گردشگری؛ ظرفیتی برای رونق اقتصاد در سیستان‌وبلوچستان
کد خبر: 3925402
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

گردشگری؛ ظرفیتی برای رونق اقتصاد در سیستان‌وبلوچستان

سیستان‌وبلوچستان، پهناورترین استان کشور، عضوی از پیکره ایران اسلامی است که علاوه بر تمدن کهن و فرهنگ غنی، از منابع طبیعی زیبایی برخوردار است که می‌تواند چشم هر گردشگر صاحب‌ذوقی را به سمت خود جلب کند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، در دنیای امروز، گردشگری یک ظرفیت مهم به‌شمار می‌رود که دسترسی به مؤلفه‌های اساسی همچون ايجاد اشتغال، افزايش رفاه عمومی و رفع فقر و همچنین ايجاد نشاط اجتماعی را ممکن می‌سازد.

گردشگری در حال حاضر، یکی از منابع مهم تولید ثروت و ارزآوری در کشورهای مختلف محسوب می‌شود، بطوری که کشورهایی همچون فرانسه و ترکیه، بیش از سایر صنایع، روی صنعت گردشگری برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این صنعت در سرتاسر دنیا، در حال گسترش است. در سال ۱۹۵۰، جهان تنها حدود ۲۵ میلیون توریست را به خود دیده بود، اما در سال ۲۰۰۷ این آمار به ۸۲۵ میلیون نفر در سال رسید و در سال ۲۰۱۷ نیز در مجموع یک میلیارد و ۳۲۳ میلیون نفر توریست برای بازدید از مقاصد تاریخی، طبیعی و گردشی سایر کشورها، خاک کشور خود را ترک کردند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ جهان بیش از 1.8 میلیارد گردشگر داشته باشد که این نشان از چشم‌انداز بسیار روشن این صنعت در جهان دارد.

حال باید دید سهم کشور عزیزمان ایران و استان سیستان‌وبلوچستان در این صنعت ارزآور، چه میزان بوده است؟ اما آمارها نشان می‌دهد که ما در این زمینه، بیشتر «صادرکننده گردشگر» بوده‌ایم تا «واردکننده». بطوری که رقم حضور ایرانیان تنها در ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر، برآورد می‌شود، در مقابل، سهم اندکی در جذب گردشگر داشته است.

در شرایط فعلی که کشورمان تحت تأثیر تحریم‌های شدید قرار گرفته و جنگی اقتصادی بر ما تحمیل شده است، توسعه گردشگری می‌تواند بهترین گزینه برای رونق اقتصادی باشد. صنعتی که نقاط مختلف کشورمان، از جمله سیستان‌وبلوچستان، ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی لازم برای توسعه آن را دارند.

گردشگری؛ ظرفیتی برای رونق اقتصاد در سیستان‌وبلوچستان

جایگاه ویژه سیستان‌وبلوچستان در توسعه گردشگری

سیستان‌وبلوچستان، پهناورترین استان کشور، عضوی از پیکره ایران اسلامی است که علاوه بر تمدن کهن و فرهنگ غنی، از منابع طبیعی زیبایی برخوردار است که می‌تواند چشم هر گردشگر صاحب‌ذوقی را به سمت خود جلب کند.

سواحل زیبای ماسه‌ای و صخره‌ای دریای عمان در جنوب استان، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه‌های باستانی در سیستان، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه‌های آب گرم، باغ‌های میوه‌های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها و سنگ‌نگاره‌ها بخشی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در سطح استان سیستان‌و‌بلوچستان است.

وجود گل‌فشان‌های متعدد در خاش و چابهار و همچنین چشمه‌های آب معدنی گرم در منطقه تفتان و بزمان و مناطق بکر و آرام با آب و هوای تمیز و لطیف و سواحل زیبا که می‌تواند برای هر انسانی آرامش‌بخش باشد، سیستان‌و‌بلوچستان را به مرکز تندرستی و آرامش تبدیل کرده و این ظرفیت‌ها زمینه‌ساز جذب گردشگر شده‌اند.

زاهدان؛ میزبان زوار پاکستانی و افغان

علاوه بر ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی، ظرفیت‌های بکر معنوی نیز در شمال و جنوب استان از دیگر جلوه‌های گردشگری در استان است که می‌تواند زمینه حضور گردشگران مذهبی را در استان فراهم کند.

سیستان‌وبلوچستان از این منظر دارای ظرفيت‌های بی‌بدیلی است؛ مکان‌های مذهبی و تاریخی مختلف، بقعه‌ها و زیارتگاه‌ها، آثار تاریخی و اسطوره‌ای نظیر كوه خواجه يا اوشيدا به‌عنوان محل زندگی زرتشت، درياچه هامون مقدس، آتشكده‌های اوشيدم، مقابر جالق سراوان و غیره می‌تواند ظرفیت ویژه‌ای برای جذب گردشگر باشد.

در کنار این موارد، در سال‌های اخیر ورود زائران کشورهای همسایه از دروازه سیستان و بلوچستان برای زیارت حرم‌های مطهر در مشهد و قم و عتبات عالیات در کشور عراق سبب شده است تا گردشگری مذهبی در جنوب شرق کشور به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

همه ساله زائران پاكستانی كه برای رسيدن به كربلای معلی، گذر از ايران را به‌عنوان كوتاه‌ترين، امن‌ترين و راحت‌ترين مسير انتخاب می‌كنند، پس از ورود به ميرجاوه، عازم زاهدان، مركز استان سيستان و بلوچستان می‌شوند تا برای رسيدن به معشوق، مردم اين ديار را مفتخر به ميزبانی‌شان كنند.

زائران پاكستانی علاوه بر ماه محرم و صفر، در طول سال نيز با ورود به اين استان راهی اماكن مذهبی كشور از جمله مشهد و قم می‌شوند، به طوری كه در طول سال به‌طور ميانگين حدود 60 هزار نفر از آنان وارد اين استان می‌شوند.

گردشگری؛ ظرفیتی برای رونق اقتصاد در سیستان‌وبلوچستان

با اینکه سیستان‌وبلوچستان دارای قابلیت‌های گردشگری بسیاری است و می‌تواند منبع درآمد پایدار برای منطقه و کشور باشد و از فقر و بیکاری مردم بکاهد، اما واقعیت امر این است که به اذعان مسئولان استان، صنعت گردشگری نتوانسته موفقیت چندانی به دست بیاورد.

توسعه گردشگری، رونق اقتصاد و کاهش فقر را به‌دنبال دارد

مجتبی ميرحسينی، معاون گردشگری اداره‌كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری سيستان‌و‌بلوچستان در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر، رتبه نخست ميزان اشتغال به صنعت گردشگری اختصاص دارد، از این‌ رو این صنعت بسیار مورد توجه قرار گرفته، اما متأسفانه در استان ما هنوز برخی زيرساخت‌های متناسب با نياز گردشگران، ايجاد نشده است.

وی افزود: با توجه به موقعيت اقليمی استان، بايد به جای تمركز روی هتل‌سازی، بر روی تنوع‌بخشی در مقاصد و محصولات گردشگری كار کرده و با ايجاد اقامتگاه‌های ارزان مانند بوم‌گردی‌ها، فرصت‌های جديدی را برای توزيع سفر در استان فراهم كنيم.

معاون گردشگری ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: حدود 51 درصد جمعیت استان ما در مناطق روستايی و عشايری زندگی می‌كنند؛ بنابراین باید آن را یک فرصت دانست و در مناطق فقير مرزی و حاشيه‌ای توسعه ايجاد كرد، چرا كه مناطق دور افتاده به لحاظ وجود مناظر زيبا، بديع، بكر و دست‌نخورده، حيات وحش و فرهنگ محلی دارای قابليت بسياری در جذب گردشگران هستند.

وی گفت: توسعه گردشگری، رونق اقتصاد و کاهش فقر را به‌دنبال دارد و از این‌رو، هرچه بیشتر در این زمینه هزینه کنیم، سودآوری بیشتری به‌دنبال خواهد داشت؛ بنابراین همچنان كه برای ايجاد طرح‌های توسعه پايدار حركت می‌كنيم، باید از فرصت منحصر به فرد ظرفیت‌های گسترده گردشگری نیز برای توسعه استان بهره برد.

میرحسینی بیان کرد: توسعه گردشگری در نواحی روستايی سيستان‌و‌بلوچستان می‌تواند زمينه‌ساز رشد اقتصادی، متنوع سازی اقتصاد روستايی، ايجاد اشتغال و درآمد، كاهش مهاجرت و بهبود زيرساخت‌ها در مناطق روستايی شود.

انتهای پیام
captcha