جهل و تکبر مایه هلاکت انسان است
کد خبر: 3899967
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

جهل و تکبر مایه هلاکت انسان است

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: جهل و نادانی، غرور و تکبر صفاتی ناپسند است که مایه هلاکت انسان می‌شود؛ وقتی انسان این‌گونه باشد، هیچگاه نمی‌تواند حق را بپذیرد؛ بنابراین به مقابله با آن برمی‌خیزد و خود را گرفتار عذاب الهی می‌کند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان صبح امروز، 30 اردیبهشت‌ماه در جلسه تفسیر قرآن مسجد مکی این شهر، گفت: سوره مبارکه هود از سوره‌های مکی قرآن است که به اواخر دوران رسول‌الله(ص) در مکه، پیش از هجرت، مربوط می‌شود و وجود داستان حضرت هود، پیامبر قوم عاد، دلیل نام‌گذاری این سوره به نام «هود» است.

وی ادامه داد: رسول اکرم(ص) می‌فرمایند «من را سوره هود پیر کرده است». الله تعالی در این سوره، شش قوم تاریخی و معروف دنیا را تذکره کرده است. خداوند متعال نزد این قوم‌ها پیامبرهای بزرگی همچون حضرت نوح، ابراهیم، هود، صالح، شعیب و لوط (علیهم‌السلام) را فرستاد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: متأسفانه این اقوام گرفتار تکبر، غرور و جهل شدند و دعوت و سخنان انبیاء را نپذیرفتند و با آنان به مقابله برخاستند؛ لذا الله تعالی آن‌ها را به عذاب گرفتار کرد و از بین برد.

وی بیان کرد: جهل و نادانی، غرور و تکبر صفاتی ناپسند است که مایه هلاکت انسان می‌شود؛ وقتی انسان این‌گونه باشد، هیچگاه نمی‌تواند حق را بپذیرد؛ بنابراین به مقابله با آن برمی‌خیزد و خود را گرفتار عذاب الهی می‌کند.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: تاریخ نشان می‌دهد که هر قومی سر به تکبر برداشت، سرکشی کرد و در مقابل شریعت و قوانین الهی به مقابله برخاست، هلاک شد و از بین رفت؛ چرا که قوانین الهی مطابق با فطرت است و مخالفت با آن، نتیجه‌ای جز پشیمانی و گرفتاری ندارد.

وی گفت: افرادی که در مسیر شیطان و هواهای نفسانی قرار گرفته‌اند، راه و مسیر بدی را انتخاب کرده‌اند. هیچ ملتی با گناه و پیروی کردن از خطوات شیطان، به جایی نخواهد رسید؛ نافرمانی خدا در این دنیا سبب پریشانی و در آن دنیا موجب پشیمانی می‌شود.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان به لزوم بهره‌مندی از برکات ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: ماه رمضان، انسان‌ها را می‌سازد و به خدا وابسته، متکی و دلداده می‌کند. ماه رمضان آمده تا ما را بسازد و تزکیه و اصلاح کند. در این ماه تلاش کنیم سرتاپا گوش باشیم و قرآن عظیم‌الشأن را بشنویم و مسیر صحیح و درستی را برای خود انتخاب کنیم.

وی بیان کرد: در دهه پایانی رمضان قرار داریم، سعی کنیم این روزها و شب‌های پایانی را قدر بدانیم و بجای تلف کردن آن، به ذکر، تلاوت قرآن و استغفار مشغول شویم. در راه الله تعالی انفاق کنیم و از تمام خوبی‌ها و نیکی‌ها برای خود توشه و اندوخته‌ای برداریم.

مولوی عبدالحمید گفت: در ماه مبارک رمضان، هر چه از مال دنیا به دست رسول اکرم(ص) می‌رسید، آن را در راه خدا خرج می‌کردند. با انفاق در راه الله، خداوند متعال بلاها، آفات و مصائب را از جامعه ما دفع می‌کند و در مال و سرمایه ما می‌افزاید. سعی کنیم بخشی از مال و سرمایه خود را برای آخرت ذخیره کنیم تا در آن دنیا، دستان ما خالی نباشد.

انتهای پیام
captcha