وضعیت کرونا در سیستان‌وبلوچستان نگران‌کننده است
کد خبر: 3901877
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

وضعیت کرونا در سیستان‌وبلوچستان نگران‌کننده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: روند شیوع کرونا در استان، شیب تندتری پیدا کرده و وضعیت بسیار نگران‌کننده است، بطوری که بسیاری از شهرهای استان که قبلا سفید یا زرد اعلام شده بود، هم‌اکنون در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

محمد هاشمی‌شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: روند شیوع کرونا در استان، شیب تندتری پیدا کرده و وضعیت بسیار نگران‌کننده است، بطوری که بسیاری از شهرهای استان که قبلا سفید یا زرد اعلام شده بود، هم‌اکنون در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به افزایش قابل ملاحظه موارد مثبت آزمایشگاهی کرونا در چند روز اخیر، ادامه داد: روزانه بین 50 تا 70 بیمار کرونایی جدید اضافه می‌شوند که دلیل آن عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ازدحام جمعیت در خیابان‌ها و اماکن پر تردد و بی‌توجهی به طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: با توجه به دوره نهفتگی بیماری، علت اصلی این افزایش‌ها توجه نکردن به دستورالعمل‌های بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی در ۱۰ تا ۱۴ روز گذشته است و طبیعتا نتیجه اقداماتی که اکنون انجام می‌شود نیز در ۱۰ تا ۱۴ روز آینده مشخص خواهد شد.

وی افزود: الگوی ابتلاء نیز از سمت شهرستان‌های شمالی و مرکزی به مناطق جنوبی‌تر کشیده شده و شهر زاهدان به عنوان یک کانون جمعیتی همچنان بیشترین موارد مثبت، بستری و فوت را دارد.

هاشمی‌شهری با اشاره به اینکه سیر افزایشی بیماری نشان دهنده عدم رعایت اصول بهداشتی است، بیان کرد: برخی از هم استانی‌های عزیز با صیانت نکردن از سلامت خود و همنوعان‌شان این استان را به نقطه قرمز و فوق بحران نزدیک می‌کنند که باید تدابیر لازم برای کنترل این رفتارها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در حالی که تصور می‌شد با شروع فصل گرما، وضعیت کرونا بهبود یابد، این‌گونه نشد و روند ابتلا به کووید 19 در استان همچنان سیر صعودی دارد؛ در روزهای آغازین شیوع این بیماری، به دلیل رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن، وضعیت استان خوب بود، اما در حال حاضر به هیچ وجه مطلوب نیست.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر شمار مبتلایان به کرونا در سطح استان به یک‌هزار و 896 مورد رسیده که از این تعداد، 60 درصد آن یعنی یک‌هزار و 154 نفر در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هستند.

وی گفت: تعداد موارد مثبت آزمایشگاهی کرونا در شهرستان‌های شمالی استان که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل است، 360 نفر و در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز 382 نفر گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: از ابتدای شیوع همه گیری کرونا تاکنون سه هزار و 254 بیمار با علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که متاسفانه در این مدت 347 نفر از بیماران حاد تنفسی نیز فوت کرده‌اند؛ از مجموع موارد فوتی آزمایش کرونای 102 مورد مثبت، 155 مورد منفی و 90 مورد نیز مشکوک بوده است.

انتهای پیام
captcha