معرفی 70 نوع گیاه دارویی در استان آذربایجان شرقی
کد خبر: 3929137
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱

معرفی 70 نوع گیاه دارویی در استان آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی دارای منابع نسبتاً غنی از گیاهان دارویی است؛ مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته حاکی از آن است که بیش از ۵۰۰ گونه گیاه دارویی در این استان وجود دارد.

گیاهان دارویی در همه جای ایران به دلیل تمدن کهنی که دارد و اثرات طب سنتی در درمان خیلی از بیماری‌ها به وفور استفاده می‌شود. ایرانیان از گیاهان دارویی به عنوان عرقیجات، دمنوش، چاشنی غذاها استفاده می‌کنند. امروزه نیز توجه به دو بعد تغذیه و سلامتِ آن از مسائل مهمی است که مورد نظر می‌باشد. بهره‌مندی از گیاهان معطر همچون آویشن، پونه، زیره، رازیانه و …. به عنوان طعم‌دهنده در کشوری با تمدن کهن همچون ایران جاهای دیدنی فراوان و دارای قدمت دیرینه است، که اخیرا نیز به جهت گستردگی استفاده از مواد طبیعی با استقبال چشمگیری مواجه بوده است. 

آذربایجان شرقی یکی از استان‌های کشورمان است که علاوه بر جاهای دیدنی تبریز، دارای منابع نسبتا غنی از این گیاهان می‌باشد. مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته حاکی از آن است که بیش از ۵۰۰ گونه گیاه داروئی در آذربایجان شرقی وجود دارد، که بعضی از آنها می‌توانند در سایر صنایع نظیر رنگرزی الیاف، صنایع دستی و غذایی کاربرد داشته باشند. نتایج حاصل از این بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که حدود ۷۱ گونه از این گیاهان به جزء اثرات دارویی دارای مصارف غذائی و چاشنی نیز می‌باشند، و می‌توانند در صنایع غذایی نیز مورد استفاده قرار گیرند. قابل ذکر است که حدود ۲۹ درصد این گیاهان دارای اهمیت غذایی و دارویی نسبتا بالایی بوده و حدود ۵۴ درصد آنها نیز از منظر چاشنی و غذایی بسیار ارزشمند هستند.

مهمترین گیاهان داروئی و خوراکی منطقه آذربایجان شرقی

همانطور که در قبل نیز ذکر شد، حدود ۷۱ گونه از گیاهان منطقه آذربایجان شرقی علاوه بر اثرات داروئی دارای مصارف غذایی و چاشنی نیز می‌باشند. این گونه ها از ارزش نسبتا بالای برخوردار بوده و در بیشتر موارد با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه هستند. این موارد شامل : ۱. بومادران (اندام مورد استفاده : برگ. پراکنش در مناطق : ارسباران، مراغه، مرند، میانه، سراب ). ۲. پیاز کوهی (اندام مورد استفاده : گل، ریشه و برگ. پراکنش در مناطق : ارسباران). ۳. شوید (اندام مورد استفاده : برگ و بذر. پراکنش در مناطق : سراب). ۴. جعفری وحشی (اندام مورد استفاده : برگ و ریشه. پراکنش در مناطق : تبریز). ۵. ترخون (اندام مورد استفاده : برگ. پراکنش در مناطق : در بیشتر نواحی کاشته می‌شود.). ۶. برنجاسف (اندام مورد استفاده : برگ. پراکنش در مناطق : ارسباران). ۷. زرشک (اندام مورد استفاده : برگ و میوه. پراکنش در مناطق : ارسباران، هشترود، مرند، تبریز). ۸. خردل (اندام مورد استفاده : گل، برگ، ریشه، بذز. پراکنش در مناطق : تبریز). ۹. کلزا (اندام مورد استفاده : برگ، بذر و ساقه. پراکنش در مناطق : تبریز). ۱0. کور (اندام مورد استفاده : برگ و میوه. پراکنش در مناطق : ارسباران، جلفا، شبستر، تبریز)

 ۱۱. کیسه کشیش (اندام مورد استفاده : برگ، بذر. پراکنش در مناطق : ارسباران، مراغه، مرند، میانه). ۱۲. ازمک (اندام مورد استفاده : برگ. پراکنش در مناطق : ارسباران، تبریز، مراغه، مرند، میانه). ۱۳. گلرنگ (اندام مورد استفاده : برگ و بذر. پراکنش در مناطق : مرند). ۱۴.زیره سیاه (اندام مورد استفاده : برگ و ریشه. پراکنش در مناطق : ارسباران، تبریز، اهر). ۱۵. ریحانک (اندام مورد استفاده : برگ. پراکنش در مناطق : ارسباران، مرند ) ۱۶. خار مقدس (اندام مورد استفاده : برگ و ریشه. پراکنش در مناطق : ارسباران، تبریز، سراب). ۱۷. سپیده (اندام مورد استفاده : برگ، ریشه و ساقه. پراکنش در مناطق : ارسباران، میانه، تسوج). ۱۸. اویار سلام (اندام مورد استفاده : ریشه. پراکنش در مناطق : ارسباران، مراغه، جلفا، میانه). ۱۹. هویج (اندام مورد استفاده : گل و ریشه. پراکنش در مناطق : ارسباران، تبریز، مرند، میانه، بعضا سراب).

خوب 19 مورد از گیاهان دارویی را معرفی کردیم. اگر علاقمند شدید که ادامه 70 نوع گیاه دارویی استان آذربایجان شرقی را هم بشناسید روی لینک کلیک کنید.

خواص مهمترین گیاهان دارویی آذربایجان شرقی

بومادران

یا ساریگل از گیاهان مورد استفاده طب سنتی است. این گیاه به جهت دارا بودن مقادیر زیادی از اسید‌های چرب، قند، پروتئین و فنول اسید برای بسیاری از بیماری ها موثر است. برخی خواص گیاه بومادران شامل موارد زیر می‌باشد: ضد التهاب، بر طرف نمودن بی اشتهایی، ضد تب، ضد ویروس، ضدکرم، التیام دهنده زخم و جراحات، تنظیم قاعدگی در زنان، کاهش فشار خون، آسم، درمان اختلالات خواب و….. همچنین استفاده از این گیاه جهت بر طرف نمودن عفونت زنان و نیز سرما خوردگی سفارش می‌شود.

پونه کوهی

پونه کوهی که به زبان ترکی یارپیز خوانده می‌شود، گیاهی خوشبو است که عطری شبیه نعناع، پونه و خالواش دارد. این گیاه در مکان‌های خشک و زمین‌های شنزار و نیز در دامنه‌های کوه ها رشد می‌نماید. در این گیاه قند تانن، فنول و مواد چربی موجود است. عطر خوشایند پونه کوهی به جهت وجود اسانسی به نام سیمن می‌باشد. این اسانس از آویشن، اوکالیپتوش و نیز زیره هم به دست می‌آید. پونه خشک شده در تهیه سالاد شیرازی، ماست و دوغ کاربرد دارد. دم نوش پونه در تنظیم هورمون زنانه موثر بوده و نیز در روز‌های ناراحتی عصبی شستشو با آب این دمنوش توصیه می‌شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ - ۱۷:۴۹
3
6
خوب بود
captcha