قبول مسئولیت در اسلام یعنی قرار گرفتن در عرصه مؤاخذه الهی
کد خبر: 3923779
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴

قبول مسئولیت در اسلام یعنی قرار گرفتن در عرصه مؤاخذه الهی

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: قبول مسئولیت در اسلام به معنای قرار گرفتن در عرصه مؤاخذه الهی است، زیرا هر مسئولیتی در جامعه، امانتی از سوی خداست و در نهایت از نحوه امانت‌داری ما سؤال خواهد شد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در استان امروز، 29 شهریورماه در گردهمایی فرمانداران و بخشداران استان گفت: در دین اسلام، مسئولیت، فرصتی برای خدمت بوده و با تکلیف و تعهد همراه است، یعنی نعمتی است که خدا به ما داده تا از طریق آن به مردم خدمت کنیم و در ازای هر کاری که می‌کنیم نیز باید پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: قبول مسئولیت در اسلام به معنای قرار گرفتن در عرصه مؤاخذه الهی است، زیرا هر مسئولیتی در جامعه، امانتی از سوی خداست و در نهایت از نحوه امانت‌داری ما سؤال خواهد شد؛ بنابراین باید آن را هم یک نعمت و هم یک تعهد و تکلیف به‌شمار آورد.

امام جمعه زاهدان در ادامه با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر، بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در این نامه می‌فرماید «کسی که به بندگان خدا ستم کند، خداوند پیش از بندگانش، دشمن او خواهد بود و کسی که خداوند دشمن او باشد، عذرش را نمی‌پذیرد و در مقام نبرد با خداست تا زمانی که دست از ستم بردارد و توبه کند».

وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) در این نامه، بر سه معیار به‌عنوان معیارهای اصلی انتخاب حاکم و صاحب‌منصب اشاره می‌فرمایند که عبارتند از میانه‌روی یعنی قرار داشتن در حد وسط و میانه و پرهیز از افراط و تفریط، دامنه بالا در عدل‌گستری و همچنین در برداشتن بیشترین رضایت مردم.

محامی اضافه کرد: می‌بینیم که امام(ع) در این نامه بر رضایت مردم تأکید کرده‌اند، یعنی باید به‌گونه‌ای خدمت کنیم که مردم از ما راضی باشند، در این‌صورت خداوند نیز از ما راضی خواهد بود. نارضایتی مردم، عواقب سختی برای ما خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر، مهم‌ترین مسائلی که باید مدنظر فرمانداران و بخشداران قرار داشته باشد، عقلانیت و اعتدال، ارتباط با مردم، حاکمیت و رعایت قانون، تقویت مدیریت و نظارت بر ادارات، تأمین امنیت با مشارکت مردم، رشد اقتصادی با مشارکت مردم، جذب نیروهای متعهد و متخصص با نگاه فراقومی و فرامذهبی، تلاش مضاعف برای استفاده از ظرفیت‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری و رسیدگی به روستاها است.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: باید از مدیران اجرایی خواست تا به‌صورت منظم گزارش عملکرد خود را بدهند؛ همچنین به ائمه جمعه شهرستان‌ها نیز این گزارش‌ها را ارائه دهند و پاسخگو باشند.

انتهای پیام
captcha