فضای معنوی ماه رمضان موجب تغییر رفتارها می‌شود
کد خبر: 3900245
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

فضای معنوی ماه رمضان موجب تغییر رفتارها می‌شود

روانشناس و مدرس دانشگاه زاهدان گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان جرایم و بزهکاری‌ها و همچنین خشونت‌های خانگی و خیابانی در ماه رمضان به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد؛ چراکه محیط و فضای معنوی این ماه، منجر به تغییر واکنش‌ها و رفتارهای افراد می‌شود.

پروانه محمدپور، روانشناس و مدرس دانشگاه زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: آمارها نشان می‌دهد که هر ساله با فرارسیدن ماه رمضان، میزان جرایم و بزهکاری‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند که ریشه آن را باید در فضای معنوی این ماه جستجو کرد.

وی ادامه داد: در روایات آمده که در ماه مبارک، دست شیاطین در غل و زنجیر است و به نظر می‌رسد علت آن، همین فضای معنوی این ماه باشد؛ در این ماه انسان‌ها بیشتر به سمت معنویات می‌روند و کنترل آنان بر نفس بیشتر می‌شود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: بر اساس آمارهایی که نهادهای مربوطه ارائه می‌دهند، در این ماه، جرایمی مانند شرب خمر، آزارهای خیابانی، سرقت و تجاوز کاهش چشمگیری پیدا می‌کند؛ چرا که اصولاً محیط و فضای حاکم بر جامعه روی میزان ارتکاب جرم تأثیرگذار است.

وی گفت: در ماه محرم می‌بینیم که یک فضای معنوی خاصی بر جامعه حاکم می‌شود و افرادی که معمولاً در سایر ایام سال، گرایش مذهبی از خود نشان نمی‌دهند، در این ماه واکنش‌ها و رفتارهای کاملاً متفاوتی دارند.

محمدپور اظهار کرد: در واقع در ماه‌هایی مانند رمضان و محرم، وجدان آسیب‌پذیر افراد کج‌رو تقویت شده و تأثیر انکارناپذیری روی میزان کنترل درونی و عدم ارتکاب رفتارهای خلاف دارد؛ این افراد بر خود لازم می‌دانند که به احترام این ایام، حداقل مدتی دست از خلاف بکشند.

وی افزود: آثار روانی این ماه مبارک، روی افراد روزه‌دار به مراتب بیشتر است، بطوری که مشاهده می‌شود در این ایام، پرخاشگری، خشونت‌های خانگی، افسردگی و برخی دیگر از رفتارهای ناهنجار و ناراحتی‌های روانی کاهش پیدا می‌کند.

این روانشناس اضافه کرد: روزه‌داری نوعی تمرین صبر، مقاومت، تسلط بر نفس و خویشتنداری است؛ کسی که در هوای گرم، تشنگی و گرسنگی را تحمل می‌کند، سعی می‌کند با بدرفتاری و بداخلاقی، روزه خود را بی‌اجر نکند.

وی گفت: به‌عنوان مثال اگر در سایر ایام سال، با شنیدن غرولندهای همسایه یا همکار، فرد فوراً عصبانی می‌شد و پرخاش می‌کرد، در این ایام سعی می‌کند بیشتر روی رفتارهای خود کنترل داشته باشد و گذشت کند.

محمدپور افزود: در موارد بسیاری مشاهده شده، خانواده‌هایی که مدت‌ها قطع رابطه کرده بودند، در این ماه آشتی کرده‌اند؛ یا همسایه‌هایی که همیشه با هم اختلاف داشته‌اند، در ماه مبارک نذری می‌پزند و به خانه همدیگر می‌برند؛ در این ایام تمایل افراد به کمک کردن و دستگیری از نیازمندان افزایش می‌یابد؛ همه این‌ها نشان می‌دهد فضا و محیط، روی رفتار انسان‌ها تأثیر می‌گذارد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی می‌توانند از ظرفیت ماه مبارک رمضان و ماه‌ محرم، در ترویج ارزش‌ها، هنجارها و تقبیح زشتی‌ها نهایت بهره را ببرند و سعی کنند آثار این ماه‌ها را به سایر ماه‌های سال نیز انتقال دهند.

انتهای پیام
captcha