پرورش قرآنی کودکان در کلاس درسی متفاوت + عکس و فیلم
کد خبر: 3927838
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
به انگیزه روز ملی کودک همراه با کودکان قرآن‌آموز /

پرورش قرآنی کودکان در کلاس درسی متفاوت + عکس و فیلم

دنیایی پاک؛ پرنشاط و در عین حال آرام؛ همه چیز خالص است و بوی اصالت می‌دهد. اینجا عالمی دیگر است؛ عالم بی‌رنگ و پر نقش و نگار کودکی. روز ملی کودک انگیزه مناسبی برای همراهی با کودکان قرآن‌آموز در روزگار کرونا شد؛ در این همراهی پای سخنان معلم قرآن کودکان تهرانی نشستیم و برخی دغدغه‌های این روزهای آموزگاران قرآن را شنیدیم.

امیرحسین کاکازاده، معلم قرآن

امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، بسیاری از فعالیت‌های آموزشی، تعطیل شده یا در فضای مجازی به کار خود ادامه می‌دهند. البته اندک افرادی در برخی نقاط کشور با رعایت فاصله‌گذاری دور هم جمع می‌شوند.

امیرحسین کاکازاده، معلم قرآن کلاس اول، در این دوران محدودیت‌های کرونایی، فعالیت‌ آموزشی خود را متوقف نکرده و شیوه‌ خلاقانه آموزش قرآن به ویژه انتقال و القای مفاهیم را به گونه‌ای جذاب ادامه می‌دهد.

او از سال 87 وارد آموزش و پرورش شده و در سال 95 نیز مجموعه‌ای با عنوان «سُرودستان» را راه‌اندازی کرده است که در این مجموعه برنامه‌های مختلف کودکانه تولید و از شبکه‌های سیما پخش شده است.

این معلم قرآن با وجود شرایط خاص کشور، در ابتکاری به برگزاری کلاس قرآن در فضای باز واقع در یکی از بوستان‌های تهران در شهرک قائم اقدام کرده است. کودکانی که در دست مادر، به بوستان می‌آیند و هر یک زیراندازی به دست داشته و در حالی که ماسکی بر چهره کوچکشان دارند و شاید در زیر آن به سختی تنفس می‌کنند، شاد و پرجنب‌وجوش نگاه به چشمان و دستان معلم دارند. مادران و در کنارشان خواهران و برادران خردسال‌شان نیز گاه‌گداری به آنان سر می‌زدند و آنان نیز با این کلاس شاد همراه هستند. به انگیزه روز ملی کودک، گفت‌و‌گویی با امیرحسین کاکازاده، داشتیم تا بیشتر با روند برگزاری چنین کلاسی آشنا شویم.


گزارش تصویری | شادی کودکانه در سایه قرآن


ایکنا ـ اولین جرقه‌های ذهنی برای اینکه کلاسی شاد در دل طبیعت برای آموزش مفاهیم قرآن به کودکان داشته باشید، از کجا و کی حاصل شد؟

سال تحصیلی گذشته که با آغاز شیوع کرونا در کشور همراه بود، سالی سخت و توأم با تعطیلی‌های فراوان در مدارس بود که این مسئله کار را در زمینه آموزش قرآن همانند دیگر دروس مدارس، دشوار و با مشکلات فراوانی مواجه کرد. این موضوع باعث شد تا با اتخاذ تدابیری از سوی مسئولان، برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌های مختلف از طریق فضای مجازی انجام شود.

با توجه به اینکه دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی کاملاً عینی هستند و نیاز به ارتباط حضوری با معلم خود دارند، پس از اینکه برنامه‌های آموزشی خود را ابتدا به صورت مجازی دنبال کردیم، تصمیم گرفتیم که این کلاس قرآنی را به صورت حضوری و در فضای باز تشکیل دهیم که ماهیت این کلاس‌ نیز برنامه‌ها و داستان‌های قرآنی است.

ایکنا ـ استقبال خانواده‌‌ها از این شیوه برگزاری چگونه بود؟ مخالفتی هم صورت گرفت؟

استقبال اولیای قرآن‌آموزان از این کلاس بسیار عالی بود، به طوری که در ابتدای تشکیل آن تنها شش یا هفت نفر در کلاس حضور داشتند و در ادامه به برکت قرآن طی هر هفته از برگزاری آن، قرآن‌آموزان بیشتری در کلاس حضور پیدا کردند. برای بنده جذب دانش‌آموزان و حرکت ایشان در مسیر قرآن بسیار حائز اهمیت است.

در این مسیر، دغدغه اولیا برای حضور فرزندانشان در این کلاس قرآنی تأثیرگذار بود و تقریباً تمام زحمات این کلاس نیز بر عهده مادران قرآن‌آموزان است که بنده نیز به عنوان کوچکترین عضو این جمع سهم ناچیزی در راه آموزش قرآن کریم دارم.

کودکان قرآنی

البته هر حرکت جدیدی که آغاز می‌شود، حتما با نقد‌هایی همراه است و ما نیز سعی بر این داشتیم تا این نقدها را به جان خریده و از آن‌ها در بهبود روند برگزاری این قرآن بهره بگیریم. با توجه به اینکه سلامتی خانواده‌ها و فرزندان ایشان اولویت اول ما در تشکیل این کلاس قرآنی است، لذا تمامی پروتکل‌ها و نکات بهداشتی در زمان برگزاری آن رعایت می‌شود.

به توفیق الهی و با همت و حمایت اولیا و رسانه‌های قرآنی، این برنامه به بهترین شکل در حال اجرا است و دعای ما نیز این است که به زودی این شرایط برطرف شود و بچه‌ها مانند گذشته وارد کلاس درس شده و با معلم و فضای درس خود ارتباط بیشتری برقرار کنند.

ایکنا ـ کار با کودکان دشوار است؟ چه نکاتی را در این زمینه مورد توجه قرار می‌دهید؟

کار با کودکان بسیار شیرین است و یکی از نقاط مثبت این کار نیز پویایی آن است. اگر کودکان به خوبی هدایت شده و تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند، حتما در طول زندگی خود در مسیر نورانی قرآن قرار خواهند گرفت. بنده خود به شخصه هر روز نکات زیادی را از دنیای پاک بچه‌ها می‌آموزم و از دوستی و فعالیت گروهی آن‌ها به خوبی استفاده می‌کنم.

امروز جا دارد که والدین عزیز، خود را بیشتر درگیر دنیای فرزندان کنند، چراکه دنیای ایشان دنیای پاک، صادقانه و دور از مشغله بزرگترها است. والدین می‌توانند با اختصاص وقت بیشتر برای فرزندان خود و رسیدگی به خواسته‌های ایشان، گام مهمی در زمینه تربیت کودکان و حرکت ایشان در مسیر قرآن و معنویت بردارند.

کلاس قرآن

ایکنا ـ با کودکانی که علاقه نشان نمی‌دهند و از کلاس و درس قرآن دوری می‌کنند، چگونه رفتاری دارید؟

بنده خود از کودکی و به واسطه پدر که خود معلم بودند، وارد جلسات قرآنی شدم و مشاهده ارتباط خوب ایشان با بچه‌ها من را جذب این راه کرد. فضای کودک باید فضایی کاملا کودکانه و لطیف و کتاب‌های ایشان نیز باید کودکانه‌تر شود. صرف اینکه بچه‌ها چه سوره‌ای را حفظ کرده و حروف را چگونه تلفظ می‌کنند، اهمیت دارد، اما در کنار این مسئله، ارتباط و جذابیت کلاس بسیار مهم است.

این کلاس قرآن در فضای سبز، بیشتر به بازی و شادی گذشته و داستان‌های قرآنی در آن مطرح می‌شود، یعنی داستان‌های قرآنی به صورت نمایش‌گونه و با حالت طنز ارائه می‌شود. این داستان‌ها با صداها و حالت‌های مختلف بیان می‌شود تا کودکان با آن ارتباط برقرار کنند.

همچنین، سرودهای کودکانه نیز در کلاس خوانده می‌شود و در کنار این برنامه‌ها سوره‌ای از قرآن کریم و نکاتی در رابطه با قوانین و قواعد خواندن قرآن برای بچه‌ها بیان می‌شود تا هم مسائل قرآنی برای ایشان ملموس‌تر باشد و هم در این فضای صمیمی الفت بیشتری با آیات الهی داشته باشند.

ایکنا ـ آیا می‌توان این برداشت را داشت که این شیوه برگزاری کلاس قرآن از سوی شما، نقدی بر کلاس‌های رایج اغلب مؤسسات قرآنی است که تنها به حضور در کلاس اکتفا می‌کنند؟

بنده یک معلم هستم و این کار را به صورت دلی و از صمیم قلب انجام می‌دهم. باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، سبک زندگی خود را با قرآن همسو کرده و هرگز سنگر آموزش و فراگیری را خالی نکنیم. ملت شریف ایران در این سال‌ها بحران‌های مختلفی را تجربه کرده‌اند. ما باید از این بحرانی که به واسطه شیوع کرونا در کشور ایجاد شده، بهترین بهره را ببریم. مؤسسات قرآنی در این شرایط باید از حالت کلاس و کلیشه خارج شده و با رعایت کامل نکات بهداشتی نسبت به برگزاری کلاس‌های خود به ویژه در فضای باز اقدام کنند. طبیعتاً برکاتی که برگزاری این کلاس‌ها دارد، کلاس‌های آنلاین و مجازی نخواهند داشت.

امیرحسین کاکازاده، معلم قرآن

ایکنا ـ در جذب کودکان خانواده‌هایی که ارتباط و آشنایی کمتری با مسائل دینی و قرآنی دارند، تلاشی داشتید؟

همانطور که اشاره کردم، با تأسیس مجموعه سرودستان، نغمه‌ها و سرودهای کودکانه و بحث قرآن و پیام‌های قرآنی برای کودکان ترسیم و دنیای دیگری به روی آن‌ها باز شد. امروز نیاز است تا دانش‌آموزان ما از حالت کلیشه و کتاب خارج شده و از طریق چندرسانه‌ای با قرآن ارتباط برقرار کنند.

هر چقدر یک معلم بتواند ابزارهای خود برای انتقال مفاهیم آموزشی را بیشتر کرده و به داشته‌ها و دانش خود احاطه داشته باشد، می‌تواند در مسیر آموزشی خود به ویژه آموزش قرآن موفق‌تر باشد. امروزه معلمی در کشور موفق خواهد بود که از متدها و روش‌های جدید استفاده کند و با توجه به شرایط روز دنیا پیش برود.

پرورش قرآنی کودکان در کلاس درسی متفاوت + فیلم

ایکنا ـ آیا با تشویق کودکان به حفظ قرآن موافق هستید؟

بنده خیلی قائل به این نیستم که کودکان قرآن کریم را حفظ کنند. همین که بچه‌ها در این مسیر قرار گیرند و به هر طریقی ارتباط و الفت ایشان با قرآن شکل گیرد، باعث می شود تا آن‌ها کم‌کم راه خود را در رشته‌های مختلف به ویژه حفظ قرآن پیدا کنند.

والدین عزیز به جای اینکه فرزندان خود را تشویق و یا مجبور به حفظ قرآن کنند، باید به مفاهیم و مسائل مربوط سبک زندگی قرآنی توجه بیشتری داشته باشند و با انتقال مبانی سبک زندگی (که خداوند متعال در قرآن کریم بیان فرموده است) به فرزندان، زمینه را طوری فراهم کنند که کودکان با علاقه فراوان جذب فهم آیات الهی شده و طوری در این مسیر قدم بردارند که بتوانند در ادامه راه، خود به دنبال حفظ قرآن باشند.

ضرورت دوری از روش‌های کلیشه‌ای در انتقال مفاهیم قرآنی به کودکان / خردسالان را مجبور به حفظ قرآن نکنیم

ایکنا ـ در پایان نظر خود را در مورد میزان توجه و فعالیت‌های حمایتی و نظارتی نهادهای قرآنی کشور بگویید.

طی سال‌های گذشته فعالیت‌های قرآنی کشور قوت و وسعت بیشتری پیدا کرده است که این مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت است. اما نهادها و سازمان‌های بالادستی قرآنی باید چتر پوششی و حمایتی خود را با گستره وسیع‌تر و بیشتری در کل کشور در نظر گیرند. در این رابطه باید معلمان قرآن در تمامی نقاط کشور به خوبی رصد شده و محتوای مربوط به دروس کودکان نیز با دقت بیشتری کارشناسی شود تا محتوای تولید شده به خوبی در تمام نقاط کشور ارائه و موجب جذب دانش‌آموزان به قرآن شود.

در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی کشور، رسانه ملی و نهادهای مختلف برای تدریس کتب درسی به دانش‌آموزان وارد شده‌اند که امر بسیار پسندیده‌ای است. البته نباید در این راه برخی تنها به فکر منافع مادی بوده و از این شرایط بحرانی که به واسطه شیوع کرونا در کشور ایجاد شده برای پر کردن جیب خود سوءاستفاده کنند. امروز هر کسی باید به نوبه خود وارد میدان شده و به خوبی فعالیت کند تا اتفاقات بسیار خوبی در حوزه قرآن کشور رخ دهد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۹:۴۶
1
1
خدا عزتت بده جوان
خورشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۱۷:۱۸
1
1
سلام
بسیار عالی.
ان شاءالله عاقبت به خیر بشید.
captcha