مؤسسه دارالاکرام؛ خیریه‌ای برای کمک به کودکان بازمانده از تحصیل
کد خبر: 3901300
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

مؤسسه دارالاکرام؛ خیریه‌ای برای کمک به کودکان بازمانده از تحصیل

مؤسسه «دارالاکرام حضرت ابوالفضل عباس(ع)» یک مؤسسه خیریه و عام‌المنفعه است که در سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت از تحصیل دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل و پیشگیری از افزایش روند ترک تحصیل کودکانی تشکیل شد که به دلیل پدیده فقر از تحصیل باز مانده، وارد بازار کار شده و از «دانش‌آموز» به «کودک کار» تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، اگرچه آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل استان وجود ندارد، اما آمارهای تقریبی نشان می‌دهد که سیستان‌وبلوچستان رکورددار بازماندگان از تحصیل کشور است.

هر ساله هزاران کودک سیستان‌وبلوچستانی به دلایل مختلف، از جمله فقر مطلق، از دست دادن پدر و یا ساختارهای غلط فرهنگی و اجتماعی از قطار تحصیل بازمی‌مانند؛ پسران به کارهای سخت فیزیکی مشغول می‌شوند و دختران مجبورند در سن 9 سالگی، به خانه بخت بروند.

محرومیت‌های عمقی، تاریخی و جدی در شاخص‌های اساسی زندگی و صد البته ساختارهای فرهنگی و سنتی دست به دست هم داده‌اند تا سیستان و بلوچستان پایین‌ترین شاخص‌های آموزشی را در بین 31 استان کشور داشته باشد و میزبان بالاترین نرخ بازماندگان از تحصیل ایران باشد.

مؤسسه «دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس(ع)» یک مؤسسه خیریه و عام‌المنفعه است که در سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت از تحصیل دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل و پیشگیری از افزایش روند ترک تحصیل کودکانی تشکیل شد که به دلیل پدیده نامیمون فقر از تحصیل باز مانده، وارد بازار کار شده و از «دانش‌آموز» به «کودک کار» تبدیل شده‌اند.

محمد ابراهیم‌خانی، مدیر روابط عمومی مؤسسه خیریه دارالاکرام در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این مؤسسه دارای مجوز از وزارت کشور بوده و 19 سال است که در سطح کشور فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: تاکنون کمک‌های این مؤسسه به کودکان بازمانده از تحصیل استان سیستان‌وبلوچستان از طریق فضای مجازی و همیاران ما صورت می‌گرفته، اما از امروز، شعبه زاهدان ما افتتاح خواهد شد و به صورت رسمی آماده کمک‌رسانی به کودکان محروم اما مستعد این استان هستیم.

مدیر روابط عمومی مؤسسه خیریه دارالاکرام بیان کرد: این مؤسسه توسط سید اسماعیل جلیلیان و خانم امام که از سن 18 سالگی تا امروز که 96 ساله هستند، همواره در کارهای خیریه مشارکت داشته‌اند، با هدف کمک به تحصیل و ارتقاء سلامت جسمانی و روانی کودکان و نوجوانان محروم تأسیس شد.

مؤسسه دارالاکرام، خیریه‌ای برای کمک به کودکان بازمانده از تحصیل

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان محروم و بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل در سطح کشور و به‌خصوص استان سیستان و بلوچستان وجود دارند که نه به دلیل سهل انگاری و کم داشتن بهره هوشی، بلکه به دلیل ناتوانی و کمبود مالی به ناچار و با وجود استعداد و انگیزه فراوان دست از تحصیل و در حقیقت آرزوها و آینده خود کشیده‌اند که عواقب فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد.

ابراهیم‌خانی اظهار کرد: در کنار بورسیه تحصیلی دانش‌آموزان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، فرهنگی، هنری و همچنین مشاوره و اشتغال‌زایی نیز مدنظر ما قرار دارد، بطوری که ارزش ریالی این خدمات در ماه، مبلغ 850 هزار تومان به ازای هر دانش‌آموز است.

وی گفت: سامانه آنلاین «به مهربانی» به نشانی bemehrbani.com راه اندازی شده است که هموطنان ما در سرتاسر کشور می‌توانند جهت معرفی کودکان و نوجوانان نیازمند و یا مشارکت در این امر خداپسندانه مراجعه کنند.

مدیر روابط عمومی مؤسسه خیریه دارالاکرام افزود: این مؤسسه هیچ مرز و محدودیت مذهبی و قومی نمی‌شناسد و هر کودکی که در ایران متولد شده باشد، با هر قومیت و مذهبی، تحت حمایت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در استان‌های کمتر برخوردار، خیران زیادی ورود کرده و کمک می‌کنند، اما متأسفانه این کمک‌ها موردی است و محدود به خورد و خوراک روزانه یا نهایتا شش ماهه افراد می‌شود، در حالی که باید تداوم داشته باشد. هدف ما حمایت از کودکان و نوجوانان است برای آن‌که آینده‌ای بهتر برای خود و شهر یا روستای محل زندگی خود رقم بزنند.

ابراهیم‌خانی اظهار کرد: ما می‌خواهیم یک شهروند خوب تربیت کنیم و از این‌رو، افراد را تا پایان تحصیلات، حمایت می‌کنیم. حتی در کنار آن، آموزش‌های فنی نیز ارائه می‌شود تا اگر بعد از دیپلم، تمایل به ادامه تحصیل نداشت، توانایی و مهارت کافی برای اشتغال و کسب درآمد را پیدا کرده باشد.

وی افزود: از زمان تأسیس مؤسسه تاکنون بیش از 5 هزار کودک را از پیش‌دبستانی تا دانشگاه مورد حمایت قرار دادیم و در حال حاضر نیز سه هزار و 400 دانش‌آموز تحت حمایت این مؤسسه قرار دارند.

مدیر روابط عمومی مؤسسه خیریه دارالاکرام اضافه کرد: شعبه زاهدان این مؤسسه، ساعت 18 امروز، سه‌شنبه 6 خردادماه، در خیابان امام خمینی 46، روبروی رضویه خراسانی‌های مقیم زاهدان افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام
captcha