منصور تاجری، رئیس جهاددانشگاهی سیستانوبلوچستان در گفتوگو با ایکنا، گفت: جهاد دانشگاهی که خود محصول نوآوری امام راحل در تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی است، هر دستاوردی که تاکنون داشته را با تکیه بر نوآوری جهادگرانش به دست آورده است.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی سیستانوبلوچستان نیز در طول حيات ٤٠ سالهاش مأموريتهای متنوعی را تجربه كرده و در هر مقطعی متناسب با نياز دانشگاههای آن زمان نوآوری و خلاقيت داشته است.
رئیس جهاددانشگاهی استان بیان کرد: اين نهاد علمی و انقلابی بر اساس ماهيت ذاتی و اساسنامهای خود، نهادی نوآور است؛ چرا كه مجموعهای پر ظرفيت بوده كه جهادگرانش فرزند ضرورت هستند و هرگاه در جامعه احساس نياز جديدی شده، متناسب با شرايط جامعه انعطاف در وظايف و مأموريتهايش را شاهديم.
وی افزود: از زمانی كه در اعزام دانشجويان به جبهههای نبرد ايفای نقش میكرديم، تا زمانی كه فعاليتهای متكثر فرهنگی را برای جامعه دانشگاهی متناسب با سليقهها و ذائقههای گوناگون آنان انجام میداديم، تا زمانی كه به تحقیقات و اشتغال فارغالتحصيلان دانشگاهی میانديشيديم و تا مقطعی كه به تجاریسازی علم روی آورديم، همه اينها از اين نهاد، سازمانی نوآور، ايدهپرداز، خلاق، زنده و بالنده ساخته است كه از درون آن سه دستاورد شاخص در حوزه نرمافزاری چون پرورش مديران انقلابی نظام، الگوسازی و انجام كارهای سخت با كمترين هزينه را میشود نام برد.
تاجری به تأثيرگذاری اين نهاد در طول چهل سال گذشته در سطح كشور و استان پرداخت و اظهار كرد: اصولاً نهادهای انقلابی بر اساس مقتضای زمانه بهوجود میآيند، اما پس از مدتی در ساير سازمانها هضم، حل، منحل و يا ادغام میشوند، در حالی که اين امر در مورد اين نهاد اتفاق نيفتاده و جهاددانشگاهی پس از گذشت ٤٠ سال كه به فرموده رهبری معظم انقلاب از نهالی نورس و اميدبخش به درختی تناور و ثمربخش تبديل شده، هر روز فعالتر از گذشته است و اگر اينگونه نبود اينک در آستانه چهل سالگی تشكيلش، توسط رهبری انقلاب مصداق عينی جوشش درونی كشور تلقی نمیشد.
وی افزود: تأثيرگذاری اين نهاد در استان نيز به گونهای است كه ما بارها در جلسات و محافل رسمی به مقامات عاليه استان اعلام كردهايم كه هر پروژهای را که سازمانی انجام نمیدهد يا نمیتواند انجام دهد، به ما محول كنيد، ما توانمندی انجام كارهای سخت و بر زمين مانده استان را داريم، كما اينكه در اين زمينه به دفعات به استان كمک كرده و نقش تاثير گذارمان را ايفا کردهایم.
رئیس جهاددانشگاهی استان اضافه کرد: در بحث جهش توليد كه امسال مزين به اين نامگذاری است، جهاددانشگاهی بحمدالله در حوزه توليدات اقتصاد دانشبنيان به نيكويی فعال است، اما به نظر اين نهاد فراتر از پرداختن به مقوله اقتصاد، اين نامگذاری را منحصر به جهش توليد اقتصادی نمیداند، بلكه با رويكرد وسيعتر بدان نگريسته و آن «جهش توليد علم» است كه از طريق سازمان تجاری سازی و مراكز نوآوری و خلاقيت و پژوهشهای كاربردی و انبوه سازی توليدات علمی دانشگاهيان، علم را تبديل به محصول و آن را تبديل به ثروت کرده و میبينيم كه بدينوسيله در موقعيت تحريمهای ناجوانمردانه در حد بضاعت خود به كمک نظام آمده و كارهای بزرگي را به سرانجام رسانده است.
وی گفت: در سيستان و بلوچستان نيز ما در حد وسع خود در اين حوزه فعاليم و طرحهايی را در جهت محقق سازی جهش توليد به كارگروه مربوطه در سازمان مديريت و برنامه ريزی استان عرضه كردهايم و در اين بخش دو طرح مصوب راه اندازی دهكده گياهان دارويی و همچنين ايستگاه تحقيقاتی و فرآوری شتر كه در راستای مزيتهای بومی استان است، را داريم.
تاجری بیان کرد: جهش يعنی شتاب، فلذا ايجاد مراكز شتابدهی كسب و كارهای نوين، نسخه شفا بخش بيكاری و راهكار جهش توليد در اين استان است كه با هماهنگیهای انجام شده در حال ورود به اين حوزه هستيم.
وی در خصوص برنامههای اين نهاد در استان در شروع دهه پنجم جهاددانشگاهی اظهار کرد: در كنار استمرار فعاليتهای شاخص قابل انجام در حوزههای فرهنگ، آموزش، پژوهش و تجاریسازی، دو طرح بزرگ توسعه محور شرق و توسعه سواحل مكران در استان وجود دارد كه بر اساس برنامه ريزیها، جهاد استان با بهره گيری از ظرفيت و توان بالای مجموعه جهاد دانشگاهی كشور بجد در آن ورود پيدا خواهد كرد و در حد بضاعت كمک كار دولت خواهد شد.
این مقام مسئول افزود: استان ظرفيتهای بالايی چون مرز، شیلات، گردشگری، صنايع دستی، اشتغال خانگی، كشاورزی و منابع طبيعی، معدنی، گياهان دارويی و انرژیهای نو دارد كه در بخشهايی از آنها وارد شدهايم و در ديگر بخشها نيز آمادگی حضور داريم؛ شما هيچ استانی را جز سيستان و بلوچستان پیدا نمیکنید كه در آن هم باد، هم آب و هم آفتاب را با هم داشته باشد، اينها مزيتهای بومی استان ماست و برنامه ما در شروع دوره پنجم جهاد اين است كه خلق مزيت كنيم، فناوری را به خدمت بگيريم و دانايی را به دارايی تبديل كنيم.
انتهای پیام