توسعه زاهدان متناسب با رشد جمعیت آن نیست
کد خبر: 3907712
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹

توسعه زاهدان متناسب با رشد جمعیت آن نیست

شهردار زاهدان گفت: متوسط رشد جمعیت در کشور، طی ۴۰ سال اخیر، ۲.۵ برابر بوده، در حالی که جمعیت زاهدان در این مدت، بیش از ۶ برابر رشد داشته است؛ با این‌حال، توسعه شهر متناسب با رشد جمعیت آن نیست و در بخش‌های مختلف، ناهمگونی وجود دارد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، عبدالقادر پربار، شهردار زاهدان روز گذشته، دوشنبه، 9 تیرماه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه گفت: قرن بیستم را قرن اطلاعات و ارتباطات نامیده بودند، اما قرن 21، عصری است که کیفیت تجهیزات و دامنه ارتباطات بسیار گسترده شد، فناوری به کمک بشر آمد و عصری است که نمی‌توان قدرت بی‌چون‌ و چرای اطلاعات و ارتباطات را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: شهرداری یک نهاد عمومی است، یعنی دولتی نیست که با بودجه حاصل از فروش نفت، بتواند کاری انجام دهد، بلکه درآمد آن وابسته به عوارضی است که مردم پرداخت می‌کنند؛ بنابراین بدون مشارکت مردم، هیچ کاری از پیش نمی‌رود.

شهردار زاهدان بیان کرد: هر یک از ما، علاوه بر وظایفی که درون خانواده بر عهده داریم، یک سری وظایف اجتماعی و شهروندی نیز داریم که اگر به‌درستی به این وظایف خود عمل کنیم، جامعه‌ای توسعه یافته‌تر و محیطی بهتر خواهیم داشت.

وی افزود: فعالان اجتماعی از جمله اصحاب رسانه، رسالت سنگین‌تری به نام آگاهی‌بخشی نیز بر عهده دارند؛ رسانه‌ها می‌توانند از طریق معرفی شهرداری به مردم، تشویق آنان به پرداخت عوارض شهرنشینی و اهمیت همکاری آنان با مسئولان، ما را در ارائه خدمات بیشتر و باکیفیت‌تر یاری کنند.

پربار اظهار کرد: زاهدان شهر بزرگی است. متوسط رشد جمعیت در کشور، طی 40 سال اخیر، 2.5 برابر بوده، در حالی که جمعیت زاهدان در این مدت، بیش از 6 برابر رشد داشته است؛ با این‌حال، توسعه شهر متناسب با رشد جمعیت آن نیست و در بخش‌های مختلف، ناهمگونی و ناهماهنگی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در هر شهری که مشارکت مردم پایین باشد، ارائه خدمات نیز نامطلوب خواهد بود؛ اگر مردم عوارض محل سکونت، عوارض عمران شهری، کسب‌وکار و ماشین را به‌طور مرتب پرداخت کنند، شهرداری نیز در تأمین درآمد به مشکل برنمی‌خورد و می‌تواند پروژه‌های بزرگ را با خیال آسوده اجرا کند.

این مقام مسئول گفت: وضعیت معابر شهر مطلوب نیست، سرانه فضای سبز ما پایین است، خیابان‌ها به دلیل حفاری‌های مختلف وضع خوبی ندارند، اما برای رفع همه این مشکلات، نیاز به تأمین اعتبار داریم. با این‌حال اقدامات خوبی صورت گرفته، به طوری که 150 پروژه در حال اجراست و زاهدان تبدیل به یک کارگاه بزرگ شده است.

وی افزود: اولویت اصلی ما بهسازی معابر است. سال گذشته 2 میلیون مترمربع آسفالت داشتیم، امسال این رقم دو برابر شده و به 4 میلیون مترمربع رسیده است؛ اگر با همین منوال جلو برویم و هر سال سطح آسفالت را دو برابر کنیم، این اطمینان را می‌دهیم که تا سه سال دیگر، کل معابر شهر آسفالت باشد.

شهردار زاهدان با اشاره به اینکه ۶ کارخانه بزرگ آسفالت به‌صورت همزمان قیر مورد نیاز این شهر را تأمین می‌کنند، ادامه داد: کل ظرفیت حوزه آسفالت سیستان و بلوچستان در حال استفاده است.

وی اظهار کرد: همچنین ۱۳۰ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی در سال جدید خریداری شده و به‌زودی وارد چرخه خدمات شهری زاهدان خواهد شد که این امر باعث ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به مردم می‌شود.

پربار با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز شهر زاهدان پایین است، گفت: طی چند سال اخیر رشد مناسبی در حوزه فضای سبز داشته‌ایم اما نیازمند کمک و همیاری مردم در این بخش هستیم. امیدواریم با تحقق شعار «هر خانه، یک درخت» مردم، ما را در این امر یاری کنند.

انتهای پیام
captcha