علی‌اکبر(ع)؛ جوانی که «شبیه‌ترین مردم به رسول‌الله(ص)» بود
کد خبر: 3889297
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰

علی‌اکبر(ع)؛ جوانی که «شبیه‌ترین مردم به رسول‌الله(ص)» بود

مدرس حوزه علمیه سراوان گفت: برای پی بردن به شخصیت علی‌اکبر(ع)، کافی است به این فرموده سیدالشهدا(ع) دقت کنیم که فرمودند او شبیه‌ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله(ص) است؛ پیغمبری که اخلاقش حتی در نگاه خدا نیز بزرگ است و دارای خُلُق عظيم است.

خدیجه دهواری، مدرس حوزه علمیه سراوان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: یکی از ویژگی‌های ماه شعبان این است که هیچکدام از اهل بیت(ع) در آن به شهادت نرسیده‌اند؛ از ماه‌های شاد ما است و ولادت اهل بیت(ع) در آن زیاد است، مانند ولادت اباعبدالله(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت ولی‌عصر(عج) و همچنین ولادت دو یاور بزرگ اهل بیت، حضرت اباالفضل و علی‌اکبر.

وی ضمن تبریک ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) بیان کرد: در تاریخ اطلاعات چندانی در مورد ایشان وجود ندارد، اما آنچه در اسناد تاریخی بیشتر متواتر است، این است که در قیام عاشورا 28 سال سن داشت و با وجود سن کم، یک بازوی توانمند امام حسین(ع) محسوب می‌شد.

مدرس حوزه علمیه سراوان افزود: حضرت علی اکبر(ع) در همان سنین جوانی چنان تدبیر و صلاحیتی داشت که در تاریخ نقل شده روزی یکی از حاکمان اموی از اطرافیان خود پرسید که فکر می‌کنید بعد از علی(ع) چه کسی صلاحیت حکومت و خلافت دارد؟ بعد خود او گفت به نظر من، علی اکبر(ع) این صلاحیت را دارد.

وی اظهار کرد: برای اینکه به شخصیت این نوه بزرگوار پیغمبر(ص) پی ببریم، کافی است به همین فرموده سیدالشهدا(ع) توجه کنیم که فرمودند علی‌اکبر(ع) شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) است و هر وقت مشتاق دیدن رسول خدا(ص) می‌شدیم به او نگاه می‌کردیم.

دهواری ادامه داد: امام حسین(ع) در کربلا هنگامی که علی اکبر را به میدان می‌فرستاد، به لشگریان خطاب کرد: ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می‌فرستم، که شبیه‌ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله(ص) است؛ «أشبه الناس خَلقاً، خُلقاً و منطقاً برسول اللّه»، یعنی از لحاظ چهره ظاهری، اخلاق و نحوه صحبت کردن، بیشترین شباهت را به پیغمبر(ص) دارد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که خداوند، رسول‌الله(ص) را دارای خُلق عظیم معرفی کرده است، «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ»؛ بطوری که روزی شخصی از امیرالمؤمنین(ع) خواست که سجایای اخلاقی پیغمبر را برایش توضیح دهند، ایشان فرمود «تو می‌توانی نعمت‌های خدا را بشماری؟» یعنی همان‌طور که نعمت‌های الهی غیرقابل شمارش است، سجایای اخلاقی پیغمبر نیز قابل شمارش نیست؛ با چنین اوصافی می‌توان دریافت که خلق و خوی حضرت علی‌اکبر که اشبه الناس برسول الله هستند، چگونه بوده است.

این مدرس حوزه بیان کرد: شیوه تربیت و هدایت اهل بیت(ع) این‌گونه بود که نه صرفاً با زبان، بلکه با عمل مردم را به راه حق دعوت می‌کردند؛ عمل ایشان به گونه‌ای بوده است که حتی دشمن را به تعریف و تمجید وادار می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید فرصت‌های ماه شعبان را از دست بدهیم، گفت: ماه شعبان، ماه عزیزی است، نباید از آن غفلت کرد؛ این‌طور نیست که فقط شب قدر را تا صبح عبادت کنیم، شب قدر فقط شب نتیجه است؛ باید از همین شب‌های شعبان شروع کنیم به استغفار کردن و ارتباط خود با خدا را اصلاح کنیم.

دهواری اظهار کرد: برای نزدیک شدن به خدا، راهی جز راه اهل بیت(ع) وجود ندارد؛ کسی که برای اهل بیت(ع) مخلص است، عقایدش، رفتارش و اخلاقش بوی آن بزرگواران را می‌دهد. باید قدم به قدم، سعی کنیم نزدیک‌تر شویم.

انتهای پیام
captcha