لغو تحریم تسلیحاتی ایران؛ شکست یکجانبه‌گرایی آمریکا / خرید و فروش سلاح بخشی از منافع اقتصادی این موفقیت است
کد خبر: 3929865
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
جمالی نوبندگانی بیان کرد:

لغو تحریم تسلیحاتی ایران؛ شکست یکجانبه‌گرایی آمریکا / خرید و فروش سلاح بخشی از منافع اقتصادی این موفقیت است

نایب‌رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران اتفاقی بزرگ در تاریخ کشور است که نباید وجه‌المصالحه درگیری‌های سیاسی قرار گیرد، گفت: این اتفاق نه تنها پیروزی دیپلماتیک ایران بر آمریکا بود، بلکه شکست یکجانبه‌گرایی آمریکا و پیروزی محور مقاومت نیز محسوب می‌شود.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب‌رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران از امروز، 27 مهرماه و دستاوردهای این پیروزی گفت: لغو این تحریم شامل خرید و فروش تسلیحات است و جمهوری اسلامی با توجه به پیشرفت‌های مختلف نظامی مانند مهندسی معکوس صنایع، تولیدات بومی و پیشرفت در حوزه موشک‌های بالستیک، موشک‌های نقطه‌زن و شناورهای پیشرفته، می‌تواند بازار مناسبی برای بسیاری از کشورها باشد که نمی‌خواهند به واسطه خرید تسلیحات نظامی، تحت فشارهای سیاسی قرار بگیرند و در عین حال رونق این بازار به اقتصاد کشور هم کمک می‌کند.

جنگ رسانه‌ای آمریکا برای پنهان کردن شکستی بزرگ

وی افزود: مسئله دیگر اینکه آمریکایی‌ها تلاش بسیاری کردند که تحریم تسلیحاتی ایران پابرجا مانده و حتی دائمی شود اما شکستی که در شورای امنیت خوردند بی‌سابقه بود و تنها حمایت کشوری مانند دومینیکن را جلب کردند. در آن یک ماهی که آمریکایی‌ها تلاش‌های مختلفی علیه ایران انجام دادند که آغاز آن با تمدید تحریم تسلیحاتی و انتهای آن با اعمال مکانیسم ماشه بود، شکست‌های متوالی با آرای بسیار قابل توجهی علیه یکجانبه‌گرایی و قلدری ترامپ نصیب‌شان شد. لذا آمریکا سعی کرد با تشدید جنگ روانی و فشار حداکثری این شکست‌های مفتضحانه را پنهان کند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: امروز همه جناح‌ها وجریان‌های سیاسی و مجموعه قوا، باید موفقیت‌های نظام را در عرصه‌های بین‌المللی بیان کنند و پاس بدارند و آنها را وجه‌المصالحه درگیری‌ها و اختلافات سیاسی قرار ندهند که متأسفانه تا حدی این مشکل را در کشور داریم.

روزی مهم در تاریخ ایران و جامعه بین‌الملل

وی تصریح کرد: این اتفاق بزرگ در راستای تأمین منافع ملی و تقویت امنیت ملی است و باید این دستاورد مورد حفاظت و پشتیبانی مجموعه حاکمیت قرار گیرد. این روز در تاریخ به لحاظ سیاسی روز مهمی هم برای ایران و هم جامعه بین‌الملل است. در واقع این اتفاق نه تنها پیروزی دیپلماتیک ایران بر آمریکا بود بلکه شکست یکجانبه‌گرایی آمریکا و پیروزی محور مقاومت نیز محسوب می‌شود.

جمالی نوبندگانی درباره ضرورت استفاده از منافع اقتصادی این دستاورد از سوی مسئولان گفت: منافع اقتصادی مسئله لغو تحریم‌های تسلیحاتی فقط به خرید و فروش سلاح و تجهیزات نظامی محدود و منحصر نمی‌شود، بلکه شامل زنجیره‌ای از توسعه کارخانجات تسلیحات، به‌کارگیری نخبگان جوان، ایجاد اشتغال و توسعه حوزه پژوهش و فناوری در این حوزه است.

دیپلماسی و قدرت نظامی لازم و ملزوم همدیگرند

نایب رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: نکته دیگر اینکه کشوری که از ایران اسلحه می‌خرد قطعاً از نظر سیاسی و روابط بین‌الملل ارتباط نزدیک‌تری با ما برقرار می‌کند. این مانند راه‌های ترانزیت است. وقتی کشوری مجبور باشد از ترانزیت جمهوری اسلامی استفاده کند، حتماً آرای این کشور در مجامع بین‌المللی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی‌اش برای ایران بسیار مهم و مؤثر است.

وی یادآور شد: امروز هر کالایی که ایران بتواند صادر کند به رونق تولید و مسائل اقتصادی کمک می‌کند و از سوی دیگر نباید فراموش کرد هیچ‌گاه دیپلماسی بدون پشتوانه قدرت نظامی نمی‌تواند موفق شود و مسائل نظامی هم بدون زبان قاطع دیپلماتیک قادر نیست اهدافش را در جامعه بین‌الملل پیش ببرد. لذا این دو حوزه لازم و ملزوم همدیگرند.

جمالی نوبندگانی تأکید کرد: بر این اساس امروز مجموعه سیاستمداران و فعالان سیاسی باید بلوغ سیاسی خود را نشان دهند و بحث‌های شخصی، گروهی و جناحی را به نفع منافع ملی کنار بگذارند. ملت ایران هم به این نکته توجه کنند که آمریکایی‌ها می‌خواهند شکست‌های خود را با جنگ روانی، تبلیغاتی و رسانه‌ای جبران کنند و این دستاورد ایران را کوچک و بی‌ارزش جلوه دهند. مردم مطمئن باشند این یک پیروزی بسیار مهم برای کشور بود، به نحوی که برخی نظامیان رژیم گذشته نیز به این پیروزی افتخار کردند. لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران موفقیت بسیار بزرگی است که شاید اهمیت آن در حال حاضر به خوبی درک نشود، اما قطعاً آیندگان متوجه بزرگی این دستاورد می‌شوند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha