیدری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ - ۲۱:۴۵
8
11
میشه بفرمایید از کجا فهمیدید شخصیتهای این سریال دیگه محبوب نیستن؟ والا ما با هر کی حرف زدیم اتفاقا این سری رو خیلی دوست داشته، بهتره ذهنیت و علاقه خودتون رو به همه تعمیم ندین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۱۵:۳۶
اکثر خانواده ها با محتوای این سریال مخالف هستن که باعث هنجار شکنی و تخریب خانواده ها است
ناشناس
| United States of America |
۱۳۹۹/۰۱/۱۱ - ۰۲:۲۱
شما از کجا آمار اکثر خانواده ها رو در آوردی؟
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ - ۲۲:۱۴
4
6
سلام جدا ابراز تاسف می کنم از آنچه که به مناسک حج اهانت شد.باید پاسخگو باشند.رفتار زشت و زننده بازیکنان در جمع خانوادگی .شکسته شدن حرمتها و...واقعا متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ - ۲۳:۳۸
4
8
به این مناسک عظیم توهین کردند فقط به خاطر اینکه بخندن
ساره
|
Germany
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۰۱:۰۸
4
5
الان بچه سه ساله من راه مبره میگه رد دادم.. خب پس چی ببینن بچه ها
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۱۵:۳۴
هومن حاجی عبداللهی در نقش رحمت پشت موتور با ارسطو جمله ای رو گفت:
که با توجه به تماشای خیلی از کودکان و حتی خانواده ها از مجموعه پایتخت، باز خورد غیر اخلاقی و غیر فرهنگی داشت؛ رحمت به ارسطو گفت:
"پولامو جم کردم بتونم حداقل یه مسکن مهری بگیرم؛
تا بتونم با فهیمه برم زیر ی سقف، و آنقدر با هم «بلولیم» تا یه بچه ای بدنیا بیاد".
آیا این جملات سخیف برای گوش کودکان و بچه شما حساس نیست آیا فردا بچه شما بپرسد بریم با هم بلولیم یعنی چه؟ چه جوابی برایش دارید؟ بهتر است خارج از طنز بودن با دقت به محتوا توجه کرد
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۱۵:۳۱
3
5
جای تاسف است در ایام شعبان و رجب برای خندان مردم با مقدسات و اعتقاداتشان بازی می کنند و یک عده از مردم هم که طرفدار سریال هستند دقیق به محتوای متمسخر شده دقت ندارند و بعد وقتی به برخی می گوییم و با دقت توجه می کنند آن موافقین هم تازه پی به توهین به مقدسات می برند جای تقدیر دارد که تنها خبرگزاری قرآنی حامی حج ابراهیمی و مقدسات ناب قرآنی باشد و به صورت یک پرونده ویژه به این موضوع بپردازد و مصاحبه های مشروحی با اهل علم و موافق و مخالف بگیرد خصوصا در ایامی که مساجد بسته شده و باید خانه های خود را مساجد و عبادت کنیم چرا رسانه ملی شبکه اش را مسجد و معنویت نکرده است و جز رقص و مسابقه و خشونت و توهین به مقدسات چیزی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۱۷:۰۸
3
5
خوشحالم که حداقل یک رسانه به این موضوع پرداخت. کی اینقدر بی ادب شدیم
هدف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۱۸:۱۹
4
4
سلام
مشکل ما اینه که این دوره زمونه هرکی تربیون میدن دستش فک میکنه عقل کله و از همه چیز میتونه حرف بزنه. تا الان چندتا کار طنز کردید یا چقدر از طنز بلدید که این کارها رو ضد فرهنگ میدونید ؟ چرا فقط شما دنبال محتوا میگردید که فقط یک عده رو راضی کنه ؟ دو سال پیش چجوری همین طایفه پایتخت رو یه فیلم ارزشی معرفی کردند ؟!؟! شما باید اولا نظر عامه مردم رو جویا شید ، دوما کل فیلم رو کامل تا قسمت آخر قضاوت کنید و سوما 4 تا آدم طنزپرداز مطرح هم تو جمعتون باشه.
همین نقدهای بی جای شما مردم رو پای ماهواره نشونده
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۱۷:۵۵
بزرگوار شاد کردن مردم به چه قیمتی در این شرایط بحرانی و بلای ویروس کرونا آیا امام زمان عج راضی هست به اسم شاد کردن مردم با اعتقادات و مقدسات شیعی بازی کرد به نظر شما جسارت به اعتقادات شیعه و مسائل انحرافی اخلاقی کاری ضد اخلاقی در این سریال نیست! آیا نباید به محتوا دقت نمود که به خاطر خنده چند لحظه ای چه چیزی به خور فرزندانمان می دهند آیا نمی توانستند برای این شادی این حرم را حفظ کنند
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۱۹:۴۷
4
3
انگار صداوسیما بی درو پیکر شده که یه مشت ... به خودشون اجازه میدن مناسک حج مسخره بشه قسم ها مسخره بشه و احترام ها زیر پاگذاشته بشه و دوستی نامشروع قبحش بشکنه . مسئولین کجایید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۲۲:۴۹
کرونا وارد میدان شد و شیخان همه کیش
من و تو با رخ زرد عازم مشهد شده‌ایم

فیل ما یاد حرم کرد و شفا خواست ولی
مات آن اسب و سواری که نیامد شده‌ایم
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۰۹:۳۱
1
3
وقتی بی حرمتی ها، بد اخلاقی ها، پرخاشگری ها و دوستی های حرام را با حضور فرزند نوجوانان در این سریال مشاهده کردم از فرزندم شرم کردم و خجالت زده شدم که از تلویزیون جمهوری اسلامی چنین القائات کثیفی را در ذهن فرزندم ایجاد می کنند مسئولین هم در خواب غفلت راحت آرمیده اند در صورتی که شاید این خطر در چند قدمی خانواده خود آنها و فرزندان آنها باشد
تأسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۱۲:۳۴
3
9
سلام
اولا فیلم طنز فیلمه که عین واقعیت ها رو نشون بده تا آینه ما باشه ببینیم تو جامعه چه خبره
ایا الان تو خانواده های شما دوستی های نامشروع نیست ؟
دور و اطرافتون حج رفته ریاکار دغل باز نیست ؟
کوچکتر بزرگتری الان خوب رعایت میشه ؟
این فیلم ها رو نشون ندن که یه کم به خودتون بیاید دختر یا پسر شما از دوستی نامشروعش دست برمیداره یا نیست
الکی ظاهر جامعه رو تمیز نشون ندید این فیلم داره عین واقعیت های جامعه رو نشون میده تازه داره تلنگر میزنه میگه جامعه ما اینه
نتیجه تک بعدی کردن قرآن تو جامعه و فقط پرداختن به قرائت یعنی همین!
شما فقط فیلم های فانتزی دوس دارید جامعه رو درست نشون بده فیلمی که توش بچه احترام بزرگتر رو داره تو این زمونه فیلم آموزشیه نه طنز!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۰
قرار نیست که هر کار بدی توی خانواده ها بود فیلمشو نشون بدن
قراره کارهای زشت رو اصلاح کنند.
جهش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۱۲:۳۸
0
1
سلام
اولا فیلم طنز فیلمه که عین واقعیت ها رو نشون بده تا آینه ما باشه ببینیم تو جامعه چه خبره
ایا الان تو خانواده های شما دوستی های نامشروع نیست ؟
دور و اطرافتون حاج رفته ریاکار دغل باز نیست ؟
کوچکتر بزرگتری الان خوب رعایت میشه ؟
این فیلم ها رو نشون ندن که یه کم به خودتون بیاید دختر یا پسر شما از دوستی نامشروعش دست برمیداره یا نیست
الکی ظاهر جامعه رو تمیز نشون ندید این فیلم داره عین واقعیت های جامعه رو نشون میده تازه داره تلنگر میزنه میگه جامعه ما اینه
نتیجه تک بعدی کردن قرآن تو جامعه و فقط پرداختن به قرائت یعنی همین!
شما فقط فیلم های فانتزی دوس دارید جامعه رو درست نشون بده فیلمی که توش بچه احترام بزرگتر رو داره تو این زمونه فیلم آموزشیه نه طنز!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۷
0
1
شب گذشته در اقدامی زننده در سریال پایتخت کتاب به عنوان ابزاری برای جاسازی و فروش مواد مخدر معرفی شد تا برخورد صدا و سیما با این محصول فرهنگی بار دیگر وارد چالش تازه‌اش شود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۱۸:۲۹
0
2
سلام
پایتخت هم اتلاف وقتش زیاد شده و صحنه های بی محتوا و اضافه زیاد داره و هم خیلی مکالماتش زشت و بی ادبانه شده.
اینطوری باشه که طنز زیاد پیدا میشه.
در جواب تاسف بی دین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۴ - ۰۸:۵۸
0
2
پایتخت هم اتلاف وقتش زیاد شده و صحنه های بی محتوا و اضافه زیاد داره و هم خیلی مکالماتش زشت و بی ادبانه شده.
اینطوری باشه که طنز زیاد پیدا میشه.
captcha